Educational social skills of a teacher in storytelling for preschoolers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-6407.2022.v13.46453

Keywords:

educational social skills, children's literature, teachers, child education

Abstract

Children's literature is an important resource to improve socio-emotional development in Early Childhood Education, especially when the storytelling is mediated by the teacher’s educational social skills (ESS). Knowledge of the history and specific orientation are assumed conditions for the performance of these skills. This study evaluated an early childhood teacher's ESS for storytelling under the following conditions: with/without prompt sheets; with/without prior access to the book and/or the archive; keep/change the book from one class to another; with/without prior orientation in ESS. The teacher's performance was videotaped and analyzed by judges, in terms of the occurrence and frequency of ESS typical of this activity. The results indicated higher frequency and variability of ESS when the form was adopted, with some ESS occurring only in this condition. The adoption of support and guidance programs for teachers are proposed, raising research questions on this topic.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Juliana Pinto dos Santos, Universidade Federal de São Carlos

Graduação em Psicologia pelo Centro Universitário de Votuporanga (Unifev)

Mestrado em Psicologia pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)

Doutoranda em Psicologia pela UFSCar, sob orientação da Prof. Dra. Zilda A. P. Del Prette e coorientação da Prof. Dra. Talita Pereira Dias, na linha de pesquisa Comportamento Social e Processos Cognitivos.

Membro do Grupo de pesquisa Relações Interpessoais e Habilidades Sociais (RIHS) da UFSCar.

 

Talita Pereira Dias, Universidade Federal de São Carlos

Graduada em Psicologia pela UFSCar

Mestre em Psicologia pela UFSCar

Doutora em Psicologia pela UFSCar

Especialização em Terapia Comportamental pelo Instituto de Terapia por Contingências de Reforçamento (ITCR - Campinas).

Atualmente faz pós doutorado na UFSCar, sob supervisão da Prof Zilda A. P. Del Prette. Atua no campo das habilidades sociais há mais de 15 anos, desenvolvendo pesquisa e intervenções e é membro do Grupo de Trabalho (GT) Relações interpessoais e competência social, da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Psicologia (ANPEPP).

Zilda Aparecida Pereira Del Prette, Universidade Federal de São Carlos

Graduada em Psicologia pela Universidade Estadual de Londrina

Mestre em Psicologia (Psicologia Social) pela Universidade Federal da Paraíba

Doutorado em Psicologia (Psicologia Experimental) pela Universidade de São Paulo

Pós-doutorado em Psicologia das Habilidades Sociais na Universidade da Califórnia Atualmente é pesquisadora nível 1A do CNPq e Professora Titular da Universidade Federal de São Carlos, vinculada ao Programas de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal de São Carlos (PPGPsi) e ao Instituto Nacional de Ciência e Tecnologia sobre Comportamento, Cognição e Ensino (INCT-ECCE). Foi fundadora e coordenadora (junto com Almir Del Prette), de 2000 a 2020, do Grupo de Trabalho "Habilidades Sociais e Relações Interpessoais" da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Psicologia (ANPEPP)

References

Casali, I. G. (2019). Impacto de um programa de habilidades sociais educativas para pais, professores e crianças escolares. (Tese de Doutorado). Programa de Pós-Graduação em Psicologia, Universidade Federal de São Carlos- UFSCar, São Carlos. https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/11554?show=full

Casares, I. M. (2011). Cómo promover la convivencia: Programa de Asertividad y Habilidades Sociales. 3 ed. Madrid: CEPE.

Cintra, A. B., Del Prette, Z. A. P. (2019). Caraterísticas dos Professores-Cursistas, Processo e Resultados em Programa Semipresencial de Habilidades Sociais. Psico-USF 24(4), 711-723. http://dx.doi.org/10.1590/1413-82712019240409 DOI: https://doi.org/10.1590/1413-82712019240409

Colagrossi, A. L. R., & Vassimon, G. (2017). A aprendizagem socioemocional pode transformar a educação infantil no Brasil. Revista Construção Psicopedagógica, 25(26), 17-23.

Coll, C., & Solé, I. (2004). A interação professor aluno no processo de ensino e aprendizagem. In C. Coll, A. Marchesi, & J. Palacios (Orgs.), Desenvolvimento Psicológico e Educação (pp. 281-297). Porto Alegre: Artmed.

Comodo, C. N., Silveira, F. F., Del Prette, A., & Del Prette, Z. A. P. (2013). Literatura e assertividade: Comportamentos da personagem Emília do Sítio do Picapau Amarelo. Interação em Psicologia, 17(1), 109-116. http://dx.doi.org/10.5380/psi.v17i1.25739 DOI: https://doi.org/10.5380/psi.v17i1.25739

Del Prette, A., & Del Prette, Z. A. P (2017). Competência Social e Habilidades Sociais: manual teórico-prático. Petrópolis: Vozes.

Del Prette, A., & Del Prette, Z. A. P. (2001). Psicologia das relações interpessoais: Vivências para o trabalho em grupo. Petrópolis: Vozes.

