Educational booklet construction to prevent cervical cancer

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-6407.2017v8n2p146

Keywords:

Health Education, Health Promotion, Primary Care, Illness Perception, Cancer

Abstract

Cervical cancer (CC) is the third most frequent tumor among Brazilian women, and primary prevention care can reduce mortality from the disease. Health professionals should seek resources for communication to be effective, using practical and scientific methodologies. The purpose of the paper is to describe the process of developing an educational booklet prepared by professionals of psychology, nursing and design, aimed at primary care users. The booklet content was produced starting from an empirical research on the perceptions of women and their behavior to deal the CC. The booklet construction was based on health self-regulation model and Human-centered design theories. The product of this study was the construction of a booklet flower-shaped, with four stories covering the main factors related to the conduct of preventive CC.

Author Biographies

Ana Carolina Peuker, Universidade do Vale do Rios dos Sinos

Doctorate and Post Doctorate in Psychology from the Universidade Federal do Rio Grande do Sul  (UFRGS). Associate Professor of the Graduate Program in Psychology at UNISINOS,

Natália Britz de Lima, Universidade do Vale do Rios dos Sinos

Graduated in nursing from the Universidade do Vale do Rios dos Sinos - Unisinos. Resident nurse at Grupo Hospitalar Conceição in the emphasis on critical patient care.

Karine Freire, Universidade do Vale do Rios dos Sinos

PhD in Design (PUCRJ). Professor of the Graduate Program in Design at UNISINOS.

Caio Marcelo Miolo, Universidade do Vale do Rios dos Sinos

Graduated in Industrial Design and is a Master's student in Strategic Design at UNISINOS.

Elisa Kern de Castro, Universidade do Vale do Rios dos Sinos

PhD in Clinical and Health Psychology from the Autonomous Universidad de Madrid and post-doctoral internship in Psychology from the Universidad de Salamanca. Professor of the Graduate Program in Psychology at UNISINOS.

References

Bish, A., Ramirez, A., Burgess C., & Hunter, M. (2005). Understandig why women delay in seeking help for breast cancer symptoms. Journal of Psychos Research, 58(4), 321-326. doi: 10.1016/j.jpsychores.2004.10.007

Brito-Silva, K., Bezerra, A.F.B., Chaves, L.D.P., & Tanaka O.Y. (2013). Integralidade no cuidado ao câncer do colo do útero: avaliação do acesso. Revista de Saúde Pública, 48(2), 240-248. Recuperado de: http://www.revistas.usp.br/rsp/article/view/81147/84771.

Castro, E.K., Aretz, M., Lawrens, P., Romeiro, F.B., & Haas, S.A. (2013). Illness perceptions in brasilian women whit a cervical cancer, women with a precursory lesions and healthy women. Psicooncología, 10(2-3), 417-423. doi: 10.1590/1678-7153.20

Corazza, C. (2014). Psicoeducação para a prevenção do câncer de colo de útero: Uma Proposta de Intervenção. Dissertação de Mestrado, Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo.

Coriolano-Marinus, M.W.L., Pavan, M.I., & Bettencourt A.R.C. (2014). Validação de material educativo para alta hospitalar de pacientes com prescrição de oxigenoterapia domiciliar prolongada. Escola Anna Nery, 18(2), 284-289. doi: 10.5935/1414-8145.20140041

Cruz, L., & Loureiro, R. (2008). A comunicação na abordagem preventiva do câncer do colo do útero: importância das influências histórico-culturais e da sexualidade feminina na adesão às campanhas. Saúde & Sociedade, 17(2), 120-131. doi: 10.1590/S0104-12902008000200012

Da Ros, M.A., Maeyama, M.A., & Leopardi M.T. (2012). Tecnologia na área da saúde. De que tecnologia estamos falando? Saúde & Transformação Social, 3(3), 29-35. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/2653/265323673006.pdf

Figueiras, M., Marcelino, D.S., Claudino, A., Cortes, M.A., Maroco, J., & Weinman, J. (2010). Patients’ illness schemata of hypertension: The role of beliefs for the choice of treatment. Psychology & Health, 25(4), 1-11. doi: 10.1080/08870440802578961.

Freitas, R., Waechter, H., Coutinho, S., & Gubert, F. (2014). Design da Informação, Comunicação, Saúde e prevenção das DST/Aids: estudo sistemático. Comunicação e Sociedade, 35(2), 291-314. doi: 10.15603/2175-7755/cs.v35n2p291-314

Fundação Nacional de Saúde. (2007). Diretrizes de educação em saúde visando à promoção da saúde: documento base (2ª ed.). Brasília, DF: FUNASA.

Gonçalves, M., Barbieri, M., & Gabrielloni, M. (2008). Teste de Papanicolaou: construção e validação de material educativo para usuárias de um serviço de saúde. Saúde Coletiva, 20(5), 39-44. Recuperado de: http://www.redalyc.org/pdf/842/84202003.pdf

Green, H.J., Steinnagel, G., Morris, C., & Laakso, E.L. (2014). Health behaviour models and patient preferences regarding nutrition and physical activity after breast or prostate cancer diagnosis. European Journal Cancer Care, 23(5), 640-652. doi: 10.1111/ecc.12190.

