Strategies of Teaching on Soils under the View of Pedagogical Trends

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2447-1747.2022v31n1p339

Keywords:

Geography teaching, Pedagogical trends, Soils.

Abstract

Soil is an essential resource for the functioning of ecosystems, even if it is not properly scored in school education. In this way, the present study sought to develop the discussion on soil teaching through educational perspectives driven by pedagogical trends: traditional liberal and progressive renewed liberal. Thus, the objective was to verify which method would be more efficient to teach in soil with students of the 6th year of a municipal school in Santa Maria, in Rio Grande do Sul. of them, the work was carried out through the progressive progressive pedagogical tendency (defined as the work group), and the other under the traditional liberal perspective (defined as the control group). In the first, the experiment library was used to demonstrate the morphological concepts of the soil through the handling and application of the concepts of its morphology, emphasizing its consistency, while in the second, only the theoretical exposition of the contents was carried out. Finally, the two pedagogical tendencies proved to be satisfactory and efficient, however, in the class in which the progressive pedagogical approach was carried out, the students were more curious and interested in the contents.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Cibele Stefanno Saldanha, Federal University of Santa Maria

Doctoral student at the Postgraduate Program in Geography at the Federal University of Santa Maria (UFSM).

Tuane Telles Rodrigues, Federal University of Santa Maria

Doctoral student at the Postgraduate Program in Geography at the Federal University of Santa Maria (UFSM).

Marcia Elena Cardias, Federal University of Santa Maria

Doctoral student at the Postgraduate Program in Geography at the Federal University of Santa Maria (UFSM).

References

BRASIL. Ministério Da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais de Geografia. Apresentação de temas transversais e ética. Brasília: MEC, 1997.

BREVIK, Eric C. The teaching of soil Science in Geology, Geography, Environmental Science, and Agricultural Programs. Soil Survey Horizons, Madison, v. 50, n. 4, p. 120–123, 2009.

CASTELLAR, Sonia Maria Vanzella. Mudança na prática docente: a aprendizagem em espaços não-formais. In: REGO, Nelson; CASTROGIOVANNI, Antonio Carlos; KAERCHER, Nestor André. Geografia: práticas pedagógicas para o ensino médio. Porto Alegre: Penso, 2011. v. 2, p. 67-84.

FIELD, Damien J. et al. Soil Science teaching principles. Geoderma, Amsterdam, v. 167-168, p. 9–14, Nov. 2011.

HARTEMINK, Alferd E. et al. The joy ofteaching soil Science. Geoderma, Amsterdam, v. 217–218, p. 1-9, Apr. 2014.

LAGAR, Fabiana; SANTANA, Bárbara Beatriz de; DUTRA, Rosimeire. Conhecimentos pedagógicos para concursos públicos. Brasília: Gran Cursos, 2013.

LEPSCH, Igo F. Formação e conservação dos solos. São Paulo: Oficina de Textos, 2002.

LIBÂNEO, José Carlos. Democratização da escola pública: a pedagogia crítico-social dos conteúdos. São Paulo: Loyola, 1989.

LIMA, Marcelo Ricardo de. Noções de morfologia do Solo. In: LIMA, Valmiqui Costa; LIMA, Marcelo Ricardo de; MELO, Vander de Freitas. O Solo no meio ambiente: abordagem para professores do ensino fundamental e médio e alunos do ensino médio. Curitiba: Universidade Federal do Paraná, 2007. p. 17-26.

LORENZATO, Sérgio. O laboratório de ensino de matemática na formação de professores. Campinas: Autores Associados, 2006.

LUCKESI, Cipriano Carlos. Filosofia da educação. São Paulo: Cortez, 1993.

MUGGLER, Cristine Carole et al. Solos e educação ambiental: experiência com alunos do ensino fundamental na zona rural de Viçosa, MG. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA, 2., 2004, Belo Horizonte. Anais [...]. Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais, 2004. p. 1-6.

MUGGLER, Cristine Carole; PINTO SOBRINHO, Fábio de Araújo; MACHADO, Vinícius Azevedo. Educação em solos: princípios, teoria e métodos. Revista Brasileira de Ciência do Solo, Viçosa, v. 30, n. 4, p. 733-740, 2006.

OLIVEIRA, Silmara Sartoreto de. Concepções alternativas e ensino de biologia: como utilizar estratégias diferenciadas na formação inicial de licenciados. Revista Educar, Curitiba, n. 26, p. 233-250, 2005.

SANTOS, Maurício Silva. O ensino da Geografia no curso secundário noturno. Boletim Geográfico, Rio de Janeiro, v. 22, n. 179, p. 212-216, mar./abril., 1964.

SANTOS, Raphael David dos et al. Manual de descrição e coleta de solo no campo. Viçosa: SBCS/EMBRAPA/CNPS, 2005.

STRECK, Edemar Valdir et al. Solos do Rio Grande do Sul. Porto Alegre: Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2002.

PASSOS, Carmen Lúcia Brancaglion. Materiais manipuláveis como recursos didáticos na formação de professores de matemática. In: LORENZATO, Sergio (org.). Laboratório de ensino de matemática na formação de professores. Campinas: Unicamp, 2000. p. 38-40.

RODRIGUES, Renato Augusto Soares. Ciência do solo: Morfologia e Gênese. Londrina: Editora e Distribuidora Educacional S. A, 2018.

TOMAZELLO, Maria Guiomar Carneiro; SCHIEL, Dietrich. O livro da experimentoteca: educação para as ciências da natureza através de práticas experimentais. Piracicaba: Gráfica Alves, 1998.

Published

2022-01-12

How to Cite

Saldanha, C. S., Rodrigues, T. T., & Cardias, M. E. (2022). Strategies of Teaching on Soils under the View of Pedagogical Trends. GEOGRAFIA (Londrina), 31(1), 339–355. https://doi.org/10.5433/2447-1747.2022v31n1p339

Issue

Section

Pedagogical Workshops