The preparation of children and adolescents for adoption: the psychology student’s place
DOI:
https://doi.org/10.5433/2236-6407.2019v10n3suplp157Keywords:
Psychologist’s professional training, Adoption, PsychoanalysisAbstract
This article aims to reflect on the participation of the psychology student included in a supervised internship program, in the preparation of children, adolescents and group of siblings for insertion into an adoptive family. It is presented some intervention proposals aimed at preparing both in the scope of national and international adoption based on the review of the literature. Through clinical reports and a psychoanalytic approach, it is discussed the importance of an interdisciplinary dialogue between the academy, the judiciary and the home institutions aimed at consolidating the bonds between children or adolescents and adopters. We also emphasize the therapist trainee's (student) place and the limits of his/her performance constituting a valuable experience for his/her personal and professional development, as well as the construction of knowledge for the area.
Downloads
References
Albuquerque, C. M. M., & Ribeiro, P.M. (2018). A adoção e a preparação para a filiação adotiva em Recife: o olhar da psicologia. In C. M. S. B. Dias, L. V. C. Moreira, (Orgs.). Adoção, família e institucionalização; interfaces psicossociais e jurídicas, (pp. 63–79). Curitiba: Editora CRV.
Bento, R. (2010). A história de vida de crianças e adolescentes como mediadora da reintegração no contexto familiar. (Dissertação de Mestrado). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo.
Bernardi, D. C. F. (2010). A voz das crianças em situação de acolhimento. In: Bernardi, D. C. F. (Org.). Cada caso é um caso: a voz das crianças e dos adolescentes em acolhimento institucional (pp. 49-60). São Paulo: Associação Fazendo História. Disponível em: https://www.neca.org.br/wp-content/uploads/Livro5.pdf.
Carvalho, F. A., Gomes, I. C., Pizzitola, J. M.; Santos, M., & Yshara, Y. (2017). Grupos reflexivos com pretendentes a adoção: alcances e limites. In M.Y. Okamoto, T. S. Emídio (Orgs.). Perspectivas psicanalíticas atuais para o trabalho com grupos e famílias na Universidade (pp. 48–67). 1 ed. São Paulo: Cultura Acadêmica.
Contente, S. R., Cavalcanti, L. I. C., & Silva, S. S. C. (2013). Adoção e preparação infantil na percepção dos profissionais do juizado da infância e juventude de Belém/PA. Temas em Psicologia, 21(2), 317-333. https://dx.doi.org/10.9788/TP2013.2-02
Corrêa, T. B., & Souza, J. S. (2012). Metodologia de Intervenção no Processo de Preparação para a Adoção Internacional – a prática da Comissão Distrital Judiciária de Adoção – CDJA. Brasília. TJDFT. Disponível em http://www.tjdft.jus.br.
Crine, A. M., & Nebinger, S. (2004). La mise en relation de l'enfant et de ses futurs parents dans l'adoption internationale. In O. Ozoux-Teffaine (org.), Enjeux de l'adoption tardive – Nouveaux fondements pour la clinique (pp. 169-188). Ramonville Saint-Agne: Editions Ères.
De Conti, L., & Sperb, T. M. (2009). A composição de narrativas pela dupla terapeuta-paciente: uma análise da sua organização e da sua sequência de ações. Psicologia: Reflexão e Crítica, 22(1), 119-127. https://dx.doi.org/10.1590/S0102-79722009000100016
De Fillippo, T. M. (2008). Como alguém pode tornar-se psicanalista? Fractal: Revista de Psicologia, 20(2), 409-420. https://dx.doi.org/10.1590/S1984-02922008000200008
Freud, S. (1912/1980). Recomendações aos médicos que exercem a Psicanálise. In Edição Standard Brasileira das Obras Completas de Sigmund Freud (ESB), Vol. XII. Rio de Janeiro: Imago.
Gomes, I. C. (2005). A formação clínica do estagiário de psicologia em atendimento a casais e famílias na abordagem psicanalítica. In T. Féres-Carneiro (Org.), Família e Casal: efeitos da contemporaneidade (pp. 304–316). Rio de Janeiro: Editora PUC/RJ.
Gomes, I. C., & Levy, L. (2016). A psicanálise vincular e a preparação de crianças para a adoção: uma proposta terapêutica e interdisciplinar. Contextos Clínicos, 9(1), 109-117. https://dx.doi.org/10.4013/ctc.2016.91.09
Gomes, I. C., Marques, R. T. & Yshara, Y. (2018). Encontros e desencontros na adoção: o paradoxo da ilusão. In G. K. Levinzon, A. D. Lisondo (Orgs.). Adoção: Desafios da contemporaneidade (pp.221-234). São Paulo: Edgard Blücher Ltda.
Lei nº 8.069, de 13 de julho de 1990. (1990, 16 jul.). Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Diário Oficial da União. Recuperado em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8069.htm
Lei nº 12.010/2009, de 3 de agosto de 2009. (2009, 04 ago.). Dispõe sobre adoção; altera as Leis nos 8.069, de 13 de julho de 1990 - Estatuto da Criança e do Adolescente, 8.560, de 29 de dezembro de 1992. Diário Oficial da União. Recuperado em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2009/ lei/l12010.htm
Levy, L., & Gomes, I. C. (2017). Grupos de preparação à adoção: dos pretendentes às crianças. In T. Féres-Carneiro (Org.), Casal e família: teoria, pesquisa e clínica (pp.157-174). Rio de Janeiro: Editora PUC/RJ.
