Assessment of creativity in Psychology undergraduate students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-6407.2014v5n1p25

Keywords:

creativity, psychological assessment, college students

Abstract

Creativity is an important human faculty in several performance areas, including the work of a psychologist. This article aimed to describe creativity in a group of Psychology undergraduate students in order to verify whether their professional development fosters creative potential. The study comprised 75 students, equally distributed in three groups from the first, fifth and tenth terms, aged 18 to 59, who were submitted to the Verbal TTCT (Torrance Test of Creative Thinking): Thinking Creatively with Words, following technical specifications of this tool. Further to test evaluation, results of the three groups were statistically compared and the main results showed higher creativity index in senior students, mainly regarding Fluency – ability to produce a large number of ideas, and Originality – ability to produce new and infrequent ideas.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marta Luísa da Cruz Alves, Universidade Guarulhos

Psychologist graduated from Universidade Guarulhos

Paulo Francisco de Castro, Universidade de Taubaté

PhD in School Psychology and Human Development by the Instituto de Psicologia at the Universidade de São Paulo. Professor Assistant Professor Universidade de Taubaté

References

Alencar, E.M.L.S. (1995). Criatividade. (2ª ed.). Brasília: Editora Universidade de Brasília.

Alencar, E.M.L.S. (2002). O contexto educacional e sua influência na criatividade. Linhas Críticas, 8(15), 165-178.

Alencar, E.M.L.S. & Fleith, D.S. (2003). Contribuições teóricas recentes ao estudo da criatividade. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 19(1), 1-8.

Alencar, E.M.L.S. & Fleith, D.S. (2004). Inventário de práticas docentes que favoreçam a criatividade no ensino superior. Psicologia: Reflexão e Crítica, 17(1), 105-110.

Alencar, E.M.L.S. & Fleith, D.S. (2010). Escala de práticas docentes para a criatividade na educação superior. Avaliação Psicológica, 9(1), 13-24.

Bahia, S. (2008). Criatividade e universidade entrecruzam-se? Sísifo: Revista de Ciência da Educação, 7, 51-62. Recuperado em 15 de maio de 2014 de https://bit.ly/2X60CbV.

Campos, K.C.L. & Largura, W.A.N. (2000). Criatividade na formação de psicólogos: Percepção de alunos. Psicologia Escolar e Educacional, 4(2), 11- 19.

Castanho, M.E.L.M. (2000). A criatividade na sala de aula universitária. In: I.P. Veiga & M.E.L.M. Castanho (Orgs.), Pedagogia universitária: A aula em foco. (pp. 75-89.). São Paulo: Papirus.

Justo, J.S. (2001). Criatividade no mundo contemporâneo. In: M.S. Vasconcelos (Org.), Criatividade: Psicologia, educação e conhecimento do novo. (pp. 59-78). São Paulo: Moderna.

Nakano, T.C. & Wechsler, S.M. (2006). O percurso da criatividade figural do ensino médio ao ensino superior. Boletim de Psicologia, 56(125), 205-219.

Nakano, T.C. & Wechsler, S.M. (2007). Criatividade: Características da produção científica brasileira. Avaliação Psicológica, 6(2), 261-270.

Oliveira, M.L. (2001). Contribuições da psicanálise para a compreensão da criatividade. In: M.S. Vasconcelos (Org.), Criatividade: Psicologia, educação e conhecimento do novo. (pp. 21-42). São Paulo: Moderna.

Ostrower, F. (2012). Criatividade e processos de criação. (27ª ed.). Petrópolis: Vozes.

Sakamoto, C.K. (2000). Criatividade: Uma visão integradora. Psicologia: Teoria e Prática, 2(1), 50-58.

Sakamoto, C.K. (2007). As mil e uma realidades da experiência criadora: Uma metáfora do gênio criativo. In: C.K. Sakamoto (Org.), Um olhar criativo sobre a prática em psicologia: Proposições teóricas e técnicas (pp. 17-27). São Paulo: Editora Mackenzie.

Silva, T.F. & Nakano, T.C. (2012). Criatividade no contexto educacional: análise de publicações periódicas e trabalhos de pós-graduação na área da psicologia. Educação e Pesquisa, 38(3), 743-759.

Sternberg, R.J. (2006). The nature of creativity. Creativity Research Journal, 18 (1), p. 87-98. Recuperado em 16 de Agosto de 2013 de versler, S.M. (2004a). Avaliação da criatividade por palavras - Teste de Torrance. Versão Brasileira. (2ª ed. rev. ampl.). Campinas: IDB.

Wechsler, S.M. (2004b). Avaliação da criatividade verbal no contexto brasileiro. Avaliação Psicológica, 3(1), 21-31.

Published

2014-06-15

How to Cite

Alves, M. L. da C., & Castro, P. F. de. (2014). Assessment of creativity in Psychology undergraduate students. Estudos Interdisciplinares Em Psicologia, 5(1), 25–44. https://doi.org/10.5433/2236-6407.2014v5n1p25

Issue

Section

Original Articles