Paisagens Virtuais: uma análise de como o Brasil é apresentado através dos jogos da franquia Street Fighter e possibilidades de uso na sala de aula

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2447-1747.2024v33n2p249%20-%20267

Abstract

The article investigates the representation of Brazilian landscapes in the Street Fighter game franchise through literature review on the concept of landscape and critical analysis of Street Fighter II, III, IV, and V. It examines how the geographical and cultural characteristics of Brazil are stylized in the virtual context, highlighting elements in urban, natural, and cultural settings across different game versions. The research seeks to understand how such representations may influence perceptions and cultural stereotypes about the country. Ultimately, the article proposes a lesson plan for elementary school geography teachers, aiming to critically address these representations in the classroom and promote a broader and more contextualized understanding of Brazilian landscapes among students.

Author Biography

Bruno Costa Guimarães, UFRJ

Doutor em Geografia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Docente da Secretaria Municipal de Ensino do Rio de Janeiro (SME RJ) e da Escola Nova - Gávea.

References

BALDIN, Rafael. Sobre o conceito de paisagem geográfica. Paisagem e Ambiente, [S. l.], v. 32, n. 47, p. 1-17. 2021. Disponível em: <https://www.revistas.usp.br/paam/article/view/180223>. Acesso em: 10 dez. 2023.

BERTRAND, Georges. PAISAGEM E GEOGRAFIA FÍSICA GLOBAL. ESBOÇO METODOLÓGICO. RAEGA - O Espaço Geográfico em Análise, [S.l.], v. 8, p. 2177-2738, dez. 2004. Disponível em: <https://revistas.ufpr.br/raega/article/view/3389/2718>. Acesso em: 02 mar. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.

CAPCOM. Cenário de Blanka - Street Fighter II. 1991. Disponível em: <https://static.wikia.nocookie.net/streetfighter/images/9/9b/Sf2blankastage.jpg/revision/latest?cb=20110115031023>. Acesso em: 10 dez. 2023.

CAPCOM. Blanka – Street Fighter II. 1993. Disponível em: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/a/a4/Super_Blanka.png. Acesso em: 10 dez. 2023.

CAPCOM. Oro. 1997a. Disponível em <https://static.wikia.nocookie.net/streetfighter/images/4/4e/Oro.png/revision/latest?cb=20140126235129&path-prefix=pt-br>. Acesso em: 10 dez. 2023.

CAPCOM. Cenário de Oro. 1997b. Disponível em <https://static.wikia.nocookie.net/streetfighter/images/4/4e/Oro.png/revision/latest?cb=20140126235129&path-prefix=pt-br>. Acesso em: 10 dez. 2023.

CAPCOM. Sean Matsuda. 1997c. Arquivo de internet disponível em <https://static.wikia.nocookie.net/streetfighter/images/5/5a/SFVSean.jpg/revision/latest?cb=20160629143107>. Acesso em: 10 dez. 2023.

CAPCOM. Cenário de Sean em Street Fighter III: 2nd Impact. 1997d. Disponível em <https://sm.ign.com/t/ign_br/screenshot/default/sans-titre-1_tpwa.1280.jpg>. Acesso em 10 dez. 2023.

CAPCOM. Porto de Santos em Street Fighter III: 3rd Strike. 1999. Disponível em <https://im.ziffdavisinternational.com/ign_br/screenshot/default/street-fighter-3-third-strike-sean_bt65.jpg>. Acesso em: 10 dez. 2023.

CAPCOM. Tela de seleção do cenário “Inland Jungle” de Street Fighter IV. 2008a. Disponível em: <https://static.wikia.nocookie.net/streetfighter/images/e/eb/SSFIV_2013-08-02_14-12-28-05.jpg/revision/latest/scale-to-width-down/1000?cb=20130802133131>. Acesso em: 10 dez. 2023.

CAPCOM. Cenário “Inland Jungle”. 2008b. Disponível em: <https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3D1wiIa4zV66w&psig=AOvVaw1bitijsCthq4hutqtV-Dlw&ust=1702324682033000&source=images&cd=vfe&opi=89978449&ved=0CBEQjRxqFwoTCLCJ8vTUhYMDFQAAAAAdAAAAABAT>. Acesso em: 10 dez. 2023.

CAPCOM. Laura Matsuda. 2016a. Disponível em <https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/5/5d/Laura-matsuda.png/220px-Laura-matsuda.png>. Acesso em: 10 dez. 2023.

CAPCOM. Cenário Hillside Plaza. 2016b. Disponível em: <https://static.wikia.nocookie.net/streetfighter/images/f/fa/SFV-Street-Fighter_V-Brazil-Stage-Brasil-escenario-Vid.jpg/revision/latest?cb=20150920175720>. Acesso em 10 dez. 2023..

CHARTIER, Roger. Introdução. Por uma sociologia histórica das práticas culturais. In: CHARTIER, Roger. A História Cultural entre práticas e representações. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1990. p. 13-28.

DRUMMOND, Washington. Representação espacial nos videogames: explorando o caso Simcity 4. Dissertação (Mestrado em Geografia) - PPGG, UFRJ, 2014.

FÍGOLI, Leonardo Hipólito Genaro. A paisagem como dimensão simbólica do espaço: o mito e a obra de arte. Sociedade e Cultura, Goiânia, v. 10, n. 1, p. 29 – 39, 2007. Disponível em: https://revistas.ufg.br/fcs/article/view/1720. Acesso em: 19 out. 2023.

HALL, Stuart. "Cultural identity and Diaspora'. ln: Rutherford, Jonathan (org.). Identity. Londres: Lawrence and Wishart, 1990. p. 222 - 237.

HARADA, Janaina. Que indústria fatura mais: do cinema, da música ou dos games?. Superinteressante. 09 jan 2018. [s/p]. Disponível em: <https://super.abril.com.br/mundo-estranho/que-industria-fatura-mais-do-cinema-da-musica-ou-dos-games/>. Acesso em: 13 out. 2023.

LA BLACHE, Paul Vidal de. Os Gêneros de Vida na Geografia Humana: Segundo Artigo. In: HAESBAERT, Rogério et al. (org.). Vidal, Vidais: textos de Geografia Humana, Regional e Política. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1982. p. 59-181.

NEWZOO. Top countries and markets by video game revenues, 2023. Disponível em: <https://newzoo.com/resources/rankings/top-10-countries-by-game-revenues>. Acesso em: 13 out 2023.

PCManias. Os Gamers e a distribuição por idade. Disponível em: https://www.pcmanias.com/os-gamers-e-a-distribuicao-por-idades/, 2023. Acesso em: 13 out. 2023.

SANTAELLA, Lúcia; FEITOSA, Mirna. Mapa do jogo: a diversidade cultural dos games. São Paulo: Cengage Learning, 2009.

SANTOS, Milton. A Natureza do Espaço. São Paulo: USP, 2008.

SAUER, Carl. A morfologia da paisagem. In: CORRÊA Roberto Lobato; ROZENDAHL Zeny (Orgs.). Paisagem tempo e cultura, Rio de Janeiro:EdUERJ, 1998. p. 12 – 74.

ZANOLLA, Silvia Rosa da Silvia. Videogame: educação e cultura. São Paulo: Alínea, 2010.

Published

2024-06-30

How to Cite

Guimarães, B. C. (2024). Paisagens Virtuais: uma análise de como o Brasil é apresentado através dos jogos da franquia Street Fighter e possibilidades de uso na sala de aula. GEOGRAFIA (Londrina), 33(2), 249–267. https://doi.org/10.5433/2447-1747.2024v33n2p249 - 267

Issue

Section

Pedagogical Workshops