The preparation of children and adolescents for adoption: the psychology student’s place

Authors

  • Isabel Cristina Gomes Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo
  • Lidia Levy Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro - PUC-RIO

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-6407.2019v10n3suplp157

Keywords:

Psychologist’s professional training, Adoption, Psychoanalysis

Abstract

This article aims to reflect on the participation of the psychology student included in a supervised internship program, in the preparation of children, adolescents and group of siblings for insertion into an adoptive family. It is presented some intervention proposals aimed at preparing both in the scope of national and international adoption based on the review of the literature. Through clinical reports and a psychoanalytic approach, it is discussed the importance of an interdisciplinary dialogue between the academy, the judiciary and the home institutions aimed at consolidating the bonds between children or adolescents and adopters. We also emphasize the therapist trainee's (student) place and the limits of his/her performance constituting a valuable experience for his/her personal and professional development, as well as the construction of knowledge for the area.

Author Biographies

Isabel Cristina Gomes, Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo

PhD in Social Psychology from the University of São Paulo Profa. Head of the Department of Clinical Psychology at IPUSP.

Lidia Levy, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro - PUC-RIO

PhD in Clinical Psychology from PUC-Rio. Coordinator of the Specialization Course in Legal Psychology at PUC-Rio.

References

Aguirre, A. M. B., Herzberg, E., Pinto, E. B., Becker, E., Carmo, H. M. S., & Santiago, M. D. E. (2000). A formação da atitude clínica no estagiário de psicologia. Psicologia USP, 11(1), 49-62. https://dx.doi.org/10.1590/S0103-65642000000100004.

Albuquerque, C. M. M., & Ribeiro, P.M. (2018). A adoção e a preparação para a filiação adotiva em Recife: o olhar da psicologia. In C. M. S. B. Dias, L. V. C. Moreira, (Orgs.). Adoção, família e institucionalização; interfaces psicossociais e jurídicas, (pp. 63–79). Curitiba: Editora CRV.

Bento, R. (2010). A história de vida de crianças e adolescentes como mediadora da reintegração no contexto familiar. (Dissertação de Mestrado). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo.

Bernardi, D. C. F. (2010). A voz das crianças em situação de acolhimento. In: Bernardi, D. C. F. (Org.). Cada caso é um caso: a voz das crianças e dos adolescentes em acolhimento institucional (pp. 49-60). São Paulo: Associação Fazendo História. Disponível em: https://www.neca.org.br/wp-content/uploads/Livro5.pdf.

Carvalho, F. A., Gomes, I. C., Pizzitola, J. M.; Santos, M., & Yshara, Y. (2017). Grupos reflexivos com pretendentes a adoção: alcances e limites. In M.Y. Okamoto, T. S. Emídio (Orgs.). Perspectivas psicanalíticas atuais para o trabalho com grupos e famílias na Universidade (pp. 48–67). 1 ed. São Paulo: Cultura Acadêmica.

Contente, S. R., Cavalcanti, L. I. C., & Silva, S. S. C. (2013). Adoção e preparação infantil na percepção dos profissionais do juizado da infância e juventude de Belém/PA. Temas em Psicologia, 21(2), 317-333. https://dx.doi.org/10.9788/TP2013.2-02

Corrêa, T. B., & Souza, J. S. (2012). Metodologia de Intervenção no Processo de Preparação para a Adoção Internacional – a prática da Comissão Distrital Judiciária de Adoção – CDJA. Brasília. TJDFT. Disponível em http://www.tjdft.jus.br.

Crine, A. M., & Nebinger, S. (2004). La mise en relation de l'enfant et de ses futurs parents dans l'adoption internationale. In O. Ozoux-Teffaine (org.), Enjeux de l'adoption tardive – Nouveaux fondements pour la clinique (pp. 169-188). Ramonville Saint-Agne: Editions Ères.

De Conti, L., & Sperb, T. M. (2009). A composição de narrativas pela dupla terapeuta-paciente: uma análise da sua organização e da sua sequência de ações. Psicologia: Reflexão e Crítica, 22(1), 119-127. https://dx.doi.org/10.1590/S0102-79722009000100016

De Fillippo, T. M. (2008). Como alguém pode tornar-se psicanalista? Fractal: Revista de Psicologia, 20(2), 409-420. https://dx.doi.org/10.1590/S1984-02922008000200008

Freud, S. (1912/1980). Recomendações aos médicos que exercem a Psicanálise. In Edição Standard Brasileira das Obras Completas de Sigmund Freud (ESB), Vol. XII. Rio de Janeiro: Imago.

Gomes, I. C. (2005). A formação clínica do estagiário de psicologia em atendimento a casais e famílias na abordagem psicanalítica. In T. Féres-Carneiro (Org.), Família e Casal: efeitos da contemporaneidade (pp. 304–316). Rio de Janeiro: Editora PUC/RJ.

Gomes, I. C., & Levy, L. (2016). A psicanálise vincular e a preparação de crianças para a adoção: uma proposta terapêutica e interdisciplinar. Contextos Clínicos, 9(1), 109-117. https://dx.doi.org/10.4013/ctc.2016.91.09

Gomes, I. C., Marques, R. T. & Yshara, Y. (2018). Encontros e desencontros na adoção: o paradoxo da ilusão. In G. K. Levinzon, A. D. Lisondo (Orgs.). Adoção: Desafios da contemporaneidade (pp.221-234). São Paulo: Edgard Blücher Ltda.

