Teacher's reading comprehension: Implication for teaching practices
DOI:
https://doi.org/10.5433/2236-6407.2010v1n2p172Keywords:
reading comprehension, docent practices, readingAbstract
A question of interest for educational workers is the reading comprehension process, a fundamental ability for progress in more advanced years of schooling, and its effect on pedagogical practices. This is a study that explores this question. A reading comprehension instrument composed by four structural levels of text and a scale of pedagogical practice composed by four sub-scales involving: cognitive practices with linguistic focus, cognitive practices, affective and motor practices, continuous education, was used. The results of 53 children suggest a slight tendency of teacher to prioritize cognitive practices independently of their reading comprehension level.Downloads
References
Bamberger, R. (2002). Como incentivar o hábito de leitura. São Paulo: Ática. Capovilla, A. & Capovilla, F. (2001). Alfabetização e método fônico. São Paulo: Mnemom.
Delval, J. (2001). Aprender na vida e aprender na escola. Porto Alegre: Artmed.
Ferreiro, E. & Teberosky, A. (1979). Psicogênese da língua escrita. Porto Alegre: Editora Artes Médicas.
Jolibert, J. (Orgs.) (1994). Formando crianças leitoras: vol I. Porto Alegre: Artmed. Kato, M. (1999). O aprendizado da leitura. São Paulo: Martins Fontes.
Kintsch, W. (1988). The role knowledge in discourse comprehension: a construction model. Psychological Review, 95(2), 163-182.
Miguel, E. (2002) Compreensão e redação de textos: dificuldades e ajudas. Porto Alegre: Artmed.
Mota, M. M. P. E. (2007) Algumas considerações sobre o letramento e o desenvolvimento metalingüístico e suas implicações educacionais. Estudos e Pesquisas em Psicologia (UERJ), 7(3), 118-130.
Oliveira, K. L. de, & Santos, A. A. A. (2005). Compreensão em leitura e avaliação da aprendizagem em universitários. Psicologia Reflexão e Crítica, 18(1), 118-124.
Perrenoud, P. (2000). Dez novas competências para ensinar. Porto Alegre : Artmed Editora.
Rangel, M. (2002). Dinâmicas de leitura para sala de aula. Rio de Janeiro: Editora Vozes.
Rossi, J. P. (1990). The function of frame in the comprehension of scientific text. Journal of Education Psychology, 82, 727-732.
Rossi, J. P. & Bert-Erboul, A. (1990). Comprehension de textes et fonctions informatives des phases. Centre d’Etudes de Psychologie Cognitive, document nº 86.
Salles, J. F., & Parente, M. A. P. P. (2004). Compreensão textual em alunos de segunda e terceira séries: uma abordagem cognitiva. Estudos de Psicologia, 9(1), 71-80.
Sandroni, L. & Machado, L. R. (1998) A criança e o livro: Guia prático de estímulo à leitura. São Paulo: Ática.
Villardi, R. (1999). Ensinando a gostar de ler e formando leitores para a vida inteira. Rio de Janeiro: Qualitymark/Dunya.
Zorzi, J. L. (2003). Análise de atitudes e hábitos de leitura em escolares de 1º grau. Temas em Educação II – Livro das Jornadas, 107-122.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Copyright of the published manuscripts belongs to the Journal. Since they are published in an open access Journal, they are freely available, for private use or for use for educational and non-commercial purposes.
The Journal has the right to make, in the original document, changes regarding linguistic norms, orthography, and grammar, with the purpose of ensuring the standard norms of the language and the credibility of the Journal. It will, however, respect the writing style of the authors.
When necessary, conceptual changes, corrections, or suggestions will be forwarded to the authors. In such cases, the manuscript shall be subjected to a new evaluation after revision.
Responsibility for the opinions expressed in the manuscripts lies entirely with the authors.