Educational social skills of a teacher in storytelling for preschoolers
DOI:
https://doi.org/10.5433/2236-6407.2022.v13.46453Keywords:
educational social skills, children's literature, teachers, child educationAbstract
Children's literature is an important resource to improve socio-emotional development in Early Childhood Education, especially when the storytelling is mediated by the teacher’s educational social skills (ESS). Knowledge of the history and specific orientation are assumed conditions for the performance of these skills. This study evaluated an early childhood teacher's ESS for storytelling under the following conditions: with/without prompt sheets; with/without prior access to the book and/or the archive; keep/change the book from one class to another; with/without prior orientation in ESS. The teacher's performance was videotaped and analyzed by judges, in terms of the occurrence and frequency of ESS typical of this activity. The results indicated higher frequency and variability of ESS when the form was adopted, with some ESS occurring only in this condition. The adoption of support and guidance programs for teachers are proposed, raising research questions on this topic.
Downloads
References
Casali, I. G. (2019). Impacto de um programa de habilidades sociais educativas para pais, professores e crianças escolares. (Tese de Doutorado). Programa de Pós-Graduação em Psicologia, Universidade Federal de São Carlos- UFSCar, São Carlos. https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/11554?show=full
Casares, I. M. (2011). Cómo promover la convivencia: Programa de Asertividad y Habilidades Sociales. 3 ed. Madrid: CEPE.
Cintra, A. B., Del Prette, Z. A. P. (2019). Caraterísticas dos Professores-Cursistas, Processo e Resultados em Programa Semipresencial de Habilidades Sociais. Psico-USF 24(4), 711-723. http://dx.doi.org/10.1590/1413-82712019240409 DOI: https://doi.org/10.1590/1413-82712019240409
Colagrossi, A. L. R., & Vassimon, G. (2017). A aprendizagem socioemocional pode transformar a educação infantil no Brasil. Revista Construção Psicopedagógica, 25(26), 17-23.
Coll, C., & Solé, I. (2004). A interação professor aluno no processo de ensino e aprendizagem. In C. Coll, A. Marchesi, & J. Palacios (Orgs.), Desenvolvimento Psicológico e Educação (pp. 281-297). Porto Alegre: Artmed.
Comodo, C. N., Silveira, F. F., Del Prette, A., & Del Prette, Z. A. P. (2013). Literatura e assertividade: Comportamentos da personagem Emília do Sítio do Picapau Amarelo. Interação em Psicologia, 17(1), 109-116. http://dx.doi.org/10.5380/psi.v17i1.25739 DOI: https://doi.org/10.5380/psi.v17i1.25739
Del Prette, A., & Del Prette, Z. A. P (2017). Competência Social e Habilidades Sociais: manual teórico-prático. Petrópolis: Vozes.
Del Prette, A., & Del Prette, Z. A. P. (2001). Psicologia das relações interpessoais: Vivências para o trabalho em grupo. Petrópolis: Vozes.
Del Prette, Z. A. P., & Del Prette, A. (2008). Um sistema de categorias de habilidades sociais educativas. Paidéia, 18(41), 517-530. https://doi.org/10.1590/S0103-863X2008000300008 DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-863X2008000300008
Dias-Corrêa, J. P., Marturano, E. M., Rodrigues, M. C., & Nahas, A. K. (2016). Efeito de um Programa de Histórias com Abordagem Sociocognitiva em Crianças de Educação Infantil. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 32(4), 1-9. http://dx.doi.org/10.15900102.3772e32429 DOI: https://doi.org/10.1590/0102.3772e32429
Dias, T. P., Del Prette, A., & Del Prette, Z. A. P. (2018). Construção de um recurso para avaliar e promover automonitoria visando à competência social na infância. Psico 49(3), 222-230. https://doi.org/10.15448/1980-8623.2018.3.26355 DOI: https://doi.org/10.15448/1980-8623.2018.3.26355
Dias, T. P., & Del Prette, Z. A. P. (2022). Programa de Formação para Desenvolvimento Socioemocional na Educação Infantil: Avaliação das Professoras. Estudos e Pesquisas em Psicologia, 22(3), 1223-1244. https://doi.org/10.12957/epp.2022.69874 DOI: https://doi.org/10.12957/epp.2022.69874
Dias, T. P., Freitas, L. C., Del Prette. A., Del Prette, Z. A. P., & Magalhães, T. (2008). Validade social das habilidades sociais sob a perspectiva do professor: Replicação com amostra ampliada. In M. A. Almeida; E. G. Mendes & M. C. P. I. Hayashi. (Orgs.), Temas em Educação Especial: Múltiplos olhares (pp. 347-35). Araraquara: Junqueira e Marin.
