Photography in Latin American cultural magazines: the experiences of S. Paulo (Brazil, 1936) and Rotofoto (Mexico, 1938) magazines

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-9126.2010v4n7p53

Keywords:

Photography, Magazines, Visual culture, Comparison.

Abstract

The aim of this paper is to present a comparison between two cultural magazines that had a short life in the 1930s in their respective countries. A point in common is that both used photography as a central element in its communication structure. Discuss the magazine São Paulo, published in Brazil in 1936, against Rotofoto magazine published Mexico only during 1938. This research falls within a broader project in which I reflect with the movement of cultural ideas and policies between Mexico and Brazil in the first half of the twentieth century. I seek in particular to examine whether common visual repertoires formed between the two countries, both in the production of images loaded with rhetoric of political engagement and contributed to the construction of the Latin American political imagination.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carlos Alberto Sampaio Barbosa, Universidade de São Paulo, Universidade Estadual Paulista.

PhD in History from the  Universidade de São Paulo, Professor of History - Universidade Estadual Paulista.

References

BARBOSA, carlos alberto Sampaio. A fotografia a serviço de Clio: uma interpretação da história visual da Revolução Mexicana (1900-1940). São Paulo: Ed. UNESP, 2006.

BARBOSA, carlos alberto Sampaio. Imagens em Diálogo: cultura Visual no Brasil e México em Perspectiva Comparada. Revista Patrimônio e Memória, Assis, v. 6, n. 1, p.105-120, jun. 2010.

BARBOSA SÁNCHEZ, Alma, “Rotofoto, humor e ironia periodística”. In: ELIZALDE, Lydia (coord.). Revista culturales latinoamericanas 1920-1960. México: Conacultua, 2008. p.177-198.

COSTA, Helouise. Um olho que pensa: estética moderna e fotojornalismo. 1998. Tese (Doutorado) - Faculdade de arquitetura e Urbanismo da USP, São Paulo, 1998.

FERNANDES JR , Rubens. Fotografia e Modernidade: referências e experiências isoladas. FACOM: Revista da Faculdade de Comunicação da FAAP, n. 10, jul./dez. 2002.

KOSSOY, Boris, “Luzes e sombras da metrópole: um século de fotografias em São Paulo (1850- 1950)”. In: PORTA, Paulo (org.) História da cidade de São Paulo: a cidade no império 1823-1889. v. 2. Rio de Janeiro: Paz e terra, 2004. p.387-456.

MENDES, Ricardo, A revista S. Paulo: a cidade nas bancas. Revista Imagens, n.3, p.91-97, dez. 1994.

MONROY NASR, Rebeca. Historias para ver: Enrique Díaz, Fotorrepórter. México: UNAM/ Instituto de Investigaciones Estéticas/INaH, 2003.

MONROY NASR, Rebeca. Del olor a pólvora a la luz del rascacielos: tres décadas de fotoperiodismo mexicano. In: ACEVEDO, Esther. Hacia otra historia del arte en México. México: Consejo Nacional para la Cultura y las artes, 2004. p.170-189.

SCHWARTZ, Jorge. Vanguardas latino-americanas. Polêmicas, manifestos e textos críticos. São Paulo: Iluminuras/Edusp, 1995.

SOUGEZ, Marie-Loup.(coord). Historia general de la fotografia. Madrid: cátedra, 2007.

Published

2015-10-25

How to Cite

Barbosa, C. A. S. (2015). Photography in Latin American cultural magazines: the experiences of S. Paulo (Brazil, 1936) and Rotofoto (Mexico, 1938) magazines. Domínios Da Imagem, 4(7), 53–62. https://doi.org/10.5433/2237-9126.2010v4n7p53

Issue

Section

Artigos gerais