Mortuary photography in the family context: study of portraits produced in Bela Vista de Goiás (1920-1960)

Authors

  • Déborah Borges Universidade Federal de Goiás

DOI:

https://doi.org/10.5433/2237-9126.2013v7n13p24

Keywords:

Death, Photography, Bela Vista de Goiás.

Abstract

This paper proposes analysis about the ways in which bereaved families used the portraits of deceased persons in mourning. For this, we fix the town of Bela Vista de Goiás as the space for research, trying to establish relations between the content expressed in the photographs produced between the 1920s and 1960s, and the cultural context surrounding the production and use of these images. Thus, this research aims to contribute to the discussions about collective mentalities on death and death rituals, and reflect on a specific type of use of photography in the process of building family memories..

Author Biography

Déborah Borges, Universidade Federal de Goiás

Graduated in Journalism from the Universidade Federal de Goiás. Master and PhD student from the Universidade Federal de Goiás.

References

AMAR, Pierre-Jean. História da Fotografia. Tradução de Vitor Silva. Lisboa, Portugal: Edições 70, 2001.

ARANTES, Maria Adélia Mendonça. Terra branca, terra vermelha. Rio de Janeiro: Edições Galo Branco, 2007.

BAYARD, Jean-Pierre. Sentido oculto dos ritos mortuários: morrer é morrer? São Paulo: Paulus, 1996.

BOLLOCH, Joëlle. Photographie après décès: pratique, usages et functions. In: Le dernier Portrait. Musée d’Orsay, Paris: Réunion des Musées Nationaux, 2002.

HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. São Paulo: Centauro, 2004.

KOSSOY, Boris. Fotografia e memória: reconstituição por meio da fotografia. In: SAMAIN, Etienne (Org.). O fotográfico. São Paulo: Editora Hucitec/Editora Senac São Paulo, 2005.

KOURY, Mauro Guilherme Pinheiro (Org.). Você fotografa os seus mortos?. In: Imagem e memória – ensaios em Antropologia Visual. Rio de Janeiro: Garamond, 2001.

LEMOS, Carlos A. C. Retratos quase inocentes. São Paulo: Nobel, 1983.

MARANHÃO, José Luiz de Souza. O que é morte. São Paulo: Brasiliense, 1986.

MELLID, Marisol Romo. Fotografiar a los muertos. 2006. Disponível em http://www. antecamara.com.mx/nuevo/modules.php?o p=modload&name=PagEd&file=index& printerfriendly=1&page_id=706. Acesso em: 20 jun. 2013.

MENEZES, Rachel Aisengart. Em busca da boa morte: antropologia dos cuidados paliativos. Rio de Janeiro: Garamond: Fiocruz, 2004.

NORMAND-ROMAIN, Antoinette. Mémoire de Marbre: la sculpture funéraire en France (1804-1914). Paris: Bibliothèque histoique de la Ville de Paris, 1995.

PREGO, Messias Ferreira. Depoimento. Entrevista concedida à autora. Bela Vista de Goiás, mar. 2006.

RAYNAUD, Clémence. Du cortège funèbre au portrait posthume: fonctions et enjeux du masque mortuaire à la fin du Moyen Age. In: Le dernier Portrait. Musée d’Orsay, Paris: Réunion des Musées Nationaux, 2002.

RIEDL, Titus. Últimas Lembranças. Retratos da morte, no Cariri, região do Nordeste Brasileiro. São Paulo: Annablume, Fortaleza: Secult, 2002.

RIERA, Alberto. Introducción a la fotografia post mortem. 2006. Disponível em http:// www.caborian.com/content/view/574/142/. Acesso em: 20 jun. 2013. RODRIGUES, José Carlos. Tabu da morte. Rio de Janeiro: Achiamé, 1983.

RUBY, Jay. Secure the shadow: death and photography in América. USA: The MIT Press, 1995.

SILVA, Eliane Moura. Vida e Morte: o homem no labirinto da eternidade. 1993. 247 f. Tese (Doutorado em História) – Instituto de Filosofia e Ciências Humanas da Universidade Estadual de Campinas, Campinas. 1993.

SONTAG, Susan. Diante da dor dos outros. São Paulo: Companhia das Letras, 2003.

TELES, Nair Alves. Depoimento. Entrevista concedida à autora. Bela Vista de Goiás, jun. 2006.

Published

2014-06-16

How to Cite

Borges, D. (2014). Mortuary photography in the family context: study of portraits produced in Bela Vista de Goiás (1920-1960). Domínios Da Imagem, 7(13), 24–38. https://doi.org/10.5433/2237-9126.2013v7n13p24