Possibilities of Occupational Therapy in the field of childhood mental health: bullying and psychic suffering in adolescence

Authors

  • Amanda Dourado Souza Akahosi Fernandes Programa de Pós-Graduação em Terapia Ocupacional da Universidade Federal de São Carlos PPGTO/UFSCar
  • Giovana Garcia Morato Programa de Pós-Graduação em Terapia Ocupacional da Universidade Federal de São Carlos PPGTO/UFSCar
  • Maria Fernanda Barboza Cid Programa de Pós-Graduação em Terapia Ocupacional da Universidade Federal de São Carlos PPGTO/UFSCar
  • Marina Speranza Universidade Federal de São Carlos- UFSCar https://orcid.org/0000-0003-1186-1386

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-6407.2023.v14.47300

Keywords:

occupational therapy, bullying, mental health, adolescent

Abstract

The present work aims to address, through an experience report, the possibilities of Occupational Therapy in the field of child and adolescent mental health, for example, in situations of bullying and psychological suffering experienced by adolescents. This is the report of an experience linked to a teaching and university extension project, carried out in a public school in the interior of the State of SP. The interventions were carried out in three stages: 1) Conversation and sharing with the school team; 2) Intervention in the classroom and 3) Reception and monitoring of the demands that emerged in stages 1 and 2. The results indicate that the developmental action helped adolescents to recognize their strengths, as well as to identify and deal with the phenomena that cause them suffering. The strategies adopted move in the direction of what has been suggested and pointed out in the literature as a possibility of action in the face of bullying, with Occupational Therapy being one of the professions active in this field.

References

Botelho, E. L.., Gomes, G. C., Nörnberg, P. K. de O., Figueiredo, T. R., Gomes, L. C., & Oliveira, S. M. (2022). Teachers’ perception of bullying at school: implications for nursing practice. Research, Society and Development, 11(16), e591111638564. https://doi.org/10.33448/rsd-v11i16.38564 DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v11i16.38564

Bueno, K. M. P., Almeida, S. C., Sales, M. M., & Salgado, M. F. (2021). Práticas de terapia ocupacional na rede de saúde mental da criança e do adolescente. Cadernos Brasileiros de Terapia Ocupacional, 29, e2877. https://doi.org/10.1590/2526-8910.ctoAO217 DOI: https://doi.org/10.1590/2526-8910.ctoao2173

Conselho Nacional de Saúde. (2016). Resolução nº510/2016. Recuperado de http://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2016/Reso510.pdf

Delgado, M. G. (2023). A colaboração entre professores e equipes multiprofissionais no processo de inclusão escolar. (Dissertação de Mestrado). Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências e Letras, Araraquara.

Frick, L. T., Menin, M. S. S., Tognetta, L. R. P. & Del Barrio, C. (2019). Estratégias antibullying para o ambiente escolar. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, 14(3), 1152-1181. http://dx.doi.org/ 10.21723/riaee.v14i3.12380 DOI: https://doi.org/10.21723/riaee.v14i3.12380

Pereira de Albuquerque, A., & Maciel, S. (2022). BULLYING ESCOLAR: UMA REVISÃO SISTEMATICA DA LITERATURA. Revista Contexto & Educação, 37(117), 186–198. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2022.117.12877 DOI: https://doi.org/10.21527/2179-1309.2022.117.12877

Pigozi, P. L. (2018). A produção subjetiva do cuidado: uma cartografia de bullying escolar. Psysis: Revista de Saúde Coletiva, 28(3), e280312. http://dx.doi.org/10.1590/s0103-73312018280312 DOI: https://doi.org/10.1590/s0103-73312018280312

Presidência da República. Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. (2015). Lei nº.13.18, de 6 de novembro de 2015. Institui o Programa de Combate à Intimidação Sistemática (Bullying). Brasília, DF. Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2015/Lei/L13188.htm

Shimoguiri, A. F. D. T., & Costa-Rosa, A. (2017). Do tratamento moral à atenção psicossocial: a terapia ocupacional a partir da reforma psiquiátrica brasileira*. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, 21(63), 845–856. https://doi.org/10.1590/1807-57622016.020 DOI: https://doi.org/10.1590/1807-57622016.0202

Smith, P. K., Del Barrio, C. & Tokunaga, R. (2013). Definitions of bullying and cyberbullying: How useful are the terms? In: S. Bauman, J. Walter, D. Cross (Eds), Principles of cyberbullying research: Definition, methods, and measures (pp. 64-86). New York: Routledge.

Souza, T. T., Mazak, M. S. R., Speranza, M., Fernandes, D. S. A. F. & Cid, M. F. B. (2022). A terapia ocupacional na promoção da saúde mental de adolescentes de uma escola pública. Revista Família, Ciclos de Vida, Saúde, Contexto e Sociedade, 10(2), 388-398. https://doi.org/10.18554/refacs.v10i2.6152 DOI: https://doi.org/10.18554/refacs.v10i2.6152

Speranza, M., Mazari, A. F., Magalhães, L., Cid, M. F. B. (2023). Sentimento de pertença e a saúde mental de adolescentes: uma revisão de escopo. Revista Psicologia, Saúde & Doença, 24 (2), 779-793. https://doi.org/10.15309/23psd240230 DOI: https://doi.org/10.15309/23psd240230

Taño, B. L., & Matsukura, T. S. (2020). Compreensões e expectativas de educadores sobre saúde mental de crianças e adolescentes. Cadernos Brasileiros e Saúde Mental, 12(31), 166-192.

Vinha, T. P., Morais, A., Tognetta, L. R. P., Azzi, R. G., Aragão, A. M. F., Marques, C. A. E, et al. (2016). O clima escolar e a convivência respeitosa nas instituições educativas. Estudos em Avaliação Educional, 27(64), 96-127. http://dx.doi.org/10.18222/eae.v27i64.3747 DOI: https://doi.org/10.18222/eae.v27i64.3747

Zequinão, M. A., Medeiros, P., Pereira, B. & Cardoso, F. L. (2016). Bullying escolar: um fenômeno multifacetado. Educação e Pesquisa, 42(1), 181-198. http://dx.doi.org/10.1590/S1517-9702201603138354 DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-9702201603138354

Published

2023-03-22

How to Cite

Dourado Souza Akahosi Fernandes, A., Garcia Morato, G., Barboza Cid, M. F., & Speranza, M. (2023). Possibilities of Occupational Therapy in the field of childhood mental health: bullying and psychic suffering in adolescence. Estudos Interdisciplinares Em Psicologia, 14, 01–16. https://doi.org/10.5433/2236-6407.2023.v14.47300

Issue

Section

Relato de Experiência/Prática Profissional