Performance of psychology inserted in the intensive speech therapy program: experience report

Authors

  • Juliana Garcia Martins Hospital de Reabilitação de Anomalias Craniofaciais, Universidade de São Paulo
  • Jeniffer de Cássia Rillo Dutka Hospital de Reabilitação de Anomalias Craniofaciais, Universidade de São Paulo https://orcid.org/0000-0001-9676-0052
  • Maria de Lourdes Merighi Tabaquim Hospital de Reabilitação de Anomalias Craniofaciais, Universidade de São Paulo https://orcid.org/0000-0002-2748-6296

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-6407.2019v10n1p223

Keywords:

neuropsychological rehabilitation, speech therapy, congenital disorders, cleft palate

Abstract

This study aims to report the interdisciplinary experience in the Intensive Speech Therapy Program, conducted in a Craniofacial Anomalies skilled hospital. The data of this descriptive and exploratory study was carried out from participant observation and bibliographic research. The psychologist’s activities included: 1) Cognitive remediation; 2) Family support and guidance group; 3) Preparation for invasive procedures and 4) Advice to the interdisciplinary team. It was verified that the psychologist must be sensitive to the individual and organizational demands, since its action foresees diverse interactions with the participants of the program, the relatives and/or responsible and the interdisciplinary team. There was a lack of knowledge about the possibilities of the psychologist in the hospital context and on the performance of the psychologist in relation to populations with specific conditions of rehabilitation, such as Cleft Lip and Palate, evidenced the need to expand access to studies in the area.

Author Biographies

Juliana Garcia Martins, Hospital de Reabilitação de Anomalias Craniofaciais, Universidade de São Paulo

Master's student in the Rehabilitation Sciences program at HRAC / USP.

Jeniffer de Cássia Rillo Dutka, Hospital de Reabilitação de Anomalias Craniofaciais, Universidade de São Paulo

PhD in Communication Sciences And Disorders - University of Florida. Professor at the Faculty of Dentistry of Bauru and Hospital for Rehabilitation of Craniofacial Anomalies, Universidade de São Paulo.

Maria de Lourdes Merighi Tabaquim, Hospital de Reabilitação de Anomalias Craniofaciais, Universidade de São Paulo

PhD and PhD in Medical Sciences from the Universidade Estadual de Campinas- UNICAMP. Professor at the Faculty of Dentistry of Bauru and at the Graduate School of the Rehabilitation Hospital for Craniofacial Anomalies, Universidade de São Paulo.

References

Balsimelli, S. F., Duque, M. B., Mello, A. P. S., & Bruscato, W. L. (2004). A neuropsicologia no hospital geral. In W. L. Bruscato, C. Benedetti, & S. R. A. A. Lopes, Prática da psicologia hospitalar na Santa Casa de São Paulo: Novas páginas em uma antiga história (pp. 155-166). São Paulo, SP: Casa do Psicólogo.

Bloom, B. S., Engelhart, M., Furst, E., Hill, W., & Krathwohl, D. (1977). Taxionomia de objetivos educacionais. Porto Alegre, RS: Globo.

Broder, H. L., Richman, L. C., & Matheson, P. B. (1998). Learning disability, school achievement, and grade retention among children with cleft: A two-center Study. The Cleft Palate-Craniofacial Journal, 35(2), 127-131. encurtador.com.br/drzE1.

Camargo, C. H. P., Bolognani, S. A. P., & Zucollo, P. F. (2008). O exame neuropsicológico e os diferentes contextos de aplicação. In D. Fuentes, L. F. Malloy-Diniz, C. H. P. Camargo, & R. M Cosenza, Neuropsicologia: Teoria e Prática. (pp. 103-118). Porto Alegre, RS: Artmed.

Coelho, D. S., Moretti, C. N., & Tabaquim, M. L. M. (2012). Programa de remediação neuropsicológica em adolescentes com fissura labiopalatina. Mimesis, 33(2), 141-154. Recuperado em 29 de abril de 2019, de https://bit.ly/2ZIAQvZ.

Freitas, J. A. S., Capelozza Filho, L. Abdo, R. C. C., & Rufino, C. B. F. (1977). Pesquisa epidemiológica sobre lesões labiopalatinas e tratamento destas anomalias congênitas. Ciência e Cultura, 29(1), 141.

Freitas, J. A. S., Neves, L. T., Almeida, A. L. P. F., Garib, D. G., Trindade-Suedam, I. K., Yaedú, R. Y, F..... Pinto J. H. N. (2012). Rehabilitative treatment of cleft lip and palate: Experience of the hospital for rehabilitation of craniofacial anomalies/USP (HRAC/USP) – part 1: Overall aspects. Journal of Applied Oral Science, 20, 9-15. https://doi.org/10.1590/S1678-77572012000100003.

Garbieri, T. F. (2016). Fissura de palato isolada não sindrômica: estudo do fenótipo, recorrência familial e histórico gestacional (Dissertação de Mestrado). Hospital de Reabilitação de Anomalias Craniofaciais, Universidade de São Paulo, Bauru. Recuperado em 29 de abril de 2019, de https://bit.ly/2E2xrQg.

Gindri, G., Frison, T. B., Oliveira, C. R., Zimmermann, N., Netto, T. M., & Landeira-Fernandez, J., ... Fonseca, R. P. (2012). Métodos de reabilitação neuropsicológica. In J. Landeira-Fernandez, & S. S. Fukusima. Métodos em neurociência (pp. 343-375). São Paulo, SP: Manole.

