Validity of Cloze as a reading comprehension assessment technique

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-6407.2016v7n2p86

Keywords:

Reading Comprehension, Writing, Elementary School, Psychoeducational Assessment.

Abstract

The Cloze test has been used as a measure of reading comprehension, through the replacement of some missing words in a text by the reader. This study explored validity evidence in two texts based on the Cloze’s technique by correlating them with the Writing Evaluation Scale - EAVE, as well as exploring the differences in Cloze’s score and the performance of students’ subgroups, stablished according to the EAVE’s score. The participants consisted of 92 children from a public school in the state of Sao Paulo with ages ranging from 7 to 10 years. The instruments used were two texts based on Cloze’s technique and the EAVE. The results indicated a high and significant correlation between the texts and the EAVE, showing convergence between the constructs. In addition, the students with poorly performing on EAVE obtained the lowest average in cloze.

Author Biographies

Acácia Aparecida Angeli dos Santos, Universidade São Francisco

PhD in School Psychology and Human Development by the Universidade de São Paulo. Full professor at the Universidade São Francisco

Rebecca Magalhães Monteiro, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

PhD from São Universidade São Francisco. Professor at the Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

References

American Educational Research Association (AERA), American Psychological Association (APA), & National Council on Measurement in Education (NCME) (2014). The standards for educational and psychological testing. Washington-DC: AERA.

Alliende, F. & Condemarín, M. (1987). Leitura – teoria, avaliação e desenvolvimento (J. C. A. Abreu, Trad.). Porto Alegre, RS: Artes Médicas.

Cunha, N. B., & Santos, A. A. A. (2008). Habilidades linguísticas no ensino fundamental em escolas públicas e particulares. PSIC - Revista de Psicologia da Vetor Editora, 9 (1), 35-44.

Cunha, N. B., & Santos, A. A. A. (2009). Validade por processo de resposta no teste de Cloze. Fractal, 21(3), 549-562. doi: 10.1590/S1984- 02922009000300010.

Dancey, C., & Reidy, J. (2006). Estatística sem matemática para psicologia. Porto Alegre, RS: Artmed.
Ellis, A. W. (2001). Leitura, escrita e dislexia: uma análise cognitiva (2a ed.), (D. Batista, Trad.). Porto Alegre, RS: Artes Médicas.

Eysenck, M. W., & Keane, M. T. (2007). Percepção da leitura e da fala. In M. W. Eysenck & M. T. Keane, Manual de psicologia cognitiva (pp. 313-347). Porto Alegre, RS: Artmed.

Flower, L., & Hayes, J. (1981). Plans that guide the composing process. In C. H Frederiksen & J. Dominic (Org.), Writing: The nature, development, and teaching of written communication (pp. 39–58).

Hillsdale, NJ: Erlbaum. Guidetti, A. A., & Martinelli, S. C. (2007). Compreensão em leitura e desempenho em escrita de crianças do ensino fundamental. PSIC - Revista de Psicologia da Vetor Editora, 8(2), 175-184.

Joly, M. C. R. A. (2009). Estudos com o sistema orientado de cloze para o ensino fundamental. Em A. A. A Santos, E. Boruchovitch & K. L. Oliveira (2009). Cloze: um instrumento de diagnóstico e intervenção (pp. 119-145). São Paulo, SP: Casa do Psicólogo.

Marec-Breton, N., & Gombert, J. (2004). A dimensão morfológica nos principais modelos de aprendizagem da leitura. In M. R. Maluf (Org). Psicologia educacional: questões contemporâneas (pp. 105-122). São Paulo, SP: Casa do Psicólogo.

Mota, M. M. P. E. (2015). Um olhar crítico sobre os testes de compreensão de leitura. Avaliação Psicológica, 14(3), 347-351. doi: 10.15689/ap.2015.1403.06.

Mota, M. M. P. E., & Santos, A. A. A. (2014). O cloze como instrumento de avaliação de leitura nas séries iniciais. Psicologia Escolar e Educacional, 18(1), 35-142. doi: 10.1590/S1413-85572014000100014.

Mota, M. M. P. E., Santos, A. A. A., Dias, J., Paiva, N., Lisboa, S. M., & Silva, D. A. (2008). Relação entre consciência morfológica e a escrita em crianças do ensino fundamental I. Psicologia em Pesquisa, 2(2), 51-60.

