Life stories of college students and use of psychoactive substances
DOI:
https://doi.org/10.5433/2236-6407.2022.v13.46822Keywords:
Drug abuse prevention, Narrative interview, Harm reductionAbstract
The aim of this study was to understand, through life stories, aspects related to the use of psychoactive substances by university students. The study included 15 students of both genders and aged between 18 and 28 years, from different undergraduate courses who have already used some psychoactive substance A sociodemographic questionnaire and an autobiographical report were applied; then, narrative interviews were carried out. For data analysis, the thematic category analysis was used, four categories were identified: Family conflicts in childhood and adolescence; Experiences with drug use in adolescence and university life; Forms of treatment; and Prevention in education. It was observed in this study that behavioral, environmental, social and family factors, demonstrate to be associated with drug use. This study provides relevant data that can contribute to the planning of preventive actions on drug use at the university level.
Downloads
References
Amaya, J. R., Guadalupe, J. E. & Viejó, F. G. (2016). Beliefs Towards Alcohol and its Influence on the Perception of Risk: Research in University Students from Region 5 in Ecuador. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 237(21), 1005-1011. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2017.02.143 DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2017.02.143
Andrade, A. G., Duarte, P. d. C. A. V., & Oliveira, L. G. (2010). I Levantamento Nacional sobre o Uso de Álcool, Tabaco e Outras Drogas entre Universitários das 27 Capitais Brasileiras. Brasília: SENAD Recuperado de: https://cetadobserva.ufba.br/sites/cetadobserva.ufba.br/files/634.pdf
Andrade, J. B. C., Sampaio, J. J. C., Farias, L. M., Melo, L. P., Sousa, D. P., Mendonça, A. L. B. & Moura, F. F. A. (2014). Contexto de formação e sofrimento psíquico de estudantes de medicina. Revista Brasileira de Educação Médica, 38(2), p. 231-242. https://doi.org/10.1017/S0033291713001943 DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-55022014000200010
Bauer, M. W.& Gaskell, G. (2012). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Petrópolis: Vozes.
Bardin, L. (2011). Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70.
Demenech, L. M, Dumith, S. C., Paludo, S. S. & Neiva-Silva, L. (2019). Academic migration and marijuana use among undergraduate students: evidences from a sample in southern Brazil. Ciências & Saúde Coletiva, 24(8), 3107-3116. https://doi.org/10.1590/1413-81232018248.27292017 DOI: https://doi.org/10.1590/1413-81232018248.27292017
Formigoni, M. L. O. S., & Duarte, P. d. C. A. V. (2018). O uso de substâncias psicoativas no Brasil. São Paulo: UNIFESP Recuperado de: https://www.supera.org.br/wp-content/uploads/2021/04/SUP13_Modulo1_reduzido.pdf.
Gomes, T. B. & Dalla Vecchia, M. (2018). Estratégias de redução de danos no uso prejudicial de álcool e outras drogas: revisão de literatura. Ciência & Saúde Coletiva, 23(7), 2327-2338. https://doi.org/10.1590/1413-81232018237.21152016 DOI: https://doi.org/10.1590/1413-81232018237.21152016
Moreira, C. R., Soares, C. B., Campos, C. M. S. & Laranjo, T. H. M. (2019). Redução de danos: tendências em disputa nas políticas de saúde. Revista Brasileira de Enfermagem, 72(3), 312-320. https://doi.org/10.1590/0034-7167-2017-0671 DOI: https://doi.org/10.1590/0034-7167-2017-0671
Oliveira, D. C. & Dias, M. H. (2019). Os jovens usuários de crack e a rede de cuidados: problematizações a partir de uma experiência. In Santos, L. M.D. B. (Org.). Outras palavras: sobre o cuidado de pessoas que usam drogas. Porto Alegre: Ideograf.
