Psychological assessment: Past, present and future

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-6407.2013v4n1p99

Keywords:

psychological assessment, socio-historical psychology

Abstract

This paper aims to contribute to the discussion of the issue of psychological assessment that is done today and to be carried out in the 21st century, having as main point the contributions that the Socio-Historical Psychology has brought, as well as challenges to overcome for a practice increasingly transforming within the social context. We believe that the psychological evaluation used within a process to consider in its analysis the social and historical factors that affect people's lives can contribute to strengthening the potential and empower them. Using the data obtained in psychological assessment constructively, as an information tool and transformation, the subjects may have access to the necessary tools to cope with their difficulties, from the psychological evaluation to contribute significantly to the consolidation of human rights and with the identity of individuals.

Author Biography

Luciana França Cescon, Prefeitura de Santos - SP

Clinical psychologist from theUniversidade Federal De São Paulo. Psychologist at Santos City Hall.

References

Bock, A. M. B. (2001). A psicologia sócio-histórica: Uma perspectiva crítica em psicologia. In A. M. B. Bock, M. G. M. Gonçalves, & O. Furtado (Orgs.) Psicologia sócio-histórica: Uma perspectiva crítica em Psicologia (pp. 15- 35). São Paulo: Cortez.

Brasil (2006). NOB-RH\SUAS. Ministério do Desenvolvimento Social e Combate à Fome. Brasília: MDS\SNAS.

Conselho Federal de Psicologia. (2005). Código de Ética Profissional do Psicólogo. Brasília.

Conselho Federal de Psicologia. (2007). Resolução no. 007 de 2003. Brasília. Disponível em http://www2.pol.org.br/satepsi/CD_testes/pdf/Resolu%E7%E3o%20CFP%2 0N%BA%20007-2003.pdf.

Conselho Federal de Psicologia (2011). Ano da avaliação psicológica: Textos geradores. Brasília. Disponível em http://www.pol.org.br/pol/cms/pol/publicacoes/publicacoesDocumentos/ano daavaliacaopsicologica_prop8.pdf.

Cunha, J. A. et al (2000). Psicodiagnóstico V. 5ª. edição revisada e ampliada. Porto Alegre: Artmed.

Figueiredo, L. C. M. (2000). Psicologia, uma (nova) introdução. 2ª. Edição. São Paulo: Educ. Lane, S. T. M. (1987). O que é psicologia social. 13ª. Edição. São Paulo: Brasiliense.

Machado, A. M. (2011). Avaliação psicológica e as relações institucionais. In: Conselho Federal de Psicologia. Ano da avaliação psicológica: Textos geradores. Brasília: Conselho Federal de Psicologia. Disponível em https://bit.ly/2DqJQgx.

Noronha, Ana Paula et al (2002). Em defesa da avaliação psicológica. Avaliação psicológica, 1(2), 173-174.

Oliveira, M. K. (1997). Vygotsky – aprendizado e desenvolvimento: Um processo sócio-histórico. São Paulo: Scipione.

Vigotsky, L. S. (1998). A formação social da mente: O desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 6ª. Edição. São Paulo: Martins Fontes.

Zanella, A. V. (1998). Psicologia Social e Escola. In: Strey, M. N. et al. Psicologia Social contemporânea. (p. 221-229). Petrópolis, RJ: Vozes.

Published

2013-05-08

How to Cite

Cescon, L. F. (2013). Psychological assessment: Past, present and future. Estudos Interdisciplinares Em Psicologia, 4(1), 99–109. https://doi.org/10.5433/2236-6407.2013v4n1p99

Issue

Section

Original Articles