Social competence of teachers according to students’ mothers and fathers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-6407.2021v12n2p03

Keywords:

social skills, elementary school teachers, teacher student interaction

Abstract

The family's participation in the children's educational routine can bring benefits to all subjects involved in this process and to school management. The study sought to understand the conceptions of mothers and fathers of elementary school students about the social competence of their children's teachers. Eight mothers and eight fathers participated, each half from public and private schools. A semi-structured interview was conducted individually with each participant. The collected data were analyzed using the IRAMUTEQ software. The results indicated similarities between the expectations of the two groups when demonstrating the expectation that the teachers 'behaviors are favorable to the students' interaction, promote their learning, offer support in their difficulties, and allow an adequate disciplinary correction. The differences were that the parents appeared to have a more distant view of the educational universe, leading them to present more concerned conceptions about the teachers’ behavior in relation to the mothers’ results.

References

Abdulkadiroğlu, A., Pathak, P. A., Schellenberg, J., & Walters, C. R. (2020). Do parents value school effectiveness?. American Economic Review, 110(5), 1502-39. https://doi.org/10.1257/aer.20172040

Bittar, M., & Bittar, M. (2012). História da Educação no Brasil: a escola pública no processo de democratização da sociedade. Acta Scientiarum. Education, 34(2), 157-168. https://doi.org/10.4025/actascieduc.v34i2.17497

Boonk, L., Gijselaers, H. J., Ritzen, H., & Brand-Gruwel, S. (2018). A review of the relationship between parental involvement indicators and academic achievement. Educational Research Review, 24, 10-30. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2018.02.001

Borsa, J. C., & Nunes, M. L. T. (2017). Aspectos psicossociais da parentalidade: o papel de homens e mulheres na família nuclear. Psicologia Argumento, 29(64), 31-39.

Crepaldi, M. A., Andreani, G., Hammes, P. S., Ristof, C. D., & Abreu, S. R. D. (2006). A participação do pai nos cuidados da criança, segundo a concepção de mães. Psicologia em Estudo, 11(3), 579-587. https://doi.org/10.1590/S1413-73722006000300014

Del Prette, Z. A., & Del Prette, A. (2018). Competência social e habilidades sociais: manual teórico-prático. Editora Vozes Limitada.

Demir-Yildiz, C., & Tatik, R. S. (2019). Impact of Flexible and Non-Flexible Classroom Environments on Learning of Undergraduate Students. European Journal of Educational Research, 8(4), 1159-1173. https://doi.org/10.12973/eu-jer.8.4.1159

Dozza, L., & Cavrini, G. (2012). Perceptions of competence: how parents view teachers. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 46, 4050-4055. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.06.195

El Achkar, A. M. N., Leme, V. B. R., Soares, A. B., & Yunes, M. A. M. (2016). Correlaciones de las Habilidades Sociales Educativas de los Profesores, del Burnout y la Relación Profesor-Alumno. Estudos e Pesquisas em Psicologia, 16(3), 873-891.

Malavasi, M. M. S., Terrassêca, M., & Ferrarotto, L. (2018). Qualidade da escola pública: o olhar das famílias. Revista Eletrônica de Educação, 12(3), 884-897. https://doi.org/10.14244/198271992474

Melo, R. B. A. (2019). Escola, família e gestão escolar uma breve discussão Teórica Sobre Novos Desafios No Contexto Contemporaneo. Revista Científica de Iniciación a la Investigación, 4(1), 1-12.

Miranda, M. F., Leite, S. R. M, & Marques, E. F. (2010). Família e escola: elementos para uma participação democrática. Revista ORG & DEMO, 11(1), 103-118. https://doi.org/10.36311/1519-0110.2010.v11n1.470

Norambuena, S. P., & Gutiérrez, L. L. (2018). Los buenos profesores en la mirada de padres y apoderados. Educación y educadores, 21(3), 373-387. https://doi.org/10.5294/edu.2018.21.3.1

Reoyo, N., Carbonero, M. Á., & Martín, L. J. (2017). Características de eficacia docente desde las perspectivas del profesorado y futuro profesorado de secundaria Revista de Educación, 376, 62-86. http://dx.doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2017-376-344

Silva, F. L., Muzardo, F. T., Zamariam, J., Santos, F. L. M., Bazante, B., Alves, C. O., Szendzielorz, E. M., Ribeiro, K. L, Vargas, P. O. P., & Quintiliano, W. P. (2018). Eficácia Docente: Autoavaliação de Professores da Educação Básica. Revista de Ensino, Educação e Ciências Humanas, 19(3), 277-282. https://doi.org/10.17921/2447-8733.2018v19n3p277-282

Silva, J. P., da Silva, J. P., Wagner, T. F., & Wagner, M. F. (2016). Habilidades Sociais em professores: uma revisão de literatura. Mostra de Iniciação Científica IMED, 14-18.

Soares, J. F. S., Oliveira, M. L. M. C., Ferreira, D. F., & Batista, E. C. (2019). As habilidades sociais como fatores aliados às práticas do professor. Revista da Universidade Vale do Rio Verde, 17(1), 1-11. http://dx.doi.org/10.5892/ruvrd.v17i1.5627

Stefanski, A., Valli, L., & Jacobson, R. (2016). Beyond Involvement and Engagement: The Role of the Family in School-Community Partnerships. School Community Journal, 26(2), 135-160.

Vieira-Santos, J., Pereira Del Prette, Z. A., & Del Prette, A. (2018). Habilidades sociais educativas: revisão sistemática da produção brasileira. Avances en Psicología Latinoamericana, 36(1), 45-63. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/apl/a.5069

Wagner, A., Predebon, J., Mosmann, C., & Verza, F. (2005). Compartilhar tarefas? Papéis e funções de pai e mãe na família contemporânea. Psicologia: teoria e pesquisa, 21(2), 181-186. https://doi.org/10.1590/S0102-37722005000200008

Published

2021-10-31

How to Cite

Soares, A. B., Brito, A. D., & Medeiros, H. C. P. (2021). Social competence of teachers according to students’ mothers and fathers. Estudos Interdisciplinares Em Psicologia, 12(2), 03–22. https://doi.org/10.5433/2236-6407.2021v12n2p03

Issue

Section

Original Articles