Del Prette, Z. A. P., & Del Prette, A. (2008). Um sistema de categorias de habilidades sociais educativas. Paidéia, 18(41), 517-530. https://doi.org/10.1590/S0103-863X2008000300008 DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-863X2008000300008

Dias-Corrêa, J. P., Marturano, E. M., Rodrigues, M. C., & Nahas, A. K. (2016). Efeito de um Programa de Histórias com Abordagem Sociocognitiva em Crianças de Educação Infantil. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 32(4), 1-9. http://dx.doi.org/10.15900102.3772e32429 DOI: https://doi.org/10.1590/0102.3772e32429

Dias, T. P., Del Prette, A., & Del Prette, Z. A. P. (2018). Construção de um recurso para avaliar e promover automonitoria visando à competência social na infância. Psico 49(3), 222-230. https://doi.org/10.15448/1980-8623.2018.3.26355 DOI: https://doi.org/10.15448/1980-8623.2018.3.26355

Dias, T. P., & Del Prette, Z. A. P. (2022). Programa de Formação para Desenvolvimento Socioemocional na Educação Infantil: Avaliação das Professoras. Estudos e Pesquisas em Psicologia, 22(3), 1223-1244. https://doi.org/10.12957/epp.2022.69874 DOI: https://doi.org/10.12957/epp.2022.69874

Dias, T. P., Freitas, L. C., Del Prette. A., Del Prette, Z. A. P., & Magalhães, T. (2008). Validade social das habilidades sociais sob a perspectiva do professor: Replicação com amostra ampliada. In M. A. Almeida; E. G. Mendes & M. C. P. I. Hayashi. (Orgs.), Temas em Educação Especial: Múltiplos olhares (pp. 347-35). Araraquara: Junqueira e Marin.

Dias, T. P., Lopes, D. C., & Del Prette, Z. A. P. (2015) Programas de intervenção em habilidades sociais para crianças: propostas para a educação infantil e o ensino fundamental. In Z.A.P. Del Prette, A. B. Soares, C. S. Pereira-Guizzo, M. F. Wagner, & V. B. R. Leme (Orgs.), Habilidades Sociais: diálogos e intercâmbios sobre pesquisa prática. (pp. 128-159). Novo Hamburgo: Sinopsys.

Domitrovich, C. E., Durlak, J. A., Staley, K. C., & Weissberg, R. P. (2017). Social-Emotional Competence: An Essential Factor for Promoting Positive Adjustment and Reducing Risk in School Children. Child Development, 1- 9. https://doi.org/10.1111/cdev.12739 DOI: https://doi.org/10.1111/cdev.12739

Grady, J. S., Her, M., Moreno, G., Perez, C., & Yelinek, J. (2019). Emotions in storybooks: A comparison of storybooks that represent ethnic and racial groups in the United States. Psychology of Popular Media Culture, 8(3), 207–217. https://doi.org/10.1037/ppm0000185 DOI: https://doi.org/10.1037/ppm0000185

Kalyva, E., & Agaliotis, I. (2009). Can social stories enhance the interpersonal conflict resolution skills of children with LD? Research in Developmental Disabilities, 30(1), 192–202. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2008.02.005 DOI: https://doi.org/10.1016/j.ridd.2008.02.005

Lopes, D. C. (2013). Programa universal de habilidades sociais aplicado pelo professor: Impacto sobre comportamentos sociais e acadêmicos [Tese de doutorado, Universidade Federal de São Carlos]. Repositório institucional UFSCar. https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/5981

Manolio, C. L. (2009). Habilidades sociais educativas na interação professor-aluno. (Dissertação de mestrado). Universidade Federal de São Carlos- UFSCar, São Carlos. https://repositorio.ufscar.br/bitstream/handle/ufscar/3017/2324.pdf?sequence=1

O’Conner, R., Feyter, J., Carr, A., Luo, G., & Romm, H. (2017). A review of the literature on social and emotional learning for students ages 3–8: characteristics of effective social and emotional learning programs (Part 4 of 4). Regional Educational Laboratory (REL) 2017–245 Washington, DC: US Department of Education, Institute of Education Sciences, National Centre for Education Evaluation and Regional Assistances, Regional Educational Laboratory Mid-Atlantic.

Rodrigues, M. C., Ribeiro, N. N., & Cunha, P. C. (2012). Leitura mediada com enfoque sociocognitivo: Avaliação de uma Pesquisa-intervenção. Paideia, 22(53), 393–402. https://doi.org/10.1590/S0103-863X2012000300011 DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-863X2012000300011

Rosin-Pinola, A. R., Marturano, E. M., Elias, L. C. S., & Del Prette, Z. A. P. (2017). Ensinando habilidades sociais educativas para professores no contexto da inclusão escolar. Revista educação especial, 30(59), 737-750. http://dx.doi.org/10.5902/1984686X DOI: https://doi.org/10.5902/1984686X28430

Santos, J. P., Leite, M. M., Del Prette, Z. A. P., & Dias, T. P. (2023). Histórias infantis para promoção de habilidades sociais: indicações por agentes educativos. Gerais: Revista Interinstitucional de Psicologia, 16(1), e18913. http://dx.doi.org/10.36298/gerais202316e18913

Published

2022-12-28

How to Cite

dos Santos, J. P., Dias, T. P., & Del Prette, Z. A. P. (2022). Educational social skills of a teacher in storytelling for preschoolers. Estudos Interdisciplinares Em Psicologia, 13, 01–15. https://doi.org/10.5433/2236-6407.2022.v13.46453

Issue

Section

Original Articles