University discourse and the function of supervised stage in clinic-school: contributions from psychoanalysis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-6407.2014v5n2p2

Keywords:

psychoanalysis, university, supervised stage

Abstract

The transmission of Psychoanalysis at the university is questionable because there is a tension between the rules that governs the university discourse and analytic discourse. The article intends to point out some limits and possibilities of working with Psychoanalysis at the university. Initially features two discourses based on Lacanian theory. Following, it investigates the valuation model used in universities as a contemporary version of university discourse. In this model, the issues of subjectivity are silenced in favor of valuing quantity of knowledge. Finally, the article elects supervised stage as a privileged moment of the transmission of Psychoanalysis at the university. Despite the difficulties, we conclude that clinical experience acquired at clinical-school has a positive function because it requires that the intern be responsible for his/her practice.

Author Biographies

Rosane Zétola Lustoza, Universidade Federal do Paraná

PhD in Psychoanalytic Theory from the Universidade Federal do Rio de Janeiro. Adjunct Professor at the Universidade Federal do Paraná

Nadja Nara Barbosa Pinheiro, Universidade Federal do Paraná

PhD in Psychology from PUC-RJ. Associate Professor, Department of Psychology, Universidade Federal do Paraná

References

Freud, S. (1986). Novas recomendações aos médicos que exercem a psicanálise. Sobre o início do tratamento (J. Salomão, Trad.). In: J. Salomão (Org.), Edição Standard brasileira das obras psicológicas completas de Sigmund Freud (Vol. 12, pp.164-192). Rio de Janeiro: Imago.

(Original publicado em 1913). Freud, S. (2006). Observações sobre o amor transferencial (Novas recomendações sobre a técnica da Psicanálise III) (J. Salomão, Trad.). In: J. Salomão (Org.), Edição Standard brasileira das obras psicológicas completas de Sigmund Freud (Vol. 12, pp.177-188). Rio de Janeiro: Imago. (Original publicado em 1915[1914]).

Hadot, Pierre (2004). O que é a filosofia antiga? São Paulo: Edições Loyola. Lacan, J. (1998). Subversão do sujeito e dialética do desejo no inconsciente freudiano (Vera Ribeiro, Trad.). In: J. Lacan (Org.). Escritos (pp. 807-842). Rio de Janeiro: Zahar. (Original publicado em 1960).

Lacan, J. (1992). O seminário, livro XVII: O avesso da psicanálise (Ari Roitman, Trad.). Rio de Janeiro: Zahar. (Original publicado em 1969).

Miller, J. A., & Milner, J. C. (2006). Você quer mesmo ser avaliado? Entrevistas sobre uma máquina de impostura (Vera Besset, Trad.). Barueri: Manole.

Pinheiro, N., & Darriba, V. (2010). A clínica psicanalítica na universidade: reflexões a partir do trabalho de supervisão. Psicologia Clínica, 22, 45-55.

Récanati, F. (1979). La transparence et l'énonciation. Paris: Éditions du Seuil.

Tarré de Oliveira, G.F., & Barros, R.M.M. (2003). Efeitos analíticos da supervisão na universidade. Publicação da Escola Letra Freudiana, 32, 175-180.

Zizek, S. (2009). Violência: seis notas à margem. Lisboa: Relógio d`Água Editores.

Published

2014-11-27

How to Cite

Zétola Lustoza, R., & Pinheiro, N. N. B. (2014). University discourse and the function of supervised stage in clinic-school: contributions from psychoanalysis. Estudos Interdisciplinares Em Psicologia, 5(2), 2–14. https://doi.org/10.5433/2236-6407.2014v5n2p2

Issue

Section

Original Articles