Considerations about the psychologist formation in Brazil: systematic review
DOI:
https://doi.org/10.5433/2236-6407.2019v10n2p97Keywords:
psychologist education, databases, literature reviewAbstract
We aimed to analyze the current productions about psychologist formation in SciELO and PePSIC bases, according to a systematic review of 118 articles, categorized in year, periodical, authorship, affiliation, region, type of research, method, and subject. The results show: an increase in of productions in this decade; concentration of publications in the journal Psychology: Science and Profession; wide variety of authors and affiliations, with quite a lot of productions in the southeast; preponderance of empirical methodologies that use documentary analysis; prevalence of themes related to the scientific-academic formation. We indicate that there is a dispersion about the theme what a psychologist formation would be. There are many scholars who make momentary forays about the subject. There is a need for more discussions about the psychologist formation in Brazilian countryside, where currently concentrate the most of enrolled students. We conclude questioning about the formative differences of a psychologist graduated in the capital of that one educated in a countryside institution.
Downloads
References
Chaves, V., & Amaral, N. (2016). Política de expansão da educação superior no Brasil - o PROUNI e o FIES como financiadores do setor privado. Educação em Revista, 32(4), 49-72. doi:10.1590/0102-4698162030
Cirani, C., Campanario, M., & Silva, H. (2015). A evolução do ensino da pós-graduação senso estrito no Brasil: Análise exploratória e proposições para pesquisa. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), 20(1), 163-187. doi:10.590/S1414-40772015000500011
Conselho Nacional de Educação. (2004). Resolução nº 8 de 07 de Maio de 2004. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais para os Cursos de Graduação em Psicologia. Brasília: Diário Oficinal da União. Recuperado em 30 de abril de 2019, de http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rces08_04.pdf.
Costa, A., & Zoltowski, A. (2014). Como escrever um artigo de revisão sistemática. In S. Koller, M. Couto, & J. Hohendorff (Eds.), Manual de produção científica (pp. 55-70). Porto Alegre, RS: Penso.
Costa, J., Costa, A., Lima, F., Seixas, P., Pessanha, V., & Yamamoto, O. (2012). A produção científica sobre a formação do psicólogo no Brasil. Psicologia em Pesquisa, 6(2), 130-138. doi:10.5327/Z1982-12472012000200006
Costa, J., Amorin, K., Pessanha, V., & Yamamoto, O. (2012). Quem estuda a formação do psicólogo no Brasil? Arquivos Brasileiros de Psicologia, 64(2), 02-18. Recuperado em 30 de abril de 2019, de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-52672012000200002&lng=pt&tlng=pt.
Cury, B., & Ferreira Neto, J. (2015). Do currículo mínimo às diretrizes curriculares: Os estágios na formação do psicólogo. Psicologia em Revista, 20(3). doi: 10.5752/P.1678-9523.2014V20N3P494
Ferreira Neto, J. (2004). A formação do psicólogo: Clínica, social e mercado. São Paulo: Escuta.
Ferreira Neto, J. (2010). Uma genealogia da formação do psicólogo brasileiro. Memorandum, 18, 130-142. Recuperado em 30 de abril de 2019, de http://www.fafich.ufmg.br/~memorandum/a18/ferreiraneto01.pdf.
Ferreira Neto, J. (2017). Psicologia, políticas públicas e o SUS. São Paulo: Escuta; Belo Horizonte: FAPEMIG.
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira – INEP. (2016). Sinopse estatística da educação superior 2015. Brasília: INEP. Recuperado em 30 de abril de 2019, de http://download.inep.gov.br/informacoes_estatisticas/sinopses_estatisticas/sinopses_educacao_superior/sinopse_educacao_superior_2015.zip.
Leite, D., Andrade., A., & Bosi, M. (2013). A inserção da Psicologia nos Núcleos de Apoio à Saúde da Família. Physis: Revista de Saúde Coletiva, 23(4), 1167-1187. doi:10.1590/S0103-73312013000400008.
Macedo, J, & Dimenstein, M. (2011). Expansão e interiorização da Psicologia: Reorganização dos saberes e poderes na atualidade. Psicologia: Ciência e Profissão, 31(2), 296-313. doi:10.1590/S1414-98932011000200008
Mancebo, D., Valle, A., & Martins, T. (2015). Políticas de expansão da educação superior no Brasil 1995-2010. Revista Brasileira de Educação, 20(80), 31-50. doi: 10.1590/S1413-24782015206003
Ministério da Educação. (1996). Lei nº 9.394 de 20 de dezembro de 1996 – Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional.
Brasília: Diário Oficial da União. Recuperado em 30 de abril de 2019, de http://www.planalto.gov.br/Ccivil_03/leis/L9394.htm.
Ministério do Desenvolvimento Social e Combate à Fome (2007). Norma Operacional Básica de Recursos Humanos do SUAS (NOB-RH/SUAS). Brasília.
Packer, A., Cop, N., Luccisano, A., Ramalho, A., & Spinak, E. (Eds.). (2014). SciELO – 15 anos de acesso aberto e comunicação científica. Paris: UNESCO.
Pardo, M., Mangieri, R., & Nucci, M. (1998). Construção de um modelo para análise da formação profissional do psicólogo. Psicologia: Ciência e Profissão, 18(3), 14-21. doi:10.1590/S1414-98931998000300003
PePSIC. (2017). PePSIC – critérios para inclusão de revistas. Recuperado em 30 de abril de 2019, de http://pepsic.bvsalud.org/.
Psicologia: Ciência e Profissão. (2017). Sobre nós. Recuperado em 30 de abril de 2019, de http://www.scielo.br/revistas/pcp/paboutj.htm.
Psicologia: Ensino e Formação. (2017). Sobre nós. Recuperado em 30 de abril de 2019, de http://pepsic.bvsalud.org/revistas/pef/paboutj.htm.
Psicologia Escolar e Educacional. (2017). Sobre nós. Recuperado em 30 de abril de 2019, de http://www.scielo.br/revistas/pee/paboutj.htm.
Rudá, C., Coutinho, D., & Almeida Filho, N. (2015). Formação em psicologia no Brasil: O período do currículo mínimo (1962-2004). Memorandum, 29, 58-95. Recuperado em 30 de abril de 2019, de http://www.fafich.ufmg.br/memorandum/wp-content/uploads/2015/11/rudacoutinhoalmeidafilho01.pdf.
Witter, G., & Ferreira, A. (2005). Formação do psicólogo hoje. In Conselho Federal de Psicologia (Ed.), Psicólogo brasileiro: construção de novos espaços (pp. 15-39). Campinas: Alínea.
Yamamoto, O., H., Souza, C., & Yamamoto, M. (1999). A produção científica na psicologia: Uma análise dos periódicos brasileiros no período 1990-1997. Psicologia: Reflexão e Crítica, 12(2), 549-565. doi:10.1590/S0102-79721999000200019
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Estudos Interdisciplinares em Psicologia
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Copyright of the published manuscripts belongs to the Journal. Since they are published in an open access Journal, they are freely available, for private use or for use for educational and non-commercial purposes.
The Journal has the right to make, in the original document, changes regarding linguistic norms, orthography, and grammar, with the purpose of ensuring the standard norms of the language and the credibility of the Journal. It will, however, respect the writing style of the authors.
When necessary, conceptual changes, corrections, or suggestions will be forwarded to the authors. In such cases, the manuscript shall be subjected to a new evaluation after revision.
Responsibility for the opinions expressed in the manuscripts lies entirely with the authors.