Mota, M. M. P. E., Vieira, M. T., Bastos, R. R., Dias, J., Paiva, N., Lisboa, S. M., & Silva, D. A. (2012). Leitura contextual e processamento metalinguístico no português do Brasil: um estudo longitudinal. Psicologia: Reflexão e Crítica, 25(1), 114-120. doi: 10.1590/S0102-79722012000100014.

Nicholson, T. (1999). Reading comprehension processes. In G. B. Thompson & T. Nicholson (Orgs.), Learning to Read (pp. 127-149). Newark: IRA.

Pasquali, L. (2010). Testes referentes a construto: teoria e modelo de construção. In L. Pasquali (2010), Instrumentação psicológica: fundamentos e práticas (pp. 165-198). Porto Alegre, RS: Artmed.

Primi, R; Muniz, M., & Nunes, C. H. S. S. (2009). Definições contemporâneas de validade de testes psicológicos. Em C. S. Hutz. (Org.), Avanços e polêmicas em avaliação psicológica (pp. 243-265). São Paulo, SP: Casa do Psicólogo.

Santos, A. A. A. (2004). O Cloze como técnica de diagnóstico e remediação da compreensão em leitura. Interação em Psicologia, 8 (2), 217-226.

Santos, A. A. A. (2005). Evidências de validade de critério para o teste de cloze. Manuscrito não publicado. Programa de Pós-graduação Stricto-Sensu em Psicologia. Universidade São Francisco, São Paulo.

Santos, A. A. A., Noronha, A. P., & Sisto, F. F. (2010). Toni 3 – forma A e teste de cloze: evidências de validade. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 26(3), 399- 405. doi: 10.1590/S0102-37722010000300002.

Sisto, F.F. (2001). Dificuldade de aprendizagem em escrita: um instrumento de avaliação (ADAPE). Em F.F., Sisto, E., Boruchovitch, & L.D.T., FINI, (Orgs.), Dificuldades de Aprendizagem no Contexto Psicopedagógico (pp. 190-213). Petrópolis, RJ: Vozes.

Sisto, F. F. (2005). Escala de Avaliação da Escrita. Relatório técnico. Itatiba, SP: Universidade São Francisco. Sisto, F. F. (2006). Estudo do funcionamento diferencial de itens para avaliar o reconhecimento de palavras. Avaliação Psicológica, 5(1), 01-10.

Sternberg, R. J. (2008). Linguagem em contexto. In R. J. Sternberg, Psicologia cognitiva (pp. 326-364). Porto Alegre, RS: Artmed.

Suehiro, A. C. B. (2013). Produção científica sobre o teste de cloze. Psicologia Escolar e Educacional, 17(2), 223-232. doi: 10.1590/S1413- 85572013000200004

Suehiro, A. C. B., & Santos, A. A. A. (2012). Validade concorrente entre instrumentos de avaliação da compreensão em leitura e da escrita. Psicologia Argumento, 30(68), 131-138

Suehiro, A. C. B., Santos, A. A. A., & Rueda, F. J. M. (2015). Desenvolvimento perceptomotor e escrita em crianças do ensino fundamental. Psicologia Escolar e Educacional, 19(2), 369-376. doi: 10.1590/2175- 3539/2015/0192861.

Zucoloto, K. A. & Sisto, F. F. (2002). Dificuldades de aprendizagem em escrita e compreensão em leitura. Interação em Psicologia, 6(2), 157-166.

Wang, S., Jiao, H., Young, M. J., Brooks, T., & Olson, J. (2008). Comparability of computer-based and paper-and-pencil testing in K-12 reading assessments: A meta-analysis of testing mode effects. Educational and Psychological Measurement, 68(1), 5-24. doi: 10.1177/0013164407305592.

Published

2016-10-31

How to Cite

Santos, A. A. A. dos, & Monteiro, R. M. (2016). Validity of Cloze as a reading comprehension assessment technique. Estudos Interdisciplinares Em Psicologia, 7(2), 86–100. https://doi.org/10.5433/2236-6407.2016v7n2p86

Issue

Section

Original Articles