The female’s presence in photoclubs in the 20th century: preliminary notes

Authors

  • Priscila Miraz de Freitas Grecco Faculdades Integradas de Ourinhos.

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-9126.2017v11n20p72

Keywords:

Photografy club, Women photographers, Gender relations.

Abstract

In this article we discuss the presence of amateur photographers active in Foto Cine Clube Bandeirante during the decades of 1940 and 1950. In order to think like the gave performance of women in a predominantly male environment as photo club, aim the participation of some photographers that appear in the Boletim Foto Clube, monthly broadcast organ of the ideas and images produced by the Foto Cine Clube Bandeirante during the decades of 1940 and 1950, when the club brought the production of what is known as Escola Paulista de Fotografia. We believe that the growing interest for this subject in Brazil in general, and not only in São Paulo, could gradually outline a more definite profile about who these women were.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Priscila Miraz de Freitas Grecco, Faculdades Integradas de Ourinhos.

PhD in History from Universidade Estadual Paulista (UNESP) and professor at Faculdades Integradas de Ourinhos.

References

AMADO, I. Uma Mulher Moderna – Fotografias de Gertrudes Altschul. Museu da Cidade, 2015.

BRAGA, A. C. F. P. “A atuação feminina no Foto Clube do Espírito Santo (FCES), 1946 – 1978”. 4o Seminário de Educação e Sexualidade; 2o Encontro Internacional de Estudos de Gênero: Fundamentalismos e violências – O que temos feito de nós?, p. 1–14, jul. 2016.

CANNABRAVA, I. Fragmentos: modernismo na fotografia brasileira. São Paulo: Galeria Bergamin, 2007.

CARNEIRO, D. “Inquérito – intelectuais brasileiros respondem: Fotografia é Arte?” Boletim Foto Cine, v. 9, n. 101. p. 14–16, nov. 1956.

COSTA, H.; SILVA, R. R. A fotografia moderna no Brasil. São Paulo: Cosac Naify, 2004.

FLEUTY-TEIXEIRA; MENEGHEL, S. N. Dicionário feminino da infâmia. Acolhimento e diagnóstico de mulheres em situação de violência. Rio de Janeiro: Editora FIOCRUZ, 2015.

FREUND, G. Fotografia e sociedade. Traducao Pedro Miguel FRADE. Lisboa: [s.n.].

JUNIOR, R. F. A fotografia expandida. Tese de doutorado—São Paulo: Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2002.

KOSSOY, B. Luzes e sombras da metrópole: um século de fotografias em São Paulo (1850 – 1950). In: PORTA, P. (Ed.). História da cidade de São Paulo: a cidade no Império. São Paulo: Paz e Terra, 2004. v. 2, p. 387–455.

MELLO, M. T. B. DE. Arte e Fotografia: o movimento pictorialista no Brasil. Rio de Janeiro: Funart, 1998.

PINSKY, C. B. Mulheres dos anos dourados. In: PRIORI, M. D. (Ed.). História das mulheres no Brasil. São Paulo: Contexto, 2015. p. 607–639.

ROSSI, A. “Composição – conclusão”. Boletim Foto Cine, número 56. v. ano V, p. 9–13, dezembro de 1950.

SALÃO FEMININO DE ARTE FOTOGRÁFICA. Boletim Foto Cine. p. 32, 1958.

SCHWARTZ, M. Retratos. São Paulo: Instituto Moreira Sales, [s.d.].

VASCONCELLOS, C. M. Fotoclube do Espírito Santo: arte fotográfica numa trajetória específica. Dissertação de Mestrado—Vitória: Universidade Federal do Espírito Santo, 2008.

Published

2017-11-20

How to Cite

Grecco, P. M. de F. (2017). The female’s presence in photoclubs in the 20th century: preliminary notes. Domínios Da Imagem, 11(20), 72–94. https://doi.org/10.5433/2237-9126.2017v11n20p72

Issue

Section

Artigos do dossiê