Family businesses in rural tourism in Mato Grosso do Sul: an exploratory study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2317-627X.2023.v11.n2.45219

Keywords:

Family administration, Rural tourism, Tourism impact

Abstract

In recent decades, several rural landowners have been looking to diversify their activities, They have found in rural tourism an opportunity to reconcile the economies of their properties with other daily activities to add their sources of income, usually from family farming. Current studies also state that several alternative strategies are needed to improve conditions in the rural sector, more precisely in family-owned companies – including the issue of succession. This research was carried out in the State of Mato Grosso do Sul in family businesses that have rural tourism as part of their activities. Methodologically, it consisted of exploratory research, with a qualitative approach linked to a theoretical review, data collection took place through a semi-structured interview script. The results showed that rural tourism from a family business is undoubtedly a profitable activity to be developed, despite being challenging, and those responsible for this initiative must be prepared to manage the business without letting it affect family life. We also saw the relevance of family businesses with tourist activities in rural áreas in the social and economic context, reinforcing the need to organize aspects of management and succession.

Author Biographies

Giovanna Luísa Buldi Vieira, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS

Bachelor Degree in Business Administration -Universidade Federal do Mato Grosso do Sul.

Geraldino Carneiro de Araújo, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS

Philosophy Doctor in Management and professor at Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS.

Milton Augusto Pasquotto Mariani, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS

PhD in Human Geography from the University of São Paulo and professor at the Universidade Federal
de Mato Grosso do Sul

References

ALLIO, M. K. Family businesses: their virtues, vices, and strategic path. Strategy & Leadership, v. 32, n. 4, p. 24-33, 2004.

ALMEIDA, N. P. Segmentação do turismo no pantanal sul-mato-grossense. 135 f. 2002. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento Local)- Universidade Católica Dom Bosco. Campo Grande, 2003.

BAUMAN, Z. Medo líquido. Jorge Zahar: Rio de Janeiro; 2008.

BERNHOEFT, R. Empresa familiar: governança na empresa familiar. Rio de Janeiro: Campus, 2003.

BRASIL, Ministério do Turismo. Diretrizes para o desenvolvimento do turismo rural no Brasil. 2004.

BRASIL, Ministério do Turismo. Turismo rural: orientações básicas. 2.ed. Brasília: Ministério do Turismo, 2010.

CHUA, J. H.; CHRISMAN, J. J.; SHARMA, P. Defining the family business by behavior. Entrepreneurship: theory and practice, v. 23, n. 4, p. 19-37, 1999.

DREW, D. Processos interativos homem-meio ambiente. São Paulo, 1986.

FLICK, U. Introdução à pesquisa qualitativa. 3. ed. São Paulo: Artmed, 2009.

FREIRE, P. S.; SOARES, A. P.; NAKAYAMA, M. K.; SPANHOL, F. J. Processo de sucessão em empresa familiar: gestão do conhecimento contornando resistências às mudanças organizacionais. Journal of information systems and technology management, v. 7, n. 3, art. 11, p. 713-736, 2010.

GARCIA, V. P. Desenvolvimento das famílias empresárias. Rio de Janeiro: Qualitymark, 2001.

GOVERNO DO MATO GROSSO DO SUL. SEMAGRO, Secretaria de Estado de Meio Ambiente, Desenvolvimento Econômico, Produção e Agricultura Familiar. Mapa Turístico do MS. 2019. Disponível em: https://www.turismo.ms.gov.br/conheca-ms/mapa-turistico-do-ms/. Acesso em: 1 jun. 2021.

GRAZIANO, J. Velhos e novos mitos do rural brasileiro. Estudos avançados, v. 15, n. 43 São Paulo. Set-Dez, 2001.

GRZYBOVSKI, D.; CARRIERI, A. P.; SARAIVA, L. A. S. Organizações familiares brasileiras: um mosaico de muitos tons. In: CARRIERI. A. de P.; SARAIVA, L. A. S.; GRZYBOVSKI, D. (Orgs). Organizações familiares: um mosaico brasileiro. Passo Fundo: Universidade de Passo Fundo, 2008.

GUEIROS, M. M. B. Sucessão familiar: o caso de uma empresa transportadora na região metropolitana do Recife - uma visão dos dirigentes. 1998. Dissertação (Mestrado em Administração) - Universidade Federal de Pernambuco, Pernambuco, 1998.

KANITZ, S. A relação entre pai e filho nas empresas familiares. In.: MELO, M.; MENEZES, P. L. (Orgs.). Acontece nas melhores famílias: repensando a empresa familiar. São Paulo: Saraiva, 2008.

KETS DE VRIES, M. F. R. The dynamics of family controlled firms: the good and the bad news. Organizational dynamics, v. 21, n. 3, p. 59-71, 1993.

LEONE, N. M. C. P. G. Sucessão em empresa familiar: preparando as mudanças para garantir a sobrevivência no mercado globalizado. São Paulo: Atlas, 2005.

