Photographs as representation of rationalization for the training of the small worker

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-9126.2018v12n23p55

Keywords:

Photography. SENAI. Vocational education

Abstract

The use of photographic images by historians has allowed us to carry out renovating works within history, be it education, health or science. The objective of this research is to present the photographs as possibilities of new researches and new analyzes in future works, on professional education in Paraná. Understanding that each historical moment produces representations that can be analyzed by the historian and that can propitiate other versions of the subject to historiography, we propose the presentation of the formation of young apprentices through photographic images in the school of the National Service of Industrial Learning (Senai) in Curitiba , Between the 1950s and 1980s. Photographs that are mostly produced by unidentified photographers and / or contracts by SENAI present moments of the process of training apprentices in the institutional perspective, and may give rise to other perspectives of analysis.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Desiré Luciane Dominschek, UNINTER Educacional SA, Universidade Estadual de Campinas

PhD in Education in the area of Concentration: Philosophy and History of Education, from the Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)

References

BARROS, Armando Martins de. Os Álbuns fotográficos com motivos escolares – Veredas ao olhar. In: GATTI JUNIOR, Décio et. al. História da educação em perspectiva: ensino, pesquisa , produção e novas investigações. Campinas: Autores e Associados; EDUFU , 2005.

BARTHES, Roland. A Câmara clara: nota sobre a fotografia. Trad. Castanon Guimarães. Rio de Janeiro: Nova Fronteira,1984.

BORGES, Maria Eliza Linhares. História e Fotografia. Belo Horizonte: Autêntica,2008.

CIAVATTA, Maria. Mediações históricas de trabalho e educação: gênese e disputas na formação dos trabalhadores. Rio de Janeiro: Lamparita, 2009.

CIAVATTA, Maria.. O mundo do trabalho em imagens: a fotografía como fonte histórica (Rio de janeiro 1900-1930). Rio de Janeiro: DP&A, 2002.

DOMINSCHEK, Desiré Luciane. Tempos “modernos” no Brasil? O parque fabril brasileiro e as iniciativas senasianas. In: BATISTA, Eraldo Leme; MULLER, Meire Terezinha (Org.). Realidades da Educação Profissional no Brasil. São Paulo: Ícone, 2015.

DOMINSCHEK, Desiré Luciane. A formação do pequeno operário na escola SENAI-PR – a reprodução ideológica presente no jornal “O Escudo”. 2017. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas. 2017.

MARQUES, Vera Regina Beltrão; DOMINSCHEK, Desiré Luciane. Formar e assistir: Imagens da escola do SENAI em Curitiba nas décadas de 194 e 1950. História, Ciências, Saúde, v.1 , n.1, 2011.

MAUAD, A. M. Olhos para ver e conhecer : fotografia e os sentidos da história. In: GAWRYSZEWSKI, Alberto et. al. (Org.) Imagem em Debate. Londrina: 2011.

MANFREDI, Silvia Maria. Educação Profissional no Brasil. São Paulo: Cortez, 2002.

MORAES, Carmem Sylvia Vidigal. O ideário republicano e a educação: uma contribuição à história das instituições. Campinas: Mercado das letras, 2006.

MORAES, Carmem Sylvia Vidigal; VIDAL, Diana. Fotografia de Escola: alguns desafios à análise histórica e ao tratamento documental. In: MORAES, Carmen Sylvia Vidigal et al (Org.). Escolas profissionais públicas do Estado de São Paulo: uma história em Imagens: álbum Fotográfico. São Paulo: Centro Paula de Souza, 2002.

MORAES, Carmen Sylvia Vidigal. Introdução “popular” e ensino profissional: uma perspectiva histórica. In: VIDAL, Diana. G et al.(Org.). Brasil 500 anos em História da educação. São Paulo: USP, 2002.

O ESCUDO - Órgão oficial dos alunos do SENAI. Curitiba: Oficina de Artes Gráficas da Escola do SENAI, 1949-1990.

SENAI. Departamento Regional do Paraná. Senai 70 anos: 70 anos de educação, tecnologia e inovação. Curitiba: Senai,2014.

SENAI. Histórias e percursos: o departamento nacional do SENAI (1942-2002). Brasília, 2002.

SENAI. O Giz e a graxa: meio século de educação para o trabalho/projeto Memória SENAI-SP. São Paulo: SENAI, 1992.

Published

2018-12-02

How to Cite

Dominschek, D. L. (2018). Photographs as representation of rationalization for the training of the small worker. Domínios Da Imagem, 12(23), 55–72. https://doi.org/10.5433/2237-9126.2018v12n23p55

Issue

Section

Artigos gerais