Lei nº 8.069, de 13 de julho de 1990. (1990, 16 jul.). Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Diário Oficial da União. Recuperado em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8069.htm

Lei nº 12.010/2009, de 3 de agosto de 2009. (2009, 04 ago.). Dispõe sobre adoção; altera as Leis nos 8.069, de 13 de julho de 1990 - Estatuto da Criança e do Adolescente, 8.560, de 29 de dezembro de 1992. Diário Oficial da União. Recuperado em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2009/ lei/l12010.htm

Levy, L., & Gomes, I. C. (2017). Grupos de preparação à adoção: dos pretendentes às crianças. In T. Féres-Carneiro (Org.), Casal e família: teoria, pesquisa e clínica (pp.157-174). Rio de Janeiro: Editora PUC/RJ.

Levy, L. (2014). Construindo Histórias. In C. Ladvocat (Org.), Guia da adoção: No jurídico, no social, no psicológico e na família (pp.353- 360). São Paulo, SP: Roca.

Marcos, C. M. (2011). Reflexões sobre a clínica-escola, a psicanálise e sua transmissão. Psicologia Clínica, 23(2), 205-220. https://dx.doi.org/10.1590/S0103-56652011000200013

Meira, C. H. M. G., & Nunes, M. L. T. (2005). Psicologia clínica, psicoterapia e o estudante de psicologia. Paidéia (Ribeirão Preto), 15(32), 339-343. https://dx.doi.org/10.1590/S0103-863X2005000300003

Menezes, K. F. L., & Dias, M. C. de S. B. (2018). Adoção: a construção de uma nova família. In C. M. S. B. Dias, L. V. C. Moreira, (Orgs.), Adoção, família e institucionalização; interfaces psicossociais e jurídicas, (pp. 21-39). Curitiba: Editora CRV.

Ozoux-Teffaine, O. (1987). Adoption tardive – D'une naissance à l'autre. Paris, Éditons Stock.

Paiva, L. D. (2014). Escuta e preparação da Criança para construção de uma nova família na Adoção internacional. In C. Ladvocat (Org.), Guia da adoção: No jurídico, no social, no psicológico e na família (pp. 331-341). São Paulo: Roca.

Peiter, C. (2011). Adoção – Vínculos e rupturas: Do abrigo à família adotiva. São Paulo: Zagodoni Editora.

Queiroz, E., & Passos, M. C. (2012) Apresentação. In E. Queiroz, M. C. Passos (Orgs.). A clínica da adoção (pp. 17-21). Recife: Editora Universitária da UFPE.

Rossetti-Ferreira, M. C., Sólon, L. A. G., & Almeida, I. G. (2010). A delicada arte da conversa e da escuta. In D. C. F. Bernardi (Org.), Cada caso é um caso: a voz das crianças e dos adolescentes em acolhimento institucional (pp.61- 73). São Paulo: Associação Fazendo História. Disponível em: https://www.neca.org.br/wp-content/uploads/Livro5.pdf.

Sandler, J., Dare, C., & Holder, A. (1977). O paciente e o analista: fundamentos do processo psicanalítico. Rio de Janeiro: Imago.

Sei, M. B., & Gomes, I. C. (2017). Caracterização da clientela que busca a psicoterapia psicanalítica de casais e famílias. Psicologia: teoria e prática, 19(3), 70-83. https://dx.doi.org/10.5935/1980-6906/psicologia.v19n3p70-83

Silva, P. S., Cassarino-Perez, L., Sarriera, J. C., & Frizzo, G. B. (2017). A Equipe Psicossocial na Colocação da Criança nos Processos de Adoção. Psicologia: Ciência e Profissão, 37(3), 608-623. https://dx.doi.org/10.1590/1982-3703000382016

Sólon, L. A. G. (2008). Conversando com crianças sobre adoção. São Paulo, SP: Casa do Psicólogo.

Trindade-Salavert, I. (2010) Subjetividades que se interligam. In I. Trindade-Salavert (Org.), Os novos desafios da adoção - interações psíquicas, familiares e sociais (pp.15-43). Rio de Janeiro: Companhia de Freud.

Zanetti, S. A. S., & Gomes, I. C. (2016). Grupo terapêutico de mediação e a formação clínica em casais e famílias. Psicologia Clínica, 28(3), 53-72. Recuperado em 27 de maio de 2019, de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-56652016000300004&lng=pt&tlng=pt

Zuanazzi, A. C. (2015). Terapia psicanalítica familiar: um estudo investigativo sobre o processo terapêutico de casos atendidos por estudantes de psicologia em um serviço-escola (Dissertação de Mestrado). Universidade de São Paulo, São Paulo.

Zuanazzi, A. C., & Gomes, I. C. (2018). Atendimento psicanalítico a famílias e casais nos serviços-escola: a importância da supervisão na formação do aluno/estagiário. In M. L. T. Moretto, D. Kupermann (Orgs). Supervisão: A formação clínica na Psicologia e na Psicanálise (pp. 55-68). São Paulo: Zagodoni Editora Ltda e Fapesp.

Published

2020-01-11

How to Cite

Gomes, I. C., & Levy, L. (2020). The preparation of children and adolescents for adoption: the psychology student’s place. Estudos Interdisciplinares Em Psicologia, 10(3supl), 157–176. https://doi.org/10.5433/2236-6407.2019v10n3suplp157

Issue

Section

Original Articles