Dias, T. P., Lopes, D. C., & Del Prette, Z. A. P. (2015) Programas de intervenção em habilidades sociais para crianças: propostas para a educação infantil e o ensino fundamental. In Z.A.P. Del Prette, A. B. Soares, C. S. Pereira-Guizzo, M. F. Wagner, & V. B. R. Leme (Orgs.), Habilidades Sociais: diálogos e intercâmbios sobre pesquisa prática. (pp. 128-159). Novo Hamburgo: Sinopsys.
Domitrovich, C. E., Durlak, J. A., Staley, K. C., & Weissberg, R. P. (2017). Social-Emotional Competence: An Essential Factor for Promoting Positive Adjustment and Reducing Risk in School Children. Child Development, 1- 9. https://doi.org/10.1111/cdev.12739 DOI: https://doi.org/10.1111/cdev.12739
Grady, J. S., Her, M., Moreno, G., Perez, C., & Yelinek, J. (2019). Emotions in storybooks: A comparison of storybooks that represent ethnic and racial groups in the United States. Psychology of Popular Media Culture, 8(3), 207–217. https://doi.org/10.1037/ppm0000185 DOI: https://doi.org/10.1037/ppm0000185
Kalyva, E., & Agaliotis, I. (2009). Can social stories enhance the interpersonal conflict resolution skills of children with LD? Research in Developmental Disabilities, 30(1), 192–202. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2008.02.005 DOI: https://doi.org/10.1016/j.ridd.2008.02.005
Lopes, D. C. (2013). Programa universal de habilidades sociais aplicado pelo professor: Impacto sobre comportamentos sociais e acadêmicos [Tese de doutorado, Universidade Federal de São Carlos]. Repositório institucional UFSCar. https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/5981
Manolio, C. L. (2009). Habilidades sociais educativas na interação professor-aluno. (Dissertação de mestrado). Universidade Federal de São Carlos- UFSCar, São Carlos. https://repositorio.ufscar.br/bitstream/handle/ufscar/3017/2324.pdf?sequence=1
O’Conner, R., Feyter, J., Carr, A., Luo, G., & Romm, H. (2017). A review of the literature on social and emotional learning for students ages 3–8: characteristics of effective social and emotional learning programs (Part 4 of 4). Regional Educational Laboratory (REL) 2017–245 Washington, DC: US Department of Education, Institute of Education Sciences, National Centre for Education Evaluation and Regional Assistances, Regional Educational Laboratory Mid-Atlantic.
Rodrigues, M. C., Ribeiro, N. N., & Cunha, P. C. (2012). Leitura mediada com enfoque sociocognitivo: Avaliação de uma Pesquisa-intervenção. Paideia, 22(53), 393–402. https://doi.org/10.1590/S0103-863X2012000300011 DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-863X2012000300011
Rosin-Pinola, A. R., Marturano, E. M., Elias, L. C. S., & Del Prette, Z. A. P. (2017). Ensinando habilidades sociais educativas para professores no contexto da inclusão escolar. Revista educação especial, 30(59), 737-750. http://dx.doi.org/10.5902/1984686X DOI: https://doi.org/10.5902/1984686X28430
Santos, J. P., Leite, M. M., Del Prette, Z. A. P., & Dias, T. P. (2023). Histórias infantis para promoção de habilidades sociais: indicações por agentes educativos. Gerais: Revista Interinstitucional de Psicologia, 16(1), e18913. http://dx.doi.org/10.36298/gerais202316e18913
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Estudos Interdisciplinares em Psicologia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Copyright of the published manuscripts belongs to the Journal. Since they are published in an open access Journal, they are freely available, for private use or for use for educational and non-commercial purposes.
The Journal has the right to make, in the original document, changes regarding linguistic norms, orthography, and grammar, with the purpose of ensuring the standard norms of the language and the credibility of the Journal. It will, however, respect the writing style of the authors.
When necessary, conceptual changes, corrections, or suggestions will be forwarded to the authors. In such cases, the manuscript shall be subjected to a new evaluation after revision.
Responsibility for the opinions expressed in the manuscripts lies entirely with the authors.