Provocations about teaching foreign language literature at university

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/el.2018v22.e34343

Keywords:

Contemporary Experience, Teaching Literature, Reading, Higher Education.

Abstract

This paper presents a reflection on contemporary experience followed by a provocation, including an experience report, about teaching literature in higher education. Focusing on the foreign language literature course, attempts, strategies, problems, but not exactly solutions are shared here. The intention is to promote a discussion about the importance of reading and literary study, which are also students' rights, as well as the possibilities of promoting such study in a contemporary world that exposes all agents of this process to new and challenging interaction dynamics.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fabiana de Lacerda Vilaço, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS

Teacher of Literature at the Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS

References

ADORNO & HORKHEIMER. A Indústria Cultural: o Esclarecimento como Mitificação das Massas. In: ADORNO & HORKHEIMER. Dialética do Esclarecimento. Rio de Janeiro: Zahar, 1985, p. 99-138.

BAUMAN, Zigmunt. Vida líquida. Rio de Janeiro: Zahar, 2007.

BENJAMIN, Walter. Charles Baudelaire: um lírico no auge do capitalismo. Obras Escolhidas vol. III. São Paulo: Brasiliense, 2000.

BENJAMIN, Walter . O narrador; A obra de arte na era da sua reprodutibilidade técnica. In: BENJAMIN, Walter . Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Obras Escolhidas vol. I. São Paulo: Brasiliense, 2012.

CANDIDO, Antonio. O direito à literatura. In: CANDIDO, Antonio . Vários Escritos. São Paulo e Rio de Janeiro: Duas Cidades / Ouro sobre Azul, 2004, p. 169-192.

JAMESON, Fredric. Pós-Modernismo, a lógica cultural do capitalismo tardio. São Paulo: Ática, 1996.

JAMESON, Fredric. A interpretação: a literatura como ato socialmente simbólico. In: O inconsciente político: a narrativa como ato socialmente simbólico. São Paulo, Ática, 1981.

Published

2018-12-28

How to Cite

Vilaço, F. de L. (2018). Provocations about teaching foreign language literature at university. Estação Literária, 22, 35–48. https://doi.org/10.5433/el.2018v22.e34343