Levy, L. (2014). Construindo Histórias. In C. Ladvocat (Org.), Guia da adoção: No jurídico, no social, no psicológico e na família (pp.353- 360). São Paulo, SP: Roca.
Marcos, C. M. (2011). Reflexões sobre a clínica-escola, a psicanálise e sua transmissão. Psicologia Clínica, 23(2), 205-220. https://dx.doi.org/10.1590/S0103-56652011000200013
Meira, C. H. M. G., & Nunes, M. L. T. (2005). Psicologia clínica, psicoterapia e o estudante de psicologia. Paidéia (Ribeirão Preto), 15(32), 339-343. https://dx.doi.org/10.1590/S0103-863X2005000300003
Menezes, K. F. L., & Dias, M. C. de S. B. (2018). Adoção: a construção de uma nova família. In C. M. S. B. Dias, L. V. C. Moreira, (Orgs.), Adoção, família e institucionalização; interfaces psicossociais e jurídicas, (pp. 21-39). Curitiba: Editora CRV.
Ozoux-Teffaine, O. (1987). Adoption tardive – D'une naissance à l'autre. Paris, Éditons Stock.
Paiva, L. D. (2014). Escuta e preparação da Criança para construção de uma nova família na Adoção internacional. In C. Ladvocat (Org.), Guia da adoção: No jurídico, no social, no psicológico e na família (pp. 331-341). São Paulo: Roca.
Peiter, C. (2011). Adoção – Vínculos e rupturas: Do abrigo à família adotiva. São Paulo: Zagodoni Editora.
Queiroz, E., & Passos, M. C. (2012) Apresentação. In E. Queiroz, M. C. Passos (Orgs.). A clínica da adoção (pp. 17-21). Recife: Editora Universitária da UFPE.
Rossetti-Ferreira, M. C., Sólon, L. A. G., & Almeida, I. G. (2010). A delicada arte da conversa e da escuta. In D. C. F. Bernardi (Org.), Cada caso é um caso: a voz das crianças e dos adolescentes em acolhimento institucional (pp.61- 73). São Paulo: Associação Fazendo História. Disponível em: https://www.neca.org.br/wp-content/uploads/Livro5.pdf.
Sandler, J., Dare, C., & Holder, A. (1977). O paciente e o analista: fundamentos do processo psicanalítico. Rio de Janeiro: Imago.
Sei, M. B., & Gomes, I. C. (2017). Caracterização da clientela que busca a psicoterapia psicanalítica de casais e famílias. Psicologia: teoria e prática, 19(3), 70-83. https://dx.doi.org/10.5935/1980-6906/psicologia.v19n3p70-83
Silva, P. S., Cassarino-Perez, L., Sarriera, J. C., & Frizzo, G. B. (2017). A Equipe Psicossocial na Colocação da Criança nos Processos de Adoção. Psicologia: Ciência e Profissão, 37(3), 608-623. https://dx.doi.org/10.1590/1982-3703000382016
Sólon, L. A. G. (2008). Conversando com crianças sobre adoção. São Paulo, SP: Casa do Psicólogo.
Trindade-Salavert, I. (2010) Subjetividades que se interligam. In I. Trindade-Salavert (Org.), Os novos desafios da adoção - interações psíquicas, familiares e sociais (pp.15-43). Rio de Janeiro: Companhia de Freud.
Zanetti, S. A. S., & Gomes, I. C. (2016). Grupo terapêutico de mediação e a formação clínica em casais e famílias. Psicologia Clínica, 28(3), 53-72. Recuperado em 27 de maio de 2019, de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-56652016000300004&lng=pt&tlng=pt
Zuanazzi, A. C. (2015). Terapia psicanalítica familiar: um estudo investigativo sobre o processo terapêutico de casos atendidos por estudantes de psicologia em um serviço-escola (Dissertação de Mestrado). Universidade de São Paulo, São Paulo.
Zuanazzi, A. C., & Gomes, I. C. (2018). Atendimento psicanalítico a famílias e casais nos serviços-escola: a importância da supervisão na formação do aluno/estagiário. In M. L. T. Moretto, D. Kupermann (Orgs). Supervisão: A formação clínica na Psicologia e na Psicanálise (pp. 55-68). São Paulo: Zagodoni Editora Ltda e Fapesp.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Estudos Interdisciplinares em Psicologia
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Copyright of the published manuscripts belongs to the Journal. Since they are published in an open access Journal, they are freely available, for private use or for use for educational and non-commercial purposes.
The Journal has the right to make, in the original document, changes regarding linguistic norms, orthography, and grammar, with the purpose of ensuring the standard norms of the language and the credibility of the Journal. It will, however, respect the writing style of the authors.
When necessary, conceptual changes, corrections, or suggestions will be forwarded to the authors. In such cases, the manuscript shall be subjected to a new evaluation after revision.
Responsibility for the opinions expressed in the manuscripts lies entirely with the authors.