LETHBRIDGE, E. Tendências da empresa familiar no mundo. Revista BNDES, n. 7, jun. 1997.

LONGENECKER, J.; MOORE, C.; PETTY, J. W. Administração de pequenas empresas. São Paulo: Makron Books, 1997.

LOURENÇO, C. D. S.; FERREIRA, P. A. Cultura organizacional e mito fundador: um estudo de caso em uma empresa familiar. Gestão e Regionalidade, v. 28, n. 84, p. 61-76, 2012.

MASSIS, A.; CHUA, J. H.; CHRISMAN, J. J. Factors preventing intrafamily succession. Family Business Review, v. 21, n. 2, p. 183-199, 2008.

MATO GROSSO DO SUL. 40 municípios de MS participam de treinamento do novo Sistema de Classificação Turística. 2019. Disponível em: https://www.turismo.ms.gov.br/40-municipios-de-ms-participam-de-treinamento-do-novo-sistema-de-classificacao-turistica/

NAJJAR, E. Empresa familiar: construindo equipes vencedoras na família empresária. São Paulo: Integrare, 2011.

OLIVEIRA, J. L.; ALBUQUERQUE, A. L.; PEREIRA, R. D. O "filho do dono" a dirigente ilustre: caminhos e descaminhos no processo de construção da legitimidade de sucessores em organizações familiares. Revista de Administração (São Paulo), v. 48, n. 1, p. 21-33, 2013. Disponível em: https://doi.org/10.5700/rausp1071.

MOZZATO, A. R.; GRZYBOVSKI, D. Análise de conteúdo como técnica de análise de dados qualitativos no campo da administração: potencial e desafios. Revista de Administração Contemporânea, v. 15, n. 4, p. 731-747, 2011.

PEISER, R. B., WOOTEN, L. M. Life-cycle changes in small family business. Business Horizons, v. 26, n.3, p. 56-65, 1983.

PEREIRA, A. C. S.; VIEIRA, A.; GARCIA, F. C.; ROSCOE, M. T. A. Desconstrução do mito e sucessão do fundador em empresas familiares. Revista de Administração Contemporânea, v. 17, n. 5, p. 518-535, 2013.

PIMENTA, S. M.; CORRÊA, M. L. Organizações familiares entre diversidade, modelos e mitos: novas perspectivas de análise. In: CARRIERI, A.P; SARAIVA, L.A.; GRZYBOVSKI, D (Orgs). Organizações familiares: um mosaico brasileiro. Passo Fundo: Ed. Universidade de Passo Fundo. 2008.

PORTAL DO GOVERNO DE MATO GROSSO DO SUL. Turismo de Mato Grosso do Sul é divulgado em feira agrotecnológica (Coopavel). 03/fevereiro/2017. Disponível em: http://www.ms.gov.br/turismo-de-mato-grosso-do-sul-e-divulgado-em-feira-de-cascavel-pr/

RICCA NETO, D. Da empresa familiar à empresa profissional. São Paulo: CL-A Cultural, 1998.

RIVA, Giovana; BERTOLINI, Geysler Rogis Flor. Perspectiva do turismo rural como alternativa de renda para agricultura familiar: análise de trabalhos científicos. Desenvolvimento em questão, v. 15, n. 38, p. 197–227, 2017. DOI: 10.21527/2237-6453.2017.38.197-227. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/desenvolvimentoemquestao/article/view/4319. Acesso em: 5 jul. 2021.

RODRIGUES, A. B. Geografia do turismo: novos desafios. In: TRIGO, L. G. Godoi; ANSARAH, M. G. R. (Orgs.), Turismo: como aprender como ensinar, v. 1. Brasil: Senac, 2000.

ROSA, M. D. O não dito familiar e a transmissão da história. Psychê Revista de Psicanálise, v. 5, n. 8, p. 123-137, 2001.

SCHAIDHAUER, Maurício. Assistência técnica e extensão no desenvolvimento e promoção do turismo rural. 147 f. 2011. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento Rural)- Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2011.

SEBRAE-IDESTUR. Panorama empresarial de turismo rural. 2012. Disponível em: www.institutobrasilrural.org.br/pdf/panorama.pdf. Acesso em: 5 jul. 2021.

WALSH, I.; GLYNN, M. The Way Were: legacy organizational identity and the role of leadership. Corporate Reputation Review, 11, 2008.

WEBER, M. Economia e sociedade. 4. ed. Brasília: UnB. 2009.

Published

2023-07-06

How to Cite

Vieira, G. L. B., Araújo, G. C. de, & Mariani, M. A. P. (2023). Family businesses in rural tourism in Mato Grosso do Sul: an exploratory study. Economia & Região, 11(2), 220–235. https://doi.org/10.5433/2317-627X.2023.v11.n2.45219

Issue

Section

Artigos