Being and Doing of the Teacher: the epistemology of Geography teachers’ practice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2447-1747.2022v31n1p319

Keywords:

Geography teaching, Epistemology of practice, Teacher education.

Abstract

This article aims to discuss the epistemology of geography teachers’ practice in order to analyze the epistemological lines of Geography and Education that characterize the being and doing of the teacher. To that end, the research methods carried out were a literature review and a field research through simple observation of classes of geography teachers in a public school and classes of geography undergraduate students of a federal university in mandatory teaching practice in a town in Rio Grande do Sul. Both groups showed dissimilarities; namely, the undergraduate students draw on a wide range of teaching resources, and the teachers aim to their students’ comprehensive development, not focusing their classes only on geographical content. Regarding the similarities, both groups lacked dialogicity in their teaching, and showed an epistemological contradiction of both Geography and Education in their work. Nevertheless, empiricism prevailed in the epistemology of the practice of teachers and academics, contributing to the reproduction of geography teaching with limited significance to students, revealing the need of rethinking geography teaching degrees not only regarding their methodology, but specially their epistemology.

Author Biography

Victória Sabbado Menezes, UNESPAR, União da Vitória campus

Doctorate in Geography from UFRGS (Federal University of Rio Grande do Sul). Professor at UNESPAR (State University of Paraná, União da Vitória campus).

References

BECKER, Fernando. A epistemologia do professor: o cotidiano da escola. Petrópolis: Vozes, 1993.

CAVALCANTI, Lana de Souza. Pensar pela geografia: ensino e relevância social. Goiânia: C&A Alfa Comunicação, 2019.

COSTELLA, Roselane Zordan. Competências e habilidades no contexto da sala de aula – ensaiando diálogos com a teoria piagetiana. Cadernos do Aplicação, Porto Alegre, v. 24, n. 1, p. 225-240, jan./jun. 2011.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GAUTHIER, Clermont et al. Por uma teoria da pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. Ijuí: EdUNIJUÍ, 1998.

KEBACH, Patrícia Fernanda Carmem. O professor construtivista: um pesquisador em ação. In: BECKER, Fernando; MARQUES, Tania Beatriz Iwaszko (org.). Ser professor é ser pesquisador. Porto Alegre: Mediação, 2010. p. 43-54.

MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. São Paulo: Atlas, 2010.

MARQUES, Tania Beatriz Iwaszko. Do egocentrismo à descentração: a docência no ensino superior. 2005. Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação - Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2005.

MARQUES, Tania Beatriz Iwaszko. Professor ou pesquisador? In: BECKER, Fernando; MARQUES, Tania Beatriz Iwaszko (org.). Ser professor é ser pesquisador. Porto Alegre: Mediação, 2010. p. 56-62.

MONTEIRO, Silas Borges. Epistemologia da prática: o professor reflexivo e a pesquisa colaborativa. In: PIMENTA, Selma Garrido; GHEDIN, Evandro (org.). Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. São Paulo: Cortez, 2012. p. 128-147.

MORAES, Maria Cândida; VALENTE, José Armando. Como pesquisar em educação a partir da complexidade e da transdisciplinaridade? São Paulo: Paulus, 2008.

MORIN, Edgar; VIVERET, Patrick. Como viver em tempo de crise? Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2013.

NÓVOA, António. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa, Curitiba, v. 47, n. 166, p. 1106-1133, out./dez. 2017.

O TEMPO não para. [Compositor e intérprete]: Cazuza. Rio de Janeiro: PolyGram Universal Music, 1988. 1 CD. (43min.26).

SIMPLES assim. [Compositor e intérprete]: Lenine. Rio de Janeiro: Universal Music, 2015. 1 CD. (39min28).

TARDIF, Maurice. A profissionalização do ensino passados trinta anos: dois passos para a frente, três para trás. Educação e Sociedade, Campinas, v. 34, n. 123, p. 551-571, abr./jun. 2013.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2014.

TEIXEIRA, Elizabeth. As três metodologias: acadêmica, da ciência e da pesquisa. Petrópolis: Vozes, 2009.

VLACH, Vânia Rúbia Farias. Geografia em debate. Belo Horizonte: Lê, 1990.

VLACH, Vânia Rúbia Farias. Geografia em construção. Belo Horizonte: Lê, 1991.

Published

2022-01-12

How to Cite

Menezes, V. S. (2022). Being and Doing of the Teacher: the epistemology of Geography teachers’ practice. GEOGRAFIA (Londrina), 31(1), 319–337. https://doi.org/10.5433/2447-1747.2022v31n1p319

Issue

Section

Articles