Orozco-Giraldo, I. C., Posada-Zapata, I. C., & Hernández-Ramírez, E. M. (2018). Relación entre psicólogos y estudiantes usuarios em el 2014: fator determinante em los servicios de prevención de adicciones de la Universidad de Antioquia. Revista Facultad Nacional De Salud Pública, 36(3), 43-52. https://doi.org/10.17533/udea.rfnsp.v36n3a05 DOI: https://doi.org/10.17533/udea.rfnsp.v36n3a05
Pedroso, R. T., & Hamann, E. M. (2019). Adequações do piloto do programa Unplugged#Tamojunto para promoção à saúde e prevenção de drogas em escolas brasileiras. Ciência & Saúde Coletiva, 24(2), 371-381. https://doi.org/10.1590/1413-81232018242.32932016 DOI: https://doi.org/10.1590/1413-81232018242.32932016
Pinho, M. C., Souza, R. C. F., Portugal, F. B., Siqueira, M. M. (2020). Use of alcohol and tobacco among university students of Occupational Therapy at a public university. SMAD, Revista Eletrônica Saúde Mental Álcool e Drogas, 2(1), 1-12. https://doi.org/10.11606/issn.1806-6976.smad.2020.152411 DOI: https://doi.org/10.11606//issn.1806-6976.smad.2020.152411
Pires, I. T. M., Farinha, M. G., Pillon, S. C., & Santos, M. A. (2020). Uso de Álcool e outras Substâncias Psicoativas por Estudantes Universitários de Psicologia. Psicologia: Ciência e Profissão, 40, e191670, 1-14. https://doi.org/10.1590/1982-3703003191670 DOI: https://doi.org/10.1590/1982-3703003191670
Pucci, A. O. V. (2021). Uso de substâncias psicoativas entre estudantes universitários: Um estudo sobre histórias de vidas [Universidade Tuiuti do Paraná]. Curitiba. Recuperado de: https://tede.utp.br/jspui/handle/tede/1823
Scott, M., Noh, S., Brands, B., Hamilton, H., Gastaldo, D., Wright, M. G. M., Cumsille, F., Khenti, A. (2015). Influência de pares, relações familiares, espiritualidade e entretenimento no consumo de drogas por estudantes de uma universidade em Manabi, Equador. Texto contexto enfermagem, 24(spe), 154-160. https://doi.org/10.1590/0104-07072015001170014 DOI: https://doi.org/10.1590/0104-07072015001180014
Silva, A. G., Rodrigues, T. C. L. & Gomes, K. V. (2015). Adolescência, vulnerabilidade e uso abusivo de drogas: a redução de danos como estratégia de prevenção. Revista Psicologia Política, 15(33), 335-354. Recuperado em 27 de dezembro de 2022, de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-549X2015000200007&lng=pt&tlng=pt.
Silva, G. C., Silva, A. C. S., Araújo, D. Y. M. L., Silva, N.C. B., Silva, J. D. P., Oliveira, E. H., & Araújo, E. F. J. (2021). Perfil do consumo de drogas de abuso entre acadêmicos de Farmácia de uma universidade do Piauí. O Mundo da Saúde, 45(s/n), 45-55. https://doi.org/10.15343/0104-7809.202145045055 DOI: https://doi.org/10.15343/0104-7809.202145045055
Tagliamento, G., Souza, A. S., Ferreira, R. L., & Polli, G. M. (2020). Processo de saúde-doença nos modelos de abstinência e redução de danos: revisão integrativa da literatura. Psicologia Argumento, 38(99), 174-200. https://doi.org/10.7213/psicolargum.38.99.AO09 DOI: https://doi.org/10.7213/psicolargum.38.99.AO05
UNODC. (2021). World Drug Report 2021. Viena: United Nations. Recuperado de https://www.unodc.org/res/wdr2021/field/WDR21_Booklet_1.pdf
Urday-Concha, F., Gonzáles-Vera, C., Suca, L. J. P., Pantigoso Bustamante, E. L., Sánchez, S. H. C., & Pinto-Oppe, L. (2019). Percepción de riesgos y consumo de drogas en estudiantes universitarios de enfermería, Arequipa, Perú. Enfermería Actual de Costa Rica, 36, 19-35. https://doi.org/10.15517/revenf.v0i36.33416 DOI: https://doi.org/10.15517/revenf.v0i36.33416
WHO (World Health Organization). (2018). Global status report on alcohol and health 2018. Switzerland: WHO.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Estudos Interdisciplinares em Psicologia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Copyright of the published manuscripts belongs to the Journal. Since they are published in an open access Journal, they are freely available, for private use or for use for educational and non-commercial purposes.
The Journal has the right to make, in the original document, changes regarding linguistic norms, orthography, and grammar, with the purpose of ensuring the standard norms of the language and the credibility of the Journal. It will, however, respect the writing style of the authors.
When necessary, conceptual changes, corrections, or suggestions will be forwarded to the authors. In such cases, the manuscript shall be subjected to a new evaluation after revision.
Responsibility for the opinions expressed in the manuscripts lies entirely with the authors.