MENTAL HEALTH INDICATORS IN YOUNG adults: RISK AND PROTECTION FACTORS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-6407.2018v9n3suplp03

Keywords:

youth, depression, risk factors.

Abstract

Youth is characterized by important biological, psychological and social changes in which the individual experiences a gradual conquest of autonomy. Acknowledging youth as an important step of the vital cycle, the present study investigated indicatives of mental health and risk and protective factors, both individual and contextual, in Brazilian university youngsters. Participants were 270 undergrad students (75.6% women), with ages between 18 and 24 years old (M = 20.3; SD = 1.87), from three different Brazilian states, whom responded to a protocol composed by standardized questionnaires. Results indicated that individuals with a depression diagnostic reposted higher levels of negative affect, anxiety and depression. Furthermore, depression symptoms were negatively correlated with individual and contextual variables that may act as protective factors to mental health. These and other results of the present study are discussed according to the literature.

Author Biographies

Hugo Ferrari Cardoso, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)

PhD and Post-doctorate from Universidade São Francisco. Assistant Professor Doctor at PUniversidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)

Juliane Callegaro Borsa, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio)

PhD and Post-Doctorate in Psychology from the Universidae Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Professor at the Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio)

Joice Dickel Segabinazi, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

PhD in Psychology from the Graduate Program in Psychology at the Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS). Adjunct Professor of the Psychology Graduation Course at the Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sull (PUCRS).

References

American Psychiatric Association. (2014). Manual Diagnóstico e Estatístico de Transtornos Mentais - DSM-5. 5a ed. Porto Alegre, RS: Artmed.

Arnett, J. J. (2011). Emerging adulthood(s): The cultural psychology of a new life stage. In J. A. Lene (Ed.), Bridging cultural and developmental approaches to psychology: New synthesis in theory, research, and policy (pp. 255-275). New York, NY: Oxford University Press.

Arteche, A. X., & Bandeira, D. R. (2003). Bem-estar subjetivo: Um estudo com adolescentes trabalhadores. Psico USF, 8(2) 193-201.

Backer-Fulghum, L. M., Patock-Peckham, J. A., King, K.M., Roufa, L., & Hagen L. (2012). The stress-response dampening hypothesis: How self-esteem and stress act as mechanisms between negative parental bonds and alcohol-related problems in emerging adulthood. Addictive Behaviors, 37(4), 477-484. doi:10.1016/j.addbeh.2011.12.012.

Baptista, M. N. (2009). Inventário de Percepção do Suporte Familiar (IPSF). São Paulo, SP: Vetor.

Baptista, M. N. (2011). Escala Baptista de Depressão- Versão Infanto-Juvenil (EBADEP-IJ). Manual Técnico não Publicado Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Psicologia, Universidade São Francisco.

Baptista, M. N. (2012). Escala Baptista de Depressão versão Adulto - EBADEP-A. São Paulo, SP: Vetor.

Baptista, M. N., & Cardoso, H. F. (2011). Escala de Percepção do Suporte Social –Versão Infanto-Juvenil (EPSUS-Ad). Manual Técnico não Publicado. Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Psicologia, Universidade São Francisco.

Baptista, M. N. & Cremasco, G. S. (2013). Propriedades psicométricas da escala baptista de depressão infanto-juvenil (EBADEP-IJ). Arquivos Brasileiros de Psicologia, 65(2), 198-213.

Baptista, M. N., Hauck Filho, N., & Cardoso, C. (2016). Depressão e bem-estar subjetivo em crianças e adolescentes: Teste de modelos teóricos. Psico, 47(4), 259-267. doi:10.15448/1980-8623.2016.4.23012.

Borsa, J. C., Damásio, B. F., Souza, D. S. de, Koller, S. H., & Caprara, G. V. (2015). Psychometric properties of the positivity scale - Brazilian version. Psicologia: Reflexão e Crítica, 28(1), 61-67. doi:10.1590/1678-7153.201528107.

Borsa, J. C., Damásio, B. F., & Koller, S. H. (2016). Escala de Positividade (EP): Novas evidências de validade no contexto brasileiro. Psico-USF, 21(1), 1-12.

Burrow A. L., O’Dell, A. C., & Hill, P. L. (2010). Profiles of a developmental asset: Youth purpose as a context for hope and well-being. Journal of Youth and Adolescence, 39(11):1265-73. doi:10.1007/s10964-009-9481-1.

Caprara, G. V., Steca, P., Alessandri, G., Abela, J. R. Z., & McWhinnie, C. M. (2010). Positive orientation: Explorations on what is common to life satisfaction, self-esteem, and optimism. Epidemiologia e Psichiatria Sociale, 19(1), 63-71. doi:10.1017/S1121189X00001615.

Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences. 2ª ed. Hillsdale, NJ: Lawrence Erbaum.
Coimbra, C., Bocco, F., & Nascimento, M. (2005). Subvertendo o conceito de adolescência. Arquivos Brasileiros de Psicologia, 57(1), 2-11.

Collins, P. Y., Patel, V., Joestl, S. S., March, D., Insel, T. R., Daar, A. S., & Stein, D. J. (2011). Grand challenges in global mental health. Nature, 475(7354), 27–30. doi:10.1038/475027a.

Coote, H. M. J., & MacLeod, A. K. (2012). A self-help, positive goal-focused intervention to increase well-being in people with depression a self-help, positive goal-focused intervention to increase well-being in people with depression. Clinical Psychology and Psychotherapy, 19, 305-315.

Coutinho, M. P. L., Pinto, A. V. L., Cavalcanti, J. G., Araújo, L. S., & Coutinho, M. L. (2016). Relação entre depressão e qualidade de vida de adolescentes no contexto escolar. Psicologia, Saúde & Doença, 17(3), 338-351. doi:10.15309/16psd170303www.sp-ps.pt338.

Damásio, B. F., Borsa, J. C., & Koller, S. H. (2014). Adaptation and psychometric properties of the Brazilian version of the Five-Item Mental Health Index (MHI-5). Psicologia: Reflexão e Crítica, 27(2), 323-330. doi:10.1590/1678-7153.201427213

Davies, C., Malik, A., Pictet, A., Blackwell, S. E., & Holmes, E. A. (2012). Involuntary memories after a positive film are dampened by a visuopatial task: unhelpful in depression but helpful in mania? Clinical Psychology and Psychotherapy, 19, 341-351.

Fergusson, D. M., McLeod, G. F. H., Horwood, L. J., Swain, N. R., Chapple, S., & Poulton, R. (2015). Life satisfaction and mental health problems (18 to 35 years). Psychological Medicine, 45, 2427–2436

Fomby, P., & Bosick, S.J. (2013). Family Instability and the Transition to Adulthood. Journal of Marriage and Family, 75, 1266-1287. doi:10.1111/jomf.12063

Gollan, J. K., Hoxha, D., Hunnicutt-Ferguson, K., Norris, C. J., Rosebrock, L., Sankin, L., & Cacioppo, J. (2016). Twice the negativity bias and half the positivity offset: Evaluative responses to emotional information in depression. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 52, 166-170

Helsen, M., Vollebergh, W., & Meeus, W. (2000). Social support from parents and friends and emotional problems in adolescence. Journal of Youth and Adolescence, 29(3), 319-335.

Huebner, E. S., Drane, W., & Valois, R. F. (2000). Levels and demographic correlates of adolescence life satisfaction reports. School Psychology International, 21, 281-292.

Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística - IBGE (1999). População jovem no Brasil / IBGE. Departamento de População e Indicadores Sociais. Rio de Janeiro, RJ.

Jibeen, T. (2016). Perceived social support and mental health problems among Pakistani university students. Community Mental Health Journal, 52, 1004–1008.

Larose, S., & Bernier, A. (2001). Social support processes: Mediators of attachment state of mind and adjustment in late adolescence. Attachment & Human Development, 3(1), 96-120.
LeCloux, M., Maramaldi, P., Thomas, K., & Wharff, E. (2016). Family support and mental health service use among suicidal adolescents. Journal of Child and Family Studies, 25, 2597–2606. doi:10.1007/s10826-016-0417-6

Little, K., Hawkins, M. T., Sanson, A., Toumbourou, J. W., Smart, D., Vassallo, S., & O'Connor, M. (2012). The longitudinal prediction of alcohol consumption-related harms among young adults. Substance Use & Misuse, 47, 1303–1317. doi:10.3109/10826084.2012.699577.

Magalhães, E., & Calheiros, M. M. (2017). A dual-factor model of mental health and social support: Evidence with adolescents in residential care. Children and Youth Services Review, 79, 442-449.

Margullis, M., & Urresti, M. (2008). La juventud es más que una palabra. In M. Margullis (Ed.), La juventud es más que una palabra: Ensaios sobre cultura y juventud (pp. 13-30). Buenos Aires: Biblos

Nunes, T. G. R., Pontes, F. A. P., Silva, L. I. C., & Dell’Aglio, D.D. (2014). Fatores de risco e proteção na escola: Reprovação e expectativas de futuro de jovens paraenses. Revista Quadrimestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, 18(2), 203-210.

Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura – UNESCO (2004). Políticas Públicas de/para/com juventudes. Brasília, DF: UNESCO.