Ha, S., Koh, K. S., Moon, H., Jung, S., & Oh, T. S. (2015). Clinical outcomes of primary palatal surgery in children with nonsyndromic cleft palate with and without lip. BioMed Research International, 1-5. https://doi.org/10.1155/2015/185459.

Herman, A. R. S., & Miyazaki, M. C. O. S. (2007). Intervenção psicoeducacional em cuidador de criança com câncer: Relato de caso. Arquivo de Ciências da Saúde, 14(4), 238-44. Recuperado em 29 de abril de 2019, de http://repositorio-racs.famerp.br/racs_ol/vol-14-4/ID251.pdf.

Joaquim, R. M., Moretti, C. N., Ferro, M. R., Niquerito, A. V., & Tabaquim, M. L. M. (2015). Neuropsychological remediation program in teenager with 22q11 deletion syndrome. International Journal of Psychology and Neuroscience, 1(1), 388-404. Recuperado em 29 de abril de 2019, de https://bit.ly/2OJwBtU.

Lemos, I. P. (2007). Análise do comportamento de crianças seus acompanhantes e auxiliares de enfermagem durante a punção venosa em sessão de quimioterapia ambulatorial (Dissertação de Mestrado). Centro de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal do Pará, Belém. Recuperado em 29 de abril de 2019, de https://bit.ly/32BTN5j.

Mossey, P. A., Little, J., Munger, R. G., Dixon, M. J., & Shaw, W. C. (2009). Cleft lip and palate. Lancet, 374(1), 1773-1785. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(09)60695-4.

Muszkat, M., & Cardoso, T. S. G. (2016). Neuroplasticidade e intervenções precoces. In J. F. Salles, V. G. Haase, & L. F. Malloy-Diniz, Neuropsicologia do Desenvolvimento: Infância e adolescência. (pp. 161-166). Porto Alegre, RS: Artmed.

Nagem Filho, H., Morais, N., & Rocha R. G. F. (1968). Contribuição para o estudo da prevalência das malformações congênitas labiopalatinas na população escolar de Bauru. Revista da Faculdade de Odontologia da Universidade de São Paulo, 6(2), 111-28.

Nanci, A. (2008). Embriologia geral. In A. Nanci, Ten Cate Histologia oral (pp. 16-31). Rio de Janeiro, RJ: Elsevier.

Niquerito, A. V. (2013). Remediação neuropsicológica das funções atencionais em crianças com fissura labiopalatina (Dissertação de Mestrado). Hospital de Reabilitação de Anomalias Craniofaciais, Universidade de São Paulo, Bauru. Recuperado em 29 de abril de 2019, de http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/61/61132/tde-12112013-152229/pt-br.php.

Nopoulos, P., Langbehn, D. R., Canady, J., Magnotta, V., & Richman, L. (2007). Abnormal brain structure in children with isolated clefts of the lip or palate. Archives of Pediatrics and Adolescent Medicine, 161(8), 753-758. https://doi.org/10.1001/archpedi.161.8.753.

Pelissoni, A. M. S. (2009). Objetivos educacionais e avaliação da aprendizagem. Anuário de Produção Acadêmica Docente, 3(5), 129-139. Recuperado em 29 de abril de 2019, de https://bit.ly/2BhrIoL.

Pinto, M. D. B. (2016). Resultados da fonoterapia intensiva para correção da oclusiva glotal e fricativa faríngea na fissura labiopalatina (Dissertação de Mestrado). Hospital de Reabilitação de Anomalias Craniofaciais, Universidade de São Paulo, Bauru. Recuperado de https://bit.ly/3hnVJSX.

Silva Filho, O. M., & Freitas, J. A. S. (2007). Caracterização morfológica e origem embriológica. In I. E. K. Trindade, & O. M. Silva Filho, Fissuras labiopalatinas: Uma abordagem interdisciplinar (pp. 17-49). São Paulo, SP: Santos.

Tabaquim, M. L. M., Ferrari, J. B., Coelho, D. S., & Niquerito, A. V. (2014). Visual-Constructive Dyspraxia of Children with Cleft Lip and Palate. Archives of Health Investigation, 4(70), 76-80. Recuperado em 29 de maio de 2019, de https://bit.ly/2ZIHLW0.

Tabaquim, M. L. M., & Riechi, T. I. J. S. (2014). Reabilitação neuropsicológica infantil: Técnicas remediativas no contexto hospitalar. In A. C. Hamdan (Ed.), Neuropsicologia clínica aplicada (pp. 99-111). Curitiba, PR: Editora CRV.

Tabaquim, M. L. M., Vilela, L. O., & Benati, E. R. (2016). Habilidades cognitivas e competências prévias para a aprendizagem de leitura e escrita de pré-escolares com fissura labiopalatina. Revista Psicopedagogia, 33(100), 28-36. Recuperado en 29 de abril de 2019, de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-84862016000100004&lng=es&tlng=pt.

Weinberg, S. M., Parsons, T. E., Fogel, M. R., Walter, C. P., Conrad, A. L., & Nopoulos, P. (2013). Corpus Callosum Shape is Altered in Individuals with Nonsyndromic Cleft Lip and Palate. American Journal of Medical Genetics Part A, 161(5), 1002-6. https://doi.org/10.1002/ajmg.a.35835.

Published

2019-06-07

How to Cite

Martins, J. G., Dutka, J. de C. R., & Tabaquim, M. de L. M. (2019). Performance of psychology inserted in the intensive speech therapy program: experience report. Estudos Interdisciplinares Em Psicologia, 10(1), 223–236. https://doi.org/10.5433/2236-6407.2019v10n1p223

Issue

Section

Relato de Experiência/Prática Profissional