Rapunzel’s complex: Social relations, and sexuality affectivity of adolescents with HIV/AIDS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-6407.2012v3n1p112

Keywords:

psychology, adolescence, AIDS, sexuality, reproductive rights

Abstract

The present work aims to reflect on the influence of HIV / AIDS on social relations, sexuality and adolescent affectivity. We conducted a literature review and subsequent theoretical discussion on the topic, with the methodology of qualitative analysis of texts and scientific articles. The findings of the study demonstrated that it is necessary to fully consider the various psychosocial aspects of this dynamic, since the psychological aspects significantly influence disease progression and quality of life of HIV patient. For adolescents, this influence becomes even greater, because puberty is a specific stage of biological development, emotional and social, where social interaction plays an important role for the construction of the subject's personality. It is hoped that this study may contribute to the reflection on the importance of creating themselves coping strategies and health care interventions geared to this particular group, especially with regard to the psychologist, who should seek to accommodate these demands subjects, contributing to a healthy psychosocial development, considering its specific features.

Author Biography

Luciana França Cescon, Universidade Paulista

Clinical psychologist at Universidade Paulista

References

Aguiar, W. M. J. (2001). A pesquisa em psicologia sócio-histórica: contribuições para o debate metodológico. In: Bock, A. M. B., et al. Psicologia sóciohistórica: uma perspectiva crítica em psicologia. São Paulo: Cortez.

Bee, H. (1997). O ciclo vital. Porto Alegre: Artes Médicas.

Bock, A. M. B., Furtado, O., Teixeira, M. L. T. (2002). Sexualidade. In: Boack, A. M. B., et al. Psicologias: Uma introdução ao estudo de Psicologia. (p. 229- 244). São Paulo: Saraiva.

Brasil. Ministério da Saúde. (2006). Secretaria de Vigilância em Saúde. Programa Nacional de DST e Aids. Manual de rotinas para assistência de adolescentes vivendo com HIV/Aids. Brasília: Ministério da Saúde.

Calligaris, C. (2009). A adolescência. São Paulo: Publifolha. Cória-Sabini, M. A. (2007). Psicologia do desenvolvimento. São Paulo: Ática.

Corso, D., & Corso, M. (2006). Fadas no divã. Porto Alegre: Artmed.

CREPOP - Centro de Referência Técnica em Psicologia e Políticas Públicas (2008). Referências técnicas para a atuação do(a) psicólogo(a) nos Programas de DST e AIDS. Conselho Federal de Psicologia (CFP). Brasília.

Conselho Federal de Psicologia (2002). Adolescência e Psicologia: Concepções, práticas e reflexões críticas. Disponível em: https://bit.ly/2DAOIQ8. Acessado em maio/2012.

Duarte, R. G. (1995). Sexo, sexualidade e doenças sexualmente transmissíveis. São Paulo: Moderna.

Goffman, E. (1975) Estigma: Notas sobre a manipulação da identidade deteriorada. Rio de Janeiro: Zahar.

Minayo, M. C. S. (2010). O desafio do conhecimento. São Paulo: Hucitec. Oliveira, L. A., França Junior, I. (2003). Demandas reprodutivas e a assistência às pessoas vivendo com HIV/AIDS: limites e possibilidades no contexto dos serviços de saúde especializados. Caderno de Saúde Pública, Rio de Janeiro, 19(2), 315-323. Disponível em: https://bit.ly/2DuUl2q.

Osorio, L. C. (1992). O que é adolescência, afinal? In: Adolescente hoje. Porto Alegre: Artmed.

Paiva, V., et. al. (2011) A sexualidade de Adolescentes vivendo com HIV: direitos e desafios para o cuidado. Ciência & Saúde Coletiva, 16(10), 4199-4210. Disponível em: https://bit.ly/30q7Ol2. Acessado em Maio/2012.

Palácios, J. (1995) O que é a adolescência. In: Coll, C., Palácios, J., & Marchesi, A. (Orgs). Desenvolvimento psicológico e educação: Psicologia evolutiva. (p. 263-272). Porto Alegre: Artes Médicas.

Polizzi, V. P. (2005). Depois daquela viagem: Diário de bordo de uma jovem que aprendeu a viver com AIDS. São Paulo: Ática.

Sawaia, B. (2002). O sofrimento ético-político como categoria de análise da dialética exclusão/inclusão. In: As artimanhas da exclusão: uma análise ético-psicossocial. (p. 97-127). São Paulo: Vozes.

Published

2012-09-01

How to Cite

Cescon, L. F. (2012). Rapunzel’s complex: Social relations, and sexuality affectivity of adolescents with HIV/AIDS. Estudos Interdisciplinares Em Psicologia, 3(1), 112–124. https://doi.org/10.5433/2236-6407.2012v3n1p112

Issue

Section

Original Articles