Orth, U., Robins, R. W., & Widaman, K.F. (2012). Life-span development of self-esteem and its effects on important life outcomes. Journal of Personality and Social Psychology, 102(6), 1271–1288. doi 10.1037/a0025558

Pesce, R. P., Assis, S. G, Santos, N., & Oliveira, R. V. Carvalhaes (2004). Risco e proteção: Em busca de um equilíbrio promotor de resiliência. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 20(2), 135-143. doi:10.1590/S0102-37722004000200006.

Poletto, M., & Koller, S. H. (2008). Contextos ecológicos: Promotores de resiliência, fatores de risco e de proteção. Estudos de Psicologia (Campinas), 25(3), 405-416. doi:10.1590/S0103-166X2008000300009.

Reid, G. M., Holt, M. K. Bowman, C. E., Espelage, D. L., & Green, J. G. (2016). Perceived social support and mental health among first-year college students with histories of bullying victimization. Journal of Child and Family Studies, 25, 3331–3341.

Ruthiga, J. C., Triskoa, J., & Chipperfield, J. G. (2014). Shifting positivity ratios: Emotions and psychological health in later life. Aging & Mental Health, 18(5), 547–553.

Segabinazi, J. D., Giacomoni, C. H., Dias, A. C. G., Teixeira, M. A. P., & Moraes, D. A. O. (2010). Desenvolvimento e validação preliminar de uma escala multidimensional de satisfação de vida para adolescentes. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 26(4),653-659. doi:10.1590/S0102-37722010000400009.

Segabinazi, J. D., Zortea, M., & Giacomoni, C. H. (2014). Avaliação de bem-estar subjetivo em adolescentes. In C. S. Hutz. (Ed.), Avaliação em Psicologia Positiva, (pp. 69-84). Porto Alegre, RS: Artmed.

Segabinazi, J. D., Zortea, M., Zanon, C., Bandeira, D. R., Giacomoni, C. H., & Hutz, C. S. (2012). Escala de afetos positivos e negativos para adolescentes: Adaptação, normatização e evidências de validade. Avaliação Psicológica, 11(1), 1-12.

Seow, L. S. E., Vaingankar, J. A., Abdin, E., Sambasivam, R., Jeyagurunathan, A., Pang, S., Chong, S. A., & Subramaniam, M. (2016). Positive mental health in outpatients with affective disorders: Associations with life satisfaction and general functioning. Journal of Affective Disorders, 190, 499–507

Silva, J. C., Morgado, J., & Maroco, J. (2012). The relationship between Portuguese adolescent perception of parental styles, social support, and school behaviour. Psychology, 3(7), 513-517

Sousa, J. (2006) Apresentação do Dossiê: A sociedade vista pelas gerações. Política & Sociedade: Revista de Sociologia Política, 5(8), 9-30.

Stankov, L. (2013). Depression and life satisfaction among European and Confucian adolescents. American Psychological Association, 25(4), 1220-1234.

Stoddard, S. A., Whiteside, L., Zimmerman, M. A., Walton, M. A., Cunningham, R., & Chermack, S. T. (2013). The relationship between cumulative risk and promotive factors and violent behavior among urban adolescents. American Journal of Community Psychology, 51, 57-65. doi:10.1007/s10464-012-9541-7.

Strelhow, M. R. W, Bueno, C. O., & Câmara, S. G. (2010). Percepção de saúde e satisfação com a vida em adolescentes: Diferença entre os sexos. Revista Psicologia e Saúde, 2(2), 42-49.

Thompson, R., Zuroff, D. C., & Hindi, E. (2012). Relationships and traumatic events as predictors of depressive styles in high-risk youth. Personality and Individual Differences 53, 474–479.

Thanoi, W., Phancharoenworakul, K., Thompson, E. A., Panitrat, R. & Nityasuddhi, D. (2010). Thai adolescent suicide risk behaviors: Testing a model of negative life events, rumination, emotional distress, resilience and social support. Pacific Rim International Journal of Nursing Research, 14(3), 187-202.

Watson, R. J., Grossman, A. H., & Russell, S. T. (2016). Sources of social support and mental health among LGB youth. Youth & Society, 4, 1–19.

Published

2018-10-07

How to Cite

Cardoso, H. F., Borsa, J. C., & Segabinazi, J. D. (2018). MENTAL HEALTH INDICATORS IN YOUNG adults: RISK AND PROTECTION FACTORS. Estudos Interdisciplinares Em Psicologia, 9(3supl), 03–25. https://doi.org/10.5433/2236-6407.2018v9n3suplp03

Issue

Section

Original Articles