Characterization of Agtechs in new economies: a comparative study with traditional economies
DOI:
https://doi.org/10.5433/2317-627X.2025.v13.51329Keywords:
Digital agriculture, New economies, Economic characteristics, Agribusiness startups, Platform cooperativismAbstract
The number of agtechs has increased substantially in the last five years in Brazil. As a result, new theories emerge regarding these new business models. This is the case of new economies, which can be observed through the shared and collaborative economy and, as a result, some agtechs seek to tap into these new economic theories called new economies. In this way, the following question emerges: are Agtechs in new economies more opportunistic or collaborative when compared to the characteristics of traditional and new economies? A multiple case study was carried out with nine Agtechs from new economies, through three stages: form, interview and questionnaire. Eleven comparative characteristics of new economies permeate traditional economies. Agtechs in new economies have characteristics of traditional and new economies, being more collaborative than opportunistic. Therefore, new economies are market narratives, which change the way they operate and remain based on traditional economies.
Downloads
References
AGFUNDER. AgFunder agri-food tech: investing report: '19 year in review. San Francisco: Agfunder, 2020. Disponível em: www.agfunder.com/research/agfunder-agrifood-tech-investing-report-2019/. Acesso em: 7 nov. 2023.
AIGRAIN, P. Sharing: culture and the economy in the internet age. Amsterdam: Amsterdam University Press, 2012.
ANDRADE, H. G. C.; PINTO, M. R. O que é meu é seu?: seria o consumo colaborativo uma inovação social. Perspectivas Contemporâneas, Campo Mourão, v. 12, n. 2, p. 191-210, maio/ago. 2017. Disponível em: https://revista2.grupointegrado.br/revista/index.php/perspectivascontemporaneas/article/view/2368. Acesso em: 7 nov. 2023.
BARDHI, F.; ECKHARDT, G. M. Access-based consumption: the case of car sharing. Journal of Consumer Research, Oxford, v. 39, n. 4, p. 881-898, Dec. 2012. DOI: https://doi.org/10.1086/666376.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edição 70, 2009.
BELK, R. Why not share rather than own?. The Annals of the American Academy of Political and Social Science, Pensilvânia, v. 611, n. 1, p. 126-140, May 2007. DOI: https://doi.org/10.1177/0002716206298483.
BIANCHI, S. R.; MACEDO, D. A.; PACHECO, A. G. A uberização como forma de precarização do trabalho e suas consequências na questão social. Direitos, Trabalho e Política Social, Cuiabá, v. 6, n. 10, p. 134-156, jan./jun. 2020. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/rdtps/article/view/9755. Acesso em:
BOTSMAN, R.; ROGERS, R. O que é meu é seu: como o consumo colaborativo vai mudar o nosso mundo. Porto Alegre: Bookman, 2011.
BREITENBACH, R.; SOUZA, R. S. Estrutura, conduta e governança na cadeia produtiva do leite: um estudo multicaso no Rio Grande do Sul. REAd, Porto Alegre, v. 21, n. 3, p. 750-781, set./dez. 2015. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1413-2311.0372014.53598.
BRUE, S. L. História do pensamento econômico. São Paulo: Cengage Learning, 2013.
CARFAGNA, L. B.; DUBOIS, E. A.; FITZMAURICE, C.; OUIMETTE, M. Y.; SCHOR, J. B.; WILLIS, M. An emerging eco-habitus: the reconfiguration of high cultural capital practices among ethical consumers. Journal of Consumer Culture, Thousand Oaks, v. 14, n. 2, p. 158-178, Apr. 2014. DOI: https://doi.org/10.1177/1469540514526227.
CARNEIRO, R. M. Os clássicos da economia. São Paulo: Ática, 2002.
CHASE, R. Economia compartilhada: como pessoas e plataformas da Peers Inc. estão reinventando o capitalismo. São Paulo: HSM do Brasil, 2015.
COLLIS, J. Pesquisa em administração: um guia prático para alunos de graduação e pós-graduação. 2. ed. Porto Alegre: Bookman, 2005.
COSTA, R. B. Economia da confiança: comunicação, tecnologia e vinculação social. Curitiba: Appris, 2020.
DIAS, C. N.; JARDIM, F.; SAKUDA, L. O. Radar agtech Brasil 2019: mapeamento das startups do setor agro brasileiro. Brasília, DF; São Paulo: Embrapa; Ventures e Homo Ludens, 2019.
DIAS, C. N.; JARDIM, F.; SAKUDA, L. O. (org.). Radar agtech Brasil 2023: mapeamento das startups do setor agro brasileiro. 2. ed. Brasília, DF; São Paulo: Embrapa; Ventures e Homo Ludens, 2023. Disponível em: www.radaragtech.com.br. Acesso em: 7 nov. 2023.
DUBOIS, E.; SCHOR, J.; CARFAGNA, L. Connected consumption: a sharing economy takes hold. Rotman Management, Cambridge, v. 1, p. 50-55, Apr. 2014. Disponível em: https://store.hbr.org/product/connected-consumption-a-sharing-economy-emerges/ROT234. Acesso em: 7 nov. 2023.
DUTIA, S. G. AgTech: challenges and opportunities for sustainable growth. Innovations, Cambridge, v. 9, n. 1/2, p. 161-193, 2014. DOI: http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2431316.
FELLÄNDER, A.; INGRAM, C.; TEIGLAND, R. Sharing economy: embracing change with caution. Stockholm: Entreprenörskaps, 2015.
FERREIRA, P. C.; ELLERY JÚNIOR, R. G. Crescimento econômico, retornos crescentes e concorrência monopolista. Revista de Economia Política, São Paulo, v. 16, n. 2, p. 86-104, jun. 1996. DOI 10.1590/0101-31571996-0928.
FIGUEIREDO, S. S. S.; JARDIM, F.; SAKUDA, L. O. Relatório do radar agtech Brasil 2020/2021: mapeamento das startups do setor agro brasileiro. Brasília, DF; São Paulo: Embrapa: Ventures e Homo Ludens, 2021.
FLICK, U. Introdução à pesquisa qualitativa. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2008.
GANEM, A. O mercado como ordem social em Adam Smith, Walras e Hayek. Economia e Sociedade, Campinas, v. 21, n. 1, p. 143-164, dez. 2012. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/ecos/article/view/8642297. Acesso em: 7 nov. 2023.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2010.
HAMARI, J.; SJÖKLINT, M.; UKKONEN, A. The sharing economy: why people participate in collaborative consumption. Journal of the Association for Information Science and Technology, New York, v. 67, n. 9, p. 2047-2059, Sept. 2016. DOI 10.1002/asi.23552.
JARDIM, F. Como Israel se tornou referência agritech e o que o Brasil pode aprender com isso. StartAgro, Barueri, 24 abr. 2018. Disponível em: http://www.startagro.agr.br/israel-referencia-agritech-brasil/. Acesso em: 7 nov. 2023.
LIMA, G. Uma interpretação da curva de oferta de Marshall e a arquitetura de uma moderna teoria da oferta e demanda. Econômica, Niterói, v. 4, p. 61-84, dez. 2000. Disponível em: https://livrozilla.com/doc/807304/uma-interpreta%C3%A7%C3%A3o-da-curva-de-oferta-de-marshall-e-a-arqu. Acesso em: 7 nov. 2023.
MARSHALL, A. Princípios de economia: tratado introdutório. São Paulo: Nova Cultural, 1996.
MARTIN, C. J. The sharing economy: a pathway to sustainability or a nightmarish form of neoliberal capitalism?. Ecological Economics, Amsterdam, v. 121, p. 149-159, Jan. 2016. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ecolecon.2015.11.027.
MARVIN, D. R. The second green revolution will bring agri-tech breakthroughs to growers. Industrial Biotechnology, New York, v. 14, n. 3, p. 120-122, June 2018. DOI 10.1089/ind.2018.29129.drm.
MAUGHAN, A. K. S. Major trends in agtech for 2018. San Francisco: Techcrunch, 2018. Disponível em: https://techcrunch.com/2018/03/08/major-trends-in-agtech-for-2018/. Acesso em: 7 nov. 2023.
MENEZES, U. G. Desenvolvimento sustentável e economia colaborativa: um estudo de múltiplos casos no Brasil. 2016. 166 f. Tese (Doutorado em Administração) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2016. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/143942/000998068.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 7 nov. 2023.
MÖHLMANN, M. Collaborative consumption: determinants of satisfaction and the likelihood of using a sharing economy option again. Journal of Consumer Behaviour, Hoboken, v. 14, n. 3, p. 193-207, Feb. 2015. DOI: https://doi.org/10.1002/cb.1512.
MONTESANTI, B. Startups expandem para o campo e são promessa para investidores. Folha de São Paulo, São Paulo, 2 fev. 2021. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/mercado/2021/02/startups-expandem-para-o-campo-e-sao-promessa-para-investidores.shtml. Acesso em: 7 nov. 2023.
MORAES, I. A. Economia criativa e desenvolvimento sustentável na América Latina: potencialidades e desafios. Diálogo com a Economia Criativa, Rio de Janeiro, v. 3, n. 9, p. 22-43, dez. 2018. DOI 10.22398/2525-2828.3922-43.
MORESI, E. Metodologia da pesquisa. Brasília, DF: Universidade Católica de Brasília, 2003.
MOROZOV, E. To save everything, click here: the folly of technological solutionism. New York: Public Affairs, 2013.
NOGAMI, V. K. Destruição criativa, inovação disruptiva e economia compartilhada: uma análise evolucionista e comparativa. Revista Suma de Negócios, Bogotá, v. 10, n. 21, p. 9-16, jan./jun. 2019. DOI: https://doi.org/10.14349/sumneg/2019.v10.n21.a2.
PASQUALE, F. Two narratives of platform capitalism. Yale Law & Police Review, New Haven, v. 35, n. 1, p. 309-319, 2016. Disponível em: https://yalelawandpolicy.org/two-narratives-platform-capitalism. Acesso em: 7 nov. 2023.
PINDYCK, R. S.; RUBINFELD, D. L. Microeconomia. 6. ed. São Paulo: Pearson Pretince Hall, 2006.
REIS, R. L.; PERES, V. M.; PIRES, D. F. Trade: desenvolvimento de uma aplicação mobile para troca de produtos usados. Revista Eletrônica de Sistemas de Informação e de Gestão Tecnológica, Franca, v. 9, n. 1, p. 85-108, 2018. Disponível em: http://periodicos.unifacef.com.br/resiget/article/view/1618/1132. Acesso em: 7 nov. 2023.
RODRIGUES, D. F.; JUSTINIANO, L. R. S.; SOUZA, C. H. M. Riqueza das organizações da "nova economia": um recorte histórico. Interdisciplinary Scientific Journal, Glendale, v. 6, n. 4, p. 1-17, 2020.
SCHOR, J. Debating the sharing economy. Cambridge: Great Transition Iniciative, 2014.
SCHUMPETER, J. A. Teoria do desenvolvimento econômico: uma investigação sobre lucros, capital, crédito, juro e o ciclo econômico. São Paulo: Nova Cultural, 1997.
SILVA, A. L. G. Concorrência sob condições oligopolística: contribuição das análises centradas no grau de atomização/concentração dos mercados. 2. ed. Campinas: Unicamp, 2010.
SILVEIRA, A. B. Economia colaborativa: reflexões a partir da literatura. Revista de Gestão do Unilasalle, Canoas, v. 6, n. 2, p. 143-161, jul. 2017. DOI 10.18316/desenv.v6i2.3378.
SILVEIRA, L. M.; PETRINI, M.; SANTOS, A. C. M. Z. Economia compartilhada e consumo colaborativo: o que estamos pesquisando? REGE, São Paulo, v. 23, n. 4, p. 298-305, out./dez. 2016. DOI: https://doi.org/10.1016/j.rege.2016.09.005.
SIQUEIRA, L. D.; CRISPIM, S. F. Modelos de negócio na era digital. Espacios, Caracas, v. 33, n. 7, p. 21, out. 2012. Disponível em: https://www.revistaespacios.com/a12v33n07/12330721.html. Acesso em: 7 nov. 2023.
SMITH, A. A riqueza das nações: investigação sobre sua natureza e suas causas. São Paulo: Nova Cultural, 1996.
STOKES, K.; CLARENCE, E.; ANDERSON, L.; RINNE, A. Making sense of the UK collaborative economy. London: Collaborative Lab, 2014.
TIRONI, L. F.; CRUZ, B. O. Inovação incremental ou radical: há motivos para diferenciar? uma abordagem com dados da PINTEC. Rio de Janeiro: IPEA, 2008.
VILLANOVA, A. L. I. Modelos de negócio na economia compartilhada: uma investigação multi-caso. 2015. 125 f. Dissertação (Mestrado em Administração Pública e de Empresas) - Fundação Getúlio Vargas, Rio de Janeiro, 2015. Disponível em: https://repositorio.fgv.br/items/273ccdc1-aa6e-4ba0-8193-307ed1671f4f. Acesso em: 7 nov. 2023.
VOLPATO JÚNIOR, P. E.; SORDI, V. F. Bases mais sólidas para as pesquisas em Agtechs: uma revisão sistemática integrativa de literatura. In: ENCONTRO INTERNACIONAL DE GESTÃO, DESENVOLVIMENTO E INOVAÇÃO, 4., 2020, Naviraí. Anais [...]. Naviraí: UFMS, 2020. p. 1-7. Disponível em: https://periodicos.ufms.br/index.php/EIGEDIN/article/view/11503/8241. Acesso em: 7 nov. 2023.
YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 2. ed. Porto Alegre: Bookman, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Anelise Daniela Schinaider, Kelly Lissandra Bruch, Leonardo Xavier da Silva, Arthur Fernandes Bettencourt

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Economia & Região adota a Licença Creative Commons Attribution CC-BY 4.0 International, portanto, os direitos autorais relativos aos artigos publicados são do(s) autor(es), que cedem à Revista Economia & Região o direito de exclusividade de primeira publicação.
Sob essa licença é possível: Compartilhar - copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato. Adaptar - remixar, transformar, e criar a partir do material, atribuindo o devido crédito e prover um link para a licença e indicar se mudanças foram feitas.