IDEO. (2009). The Human Centred Design Toolkit. Londres: IDEO.

INCA. (2016). Câncer Cervical. Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: INCA.

Leventhal, H., Benyamini, Y., Brownlee, S., Diefenbach, M., Leventhal, E., & Patrick-Miller, L. (1997). Illness Representations: Theoretical Foundations. In Petrie K., & Weinman, J. Perceptions of Health & Illness (pp. 19-45). London: Harwood Publishers.

Mantenese, J.C. (2008). Câncer Ginecológico: ovário, útero e vagina. In Carvalho, V.A., Franco, M.H., Kovács M.J., Liberato R.P., Macieira R.C., Veit M.T. ..., & Barros L.H. Temas em Psico-Oncologia (pp. 59-66). São Paulo: Summus editorial.

Marques, S.C., Tyrrell, M.A., & Oliveira, D.C. (2013). As práticas educativas na prevenção do HIV/AIDS das usuárias da rede básica de saúde do Rio de Janeiro/Brasil. REME, 17(3), 538-546. doi: 10.5935/1415-2762.20130040

Marteau T., & Weinman J. (2013). Self-regulation and the behavioural response to DNA risk information: a theoretical analysis and framework for current research and future practice. Social Science & Medicine, 62(6), 1360-1368. doi: 10.1016/j.socscimed.2005.08.005

Ministério da Saúde. (2012). Política Nacional de Atenção Básica (1ª ed.). Brasília, DF: DAB.

Ministério da Saúde. (2013). Controle dos cânceres do colo do útero e da mama (2ª ed.). Brasília, DF: DAB.

Ministério da Saúde. (2015). Começa oferta da vacina contra HPV para meninas de 9 a 11 anos. Recuperado de: http://www.brasil.gov.br/saude/2015/03/comeca-oferta-da-vacina-contra-hpv-para-meninas-de-9-a-11-anos

OMS. (2013). Prevenção e controle de amplo alcance do câncer do colo do útero: um futuro mais saudável para meninas e mulheres (1ª ed.). Washington, DC: OPAS.

Reberte, L., Hoga, L., & Gomes, A. (2012). O processo de construção de material educativo para a promoção da saúde da gestante. Revista Latino Americana de Enfermagem, 20(1), 101-108. Recuperado de http://www.scielo.br/pdf/rlae/v20n1/pt_14.pdf

Rees, G., Fru, A., Cull, A., & Sutton S. (2004). Illness perceptions and distress in women at increased risk of breast cancer. Psychology & Health, 19(3), 749-765. Recuperado de http://www.phpc.cam.ac.uk/pcu/wp-content/files/2012/01/Paper94.pdf

Pimenta, D.N. (2008). Disseminação de informação sobre dengue: o ergodesign no desenvolvimento e avaliação de material multimídia para educação em saúde. Tese de Doutorado, Fundação Oswaldo Cruz, Belo Horizonte.

Roam, D. (2008). The back of the napkin: solving problems and selling ideas with pictures. New York: Penguin Group.

Santos, A.K., Monteiro, S., & Rozember B. (2009). Significados e usos de materiais educativos sobre hanseníase segundo profissionais de saúde pública do Município do Rio de Janeiro, Brasil. Caderno de Saúde Pública, 24(4), 857-867. doi: 10.1590/S0102-311X2009000400017

Shiloh, S. (2006). Illness Representations, Self-Regulation, and Genetic Couseling: A Theoretical Review. Journal of Genetic Counseling, 15(5), 325-337. doi: 10.1007/s10897-006-9044-5

Shiloh S., Drori E., Orr-Urtreger A., & Friedman E. (2009). Being ‘at-risk’ for developing cancer: cognitive representations and psychological outcomes. Journal of Behavioral Medicine, 32(2), 197-208. doi: 10.1007/s10865-008-9178-z

Tavafian, S.S. (2012). Predictors of Cervical Cancer Screening: An Application of Health Belief Model. Recuperado de: http://www.intechopen.com/books/topics-on-cervical-cancer-with-an-advocacy-for-prevention

White, J. (2006). Edição de design: para designers, diretores de arte e editores - o guia clássico para ganhar leitores. São Paulo: JSN EDITORIAL LTDA; 2006.

Published

2017-09-13

How to Cite

Peuker, A. C., Britz de Lima, N., Freire, K., Miolo, C. M., & de Castro, E. K. (2017). Educational booklet construction to prevent cervical cancer. Estudos Interdisciplinares Em Psicologia, 8(2), 146–160. https://doi.org/10.5433/2236-6407.2017v8n2p146

Issue

Section

Relato de Experiência/Prática Profissional