Conceptions about death and the dying process among psychology students
DOI:
https://doi.org/10.5433/2236-6407.2020v11n1p26Keywords:
estudantes, morte, atitude frente à morteAbstract
Throughout life and work as psychologist, the contact with death is always present, in any field of work. Thus, this paper’s goal is to analyze the conception about death and the dying process among fifth year students of a Psychology undergraduate course of a private university in the interior of the state of São Paulo. The study is about a field research with a qualitative approach and content analysis regarding the thematic modality was the technic used for the data treatment. Twenty-one fifth year students of a Psychology undergraduate course were interviewed. The conclusion was that students comprehend death and the dying process in a symbolic and concrete way. Besides that, they establish a relation between psychology and the thematic of death, regarding the importance of students and professionals to deal with their own grieving process to be genuinely in touch with others who are suffering for their losses.
Keywords: students; death; death attitude.
Downloads
References
Barbosa, C. A. N., & Leao, M. F. (2012). Uma investigação acerca da elaboração do luto por sujeitos ateus e religiosos. Revista Mineira de Ciências da Saúde, 4, 15-33.
Barbosa, C. G, Neme, C. M. B., & Melchiori, L. E. (2011). A família e o indivíduo no curso vital: Compreensão trigeracional sobre a morte e o morrer. Revista Mal-Estar e Subjetividade, 11(3), 1055-1094.
Bardin, L. (1979). Análise de conteúdo. Lisboa: Edição 70.
Cambuí, H. A., & Neme, C. M. B. (2014). O sofrimento psíquico contemporâneo no imaginário coletivo dos estudantes de psicologia. Revista Psicologia: Teoria e Prática, 16(2), 75-78.
Campos, E. B. V. (2013). Considerações sobre a morte e o luto na psicanálise. Revista de Psicologia da UNESP, 12(1), 13-23.
Cassorla, R. M. S. (1992). Reflexões sobre a psicanálise e a morte. In M. J. Kovács (Ed.), Morte e Desenvolvimento Humano (pp. 90-110). São Paulo, SP: Casa do Psicólogo.
Cirino, A. A. O. G. (2013). Cuidado integral com a própria saúde: Concepções dos estudantes de medicina (Dissertação de mestrado). Faculdade de Medicina de Marilia, Marília.
Eizirik, C. L., Polanczyk, G. V., & Eizirik, M. (2013). A morte: Última etapa do ciclo vital. In C. L. Eizirik & A. M. S. Bassols, O ciclo da vida humana: Uma perspectiva psicodinâmica (pp. 241-250). Porto Alegre, RS: Artmed.
Faraj, S. P., Cúnico, S. D., Quintana, A., & Beck, C. L. C. (2013). Produção científica na área da psicologia referente à temática da morte. Psicologia em Revista, 19(3), 441-461. doi:10.5752/P.1678-9563.2013v19n3p441
Fukumitsu, K. O., & Kovacs, M. J. (2016). Especificidades sobre o processo do luto frente ao suicídio. Psico, 47(1), 3-12. doi:10.15448/1980-8623.2016.1.19651
Gomes, R. (2008). Análise e interpretação de dados de pesquisa qualitativa. In M. C. S. Minayo, S. F. Deslandes, & R. Gomes (Eds.), Pesquisa Social: Teoria, método e criatividade (pp.79-106). Petrópolis, RJ: Vozes.
Keleman, S. (1997). Viver o seu morrer. São Paulo, SP: Summus.
Kichler, G. F., & Serralt, F.B. (2014). As implicações da psicoterapia pessoal na formação em psicologia. Psico, 45(1), 55-64.
Kubler-Ross, E. (2012). Sobre a morte e o morrer (9a ed.) São Paulo, SP: Editora WMF Martins Fontes. (Trabalho original publicado em 1981).
Kovacs, M. J. (1992). Morte e Desenvolvimento Humano. São Paulo, SP: Casa do Psicólogo.
Kovacs, M. J. (2007). Espiritualidade e Psicologia – Cuidados Compartilhados. O Mundo da Saúde, 31(2), 246-255.
Minayo, M. C. S., Deslandes, S. F., & Gomes, R. (2008). Pesquisa social: Teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes.
Osório, C. M. S., Piltcher, R. B., & Martini, T. (2013). Adultos jovens e seus scripts: Novas gerações em novos cenários. In C. L. Eizirik & A. M. S. Bassols. O ciclo da vida humana: Uma perspectiva psicodinâmica (pp. 193-206). Porto Alegre, RS: Artmed.
Torres, W. C. (1986). Relação entre religiosidade, medo da morte e atitude frente ao suicídio. Arquivos Brasileiros de Psicologia, 38(4), 3-23.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Estudos Interdisciplinares em Psicologia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Copyright of the published manuscripts belongs to the Journal. Since they are published in an open access Journal, they are freely available, for private use or for use for educational and non-commercial purposes.
The Journal has the right to make, in the original document, changes regarding linguistic norms, orthography, and grammar, with the purpose of ensuring the standard norms of the language and the credibility of the Journal. It will, however, respect the writing style of the authors.
When necessary, conceptual changes, corrections, or suggestions will be forwarded to the authors. In such cases, the manuscript shall be subjected to a new evaluation after revision.
Responsibility for the opinions expressed in the manuscripts lies entirely with the authors.