Todd Philips' Joker, a stranger we are familiar with
DOI:
https://doi.org/10.5433/1984-7939.2023v20n34p98Keywords:
Joker, Psychoanalysis, Familiar Stranger, Todd PhilipsAbstract
This article analyzes the movie Joker, directed by Todd Philips (2019). The narrative that shows the transformation of the main character makes possible approximations with psychoanalysis and Freud's concepts, such as death drive, castration, Oedipus complex and the strange familiar, the latter being a key element for the interpretation proposed here. From a methodological point of view, we go through the analysis of the film at the same time that we present the concepts of psychoanalysis addressed. The proposed approximation with this field of knowledge intends to contribute to a better understanding of the construction of the narrative that ultimately resolves the duplicity of the character.
Downloads
References
AUMONT, Jacques. A imagem. Campinas, SP: Papirus, 1993.
BATMAN - o cavaleiro das trevas. Direção: Christopher Nolan. Estados Unidos da América: DC Comics, Warner Bros. Entertainment, 2008. 1 DVD (ca. 152 min).
BAUMAN, Zygmunt. O amor líquido: sobre a fragilidade dos laços humanos. Rio de Janeiro: Editora Zahar, 2004.
CHENIAUX, Elie; FERNANDEZ. Jésus Landeira. Cinema e loucura: conhecendo os transtornos mentais através dos filmes. Porto Alegre, RS: Artmed, 2010.
COMO VIVER o Coringa drenou Heath Ledger física e mentalmente. Rolling Stone, São Paulo, 15 abr. 2020. Disponível em: https://rollingstone.uol.com.br/noticia/como-viver-o-coringa-drenou-heath-ledger-fisica-e-mentalmente/. Acesso em: 21 jan. 2023.
CORINGA. Direção: Todd Phillips. Produção: Village Roadshow Pictures. Estados Unidos: Warner Bros, 2019.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. Rio de Janeiro: Editora 34, 1995. v. 1.
FINK, Bruce. O sujeito lacaniano: entre a linguagem e o gozo. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1998.
FLAKIN, Nathaniel. Joker: the despair of capitalism and the hope of riots. Left Voice, United States, 8 oct. 2019. Disponível em: https://www.leftvoice.org/joker-the-despair-of-capitalism-and-the-hope-of-riots/. Acesso em: 22 abr. 2024.
FOUCAULT, Michel. Aula 06 de janeiro de 1982 - primeira hora. In: FOUCAULT, Michel. A hermenêutica do sujeito. São Paulo: Martins Fontes, 2006, p. 3-34.
FREUD, Sigmund. Além do princípio do prazer. Belo Horizonte: Grupo Autêntica, 2020. E-book. FREUD, Sigmund. O estranho. Rio de Janeiro: Imago, 1996. (Coleção Edição Standard Brasileira das obras completas de Sigmund Freud, v. 17).
FREUD, Sigmund. O infamiliar [das unheimliche]: edição bilíngue comemorativa (1919-2019). In: FREUD, Sigmund. O infamiliar: das unheimliche (1919). Tradução de Ernani Chaves e Pedro Heliodoro Tavares. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019. p. 27-126. (Obras Incompletas de Sigmund Freud).
FREUD, Sigmund. Obras psicológicas completas de Sigmund Freud. Rio de Janeiro: Imago, 1974.HABERMAS, Jürgen. O discurso filosófico da modernidade. Tradução de Ana Maria Bernardo. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1998.
LACAN, Jacques. Escritos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1998.
LACAN, Jacques. O seminário: livro 20: mais ainda. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1985.
LIMA, Denise. Diálogo entre a sociologia e a psicanálise: o indivíduo e o sujeito. Salvador: EDUFBAA, 2012.
CURIOSIDADES sobre o Heath Ledger e seu Coringa. Minilua, [S. l.], 08 out. 2019. Disponível em: https://minilua.com/curiosidades-heath-ledger-seu-coringa/. Acesso em: 28 maio 2022.
UM ESTRANHO no ninho. Direção: Milos Forman. Estado Unidos da América: Fantasy Films Production, 1975. 1 DVD (ca. 134 min).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Roberta Klink Postali, Tarcisio Torres Silva, Eliane Righi de Andrade
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Discurso fotográfico adota a licença CC-BY-NC, esta licença permite copiar e redistribuir o material em qualquer meio ou formato, remixar, transformar e desenvolver o material, desde que não seja para fins comerciais. E deve-se atribuir o devido crédito ao criador.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional.