Photographs as representation of rationalization for the training of the small worker
DOI:
https://doi.org/10.5433/2237-9126.2018v12n23p55Keywords:
Photography. SENAI. Vocational educationAbstract
The use of photographic images by historians has allowed us to carry out renovating works within history, be it education, health or science. The objective of this research is to present the photographs as possibilities of new researches and new analyzes in future works, on professional education in Paraná. Understanding that each historical moment produces representations that can be analyzed by the historian and that can propitiate other versions of the subject to historiography, we propose the presentation of the formation of young apprentices through photographic images in the school of the National Service of Industrial Learning (Senai) in Curitiba , Between the 1950s and 1980s. Photographs that are mostly produced by unidentified photographers and / or contracts by SENAI present moments of the process of training apprentices in the institutional perspective, and may give rise to other perspectives of analysis.Downloads
References
BARTHES, Roland. A Câmara clara: nota sobre a fotografia. Trad. Castanon Guimarães. Rio de Janeiro: Nova Fronteira,1984.
BORGES, Maria Eliza Linhares. História e Fotografia. Belo Horizonte: Autêntica,2008.
CIAVATTA, Maria. Mediações históricas de trabalho e educação: gênese e disputas na formação dos trabalhadores. Rio de Janeiro: Lamparita, 2009.
CIAVATTA, Maria.. O mundo do trabalho em imagens: a fotografía como fonte histórica (Rio de janeiro 1900-1930). Rio de Janeiro: DP&A, 2002.
DOMINSCHEK, Desiré Luciane. Tempos “modernos” no Brasil? O parque fabril brasileiro e as iniciativas senasianas. In: BATISTA, Eraldo Leme; MULLER, Meire Terezinha (Org.). Realidades da Educação Profissional no Brasil. São Paulo: Ícone, 2015.
DOMINSCHEK, Desiré Luciane. A formação do pequeno operário na escola SENAI-PR – a reprodução ideológica presente no jornal “O Escudo”. 2017. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas. 2017.
MARQUES, Vera Regina Beltrão; DOMINSCHEK, Desiré Luciane. Formar e assistir: Imagens da escola do SENAI em Curitiba nas décadas de 194 e 1950. História, Ciências, Saúde, v.1 , n.1, 2011.
MAUAD, A. M. Olhos para ver e conhecer : fotografia e os sentidos da história. In: GAWRYSZEWSKI, Alberto et. al. (Org.) Imagem em Debate. Londrina: 2011.
MANFREDI, Silvia Maria. Educação Profissional no Brasil. São Paulo: Cortez, 2002.
MORAES, Carmem Sylvia Vidigal. O ideário republicano e a educação: uma contribuição à história das instituições. Campinas: Mercado das letras, 2006.
MORAES, Carmem Sylvia Vidigal; VIDAL, Diana. Fotografia de Escola: alguns desafios à análise histórica e ao tratamento documental. In: MORAES, Carmen Sylvia Vidigal et al (Org.). Escolas profissionais públicas do Estado de São Paulo: uma história em Imagens: álbum Fotográfico. São Paulo: Centro Paula de Souza, 2002.
MORAES, Carmen Sylvia Vidigal. Introdução “popular” e ensino profissional: uma perspectiva histórica. In: VIDAL, Diana. G et al.(Org.). Brasil 500 anos em História da educação. São Paulo: USP, 2002.
O ESCUDO - Órgão oficial dos alunos do SENAI. Curitiba: Oficina de Artes Gráficas da Escola do SENAI, 1949-1990.
SENAI. Departamento Regional do Paraná. Senai 70 anos: 70 anos de educação, tecnologia e inovação. Curitiba: Senai,2014.
SENAI. Histórias e percursos: o departamento nacional do SENAI (1942-2002). Brasília, 2002.
SENAI. O Giz e a graxa: meio século de educação para o trabalho/projeto Memória SENAI-SP. São Paulo: SENAI, 1992.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Domínios da Imagem adopts the Creative Commons Attribution 4.0 International License, therefore, the copyrights related to the published articles belong to the author(s), who grant the journal the exclusive right of first publication.
Under this license it is possible to: Share - copy and redistribute the material in any medium or format. Adapt - remix, transform, and build upon the material, giving due credit and providing a link to the license and indicating if changes were made.