Teacher's reading comprehension: Implication for teaching practices

Authors

  • Adriana Benevides Soares Universidade do Estado do Rio de Janeiro
  • Tereza Cristina Coutinho Corrêa Teixeira Instituto Geremário Dantas
  • Márcia Maria Peruzzi Elia da Mota Universidade do Estado do Rio de Janeiro. https://orcid.org/0000-0002-8343-0641

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-6407.2010v1n2p172

Keywords:

reading comprehension, docent practices, reading

Abstract

A question of interest for educational workers is the reading comprehension process, a fundamental ability for progress in more advanced years of schooling, and its effect on pedagogical practices. This is a study that explores this question. A reading comprehension instrument composed by four structural levels of text and a scale of pedagogical practice composed by four sub-scales involving: cognitive practices with linguistic focus, cognitive practices, affective and motor practices, continuous education, was used. The results of 53 children suggest a slight tendency of teacher to prioritize cognitive practices independently of their reading comprehension level.

Author Biographies

Adriana Benevides Soares, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

PhD in Cognitive Psychology from the University of Paris XI. Full Professor at the Salgado de Oliveira University, Adjunct Professor at the Universidade do Estado do Rio de Janeiro.

Tereza Cristina Coutinho Corrêa Teixeira, Instituto Geremário Dantas

Master in Psychology from Universidade Gama Filho. Professor at the Geremário Dantas Institute.

Márcia Maria Peruzzi Elia da Mota, Universidade do Estado do Rio de Janeiro.

PhD in Psychology from Oxford University. Full Professor at the Universidade Salgado de Oliveira, Adjunct Professor at the Universidade do Estado do Rio de Janeiro.

References

Barbirato, F. (2004). Depressão em crianças e jovens. Revista Sinpro, 6, 48-54. Bottino, A. G. (2004). Compreensão da linguagem na educação de jovens e adultos. Dissertação de Mestrado. Rio de Janeiro: Universidade Gama Filho.

Bamberger, R. (2002). Como incentivar o hábito de leitura. São Paulo: Ática. Capovilla, A. & Capovilla, F. (2001). Alfabetização e método fônico. São Paulo: Mnemom.

Delval, J. (2001). Aprender na vida e aprender na escola. Porto Alegre: Artmed.

Ferreiro, E. & Teberosky, A. (1979). Psicogênese da língua escrita. Porto Alegre: Editora Artes Médicas.

Jolibert, J. (Orgs.) (1994). Formando crianças leitoras: vol I. Porto Alegre: Artmed. Kato, M. (1999). O aprendizado da leitura. São Paulo: Martins Fontes.

Kintsch, W. (1988). The role knowledge in discourse comprehension: a construction model. Psychological Review, 95(2), 163-182.

Miguel, E. (2002) Compreensão e redação de textos: dificuldades e ajudas. Porto Alegre: Artmed.

Mota, M. M. P. E. (2007) Algumas considerações sobre o letramento e o desenvolvimento metalingüístico e suas implicações educacionais. Estudos e Pesquisas em Psicologia (UERJ), 7(3), 118-130.

Oliveira, K. L. de, & Santos, A. A. A. (2005). Compreensão em leitura e avaliação da aprendizagem em universitários. Psicologia Reflexão e Crítica, 18(1), 118-124.

Perrenoud, P. (2000). Dez novas competências para ensinar. Porto Alegre : Artmed Editora.

Rangel, M. (2002). Dinâmicas de leitura para sala de aula. Rio de Janeiro: Editora Vozes.

Rossi, J. P. (1990). The function of frame in the comprehension of scientific text. Journal of Education Psychology, 82, 727-732.

Rossi, J. P. & Bert-Erboul, A. (1990). Comprehension de textes et fonctions informatives des phases. Centre d’Etudes de Psychologie Cognitive, document nº 86.

Salles, J. F., & Parente, M. A. P. P. (2004). Compreensão textual em alunos de segunda e terceira séries: uma abordagem cognitiva. Estudos de Psicologia, 9(1), 71-80.

Sandroni, L. & Machado, L. R. (1998) A criança e o livro: Guia prático de estímulo à leitura. São Paulo: Ática.

Villardi, R. (1999). Ensinando a gostar de ler e formando leitores para a vida inteira. Rio de Janeiro: Qualitymark/Dunya.

Zorzi, J. L. (2003). Análise de atitudes e hábitos de leitura em escolares de 1º grau. Temas em Educação II – Livro das Jornadas, 107-122.

Published

2010-10-15

How to Cite

Soares, A. B., Teixeira, T. C. C. C., & Mota, M. M. P. E. da. (2010). Teacher’s reading comprehension: Implication for teaching practices. Estudos Interdisciplinares Em Psicologia, 1(2), 172–183. https://doi.org/10.5433/2236-6407.2010v1n2p172

Issue

Section

Original Articles