Around the slave past: the affirmative action and the historians
DOI:
https://doi.org/10.5433/1984-3356.2010v3n5p21Keywords:
Affirmative actions, Historians and uses of the past, BrazilAbstract
In the current debates regarding the affirmative actions, the slavery past is called upon in order to support different points of view. We highlight the Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de Historia e Cultura Afro-Brasileria and the polemics between historians broadcasted by the media.Downloads
Download data is not yet available.
References
ABREU, Martha; MATTOS, Hebe. Em torno das Diretrizes Curriculares para a Educação das Relações étnico-raciais e para o ensino de história e cultura afrobrasileira e africana: uma conversa com historiadores. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 21, n. 41, p. 5-20, jan./jun. 2008.
AZEVEDO, Célia Maria Marinho de. Cota racial e Estado: abolição do racismo ou direitos de raça?. Cadernos de Pesquisa, v. 34, n. 121, p. 213-239, jan./abr. 2004.
BRASIL, Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-brasileira. Brasília, 2004.
FRY, Peter. A persistência da raça: ensaios antropológicos sobre o Brasil e a África austral. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2005.
FRY, Peter; MAGGIE, Yvonne. O debate que não houve: a reserva de vagas para negros nas universidades brasileiras. Revista Enfoques, v. 1, n. 1, p. 93-117, 2002.
GÓES, José Roberto Pinto de. Negros: uma história reparada, Insight Inteligência, n. 34, p. 52-62, jul./set. 2006.
GOMES, Ângela de Castro Gomes. Cultura Política e cultura histórica no Estado Novo. In: ABREU, Martha; SOIHET, Rachel; GONTIJO, Rebeca. Cultura política e leituras do passado: historiografia e ensino de história. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, Faperj, 2007.
GUIMARÃES, Antonio Sergio Alfredo. Cotas, cores e raças. Disponível em: www.fflch.usp.br/sociologia/asag/cotas%20cores%20e%20racas.pdf.
HEYMANN Luciana. O “devoir de mémoire” na França contemporânea: entre a memória, história, legislação e direitos. In: GOMES, Ângela de Castro (org.). Direitos e cidadania. Rio de Janeiro: Ed. FGV, 2007.
MAGGIE, Yvonne; FRY; Peter. A reserva de vagas para negros nas universidades brasileiras. Estudos Avançados, v. 18, n. 50, 2004.
MATTOS Hebe; ABREU, Martha; DANTAS, Carolina Vianna; MORAES, Renata. Personagens negros e livros didáticos: reflexões sobre a representação da cultura brasileira e a ação política dos afrodescendentes. In: ROCHA, Helenice Aparecida Bastos; REZNIK, Luís; MAGALHÃES, Marcelo de Souza (org.), Os livros de história na escola: trajetória e usos. Rio de Janeiro: Editora da Fundação Getúlio Vargas, [2010]. (no prelo).
POLLAK, Michael. Memória e Identidade Social. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 5, n. 10, 1992. p. 200-215.
POLLAK, Michael. Memória, esquecimento e silêncio. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 2, n. 3, p. 3-15, 1989.
SALGADO GUIMARÃES, Manoel Luis. O presente do passado: as artes de Clio em tempos de memória. In: ABREU, Martha; SOIHET, Rachel; GONTIJO, Rebeca. Cultura Política e leituras do passado: historiografia e ensino de história, Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, Faperj, 2007.
SILVA, Petronilha Beatriz G; SILVÉRIO, Valter Roberto (org.). Educação e ações afirmativas: entre a injustiça simbólica e a injustiça econômica. Brasília: INEP, 2003.
FILMOGRAFIA
JONGOS, Calangos e folias: música negra, memória e poesia. Direção Geral: Hebe Mattos e Martha Abreu, LABHOI-UFF, 2007.
MEMÓRIAS do Cativeiro. Direção Acadêmica: Hebe Mattos e Martha Abreu, LABHOI-UFF, 2005.
AZEVEDO, Célia Maria Marinho de. Cota racial e Estado: abolição do racismo ou direitos de raça?. Cadernos de Pesquisa, v. 34, n. 121, p. 213-239, jan./abr. 2004.
BRASIL, Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-brasileira. Brasília, 2004.
FRY, Peter. A persistência da raça: ensaios antropológicos sobre o Brasil e a África austral. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2005.
FRY, Peter; MAGGIE, Yvonne. O debate que não houve: a reserva de vagas para negros nas universidades brasileiras. Revista Enfoques, v. 1, n. 1, p. 93-117, 2002.
GÓES, José Roberto Pinto de. Negros: uma história reparada, Insight Inteligência, n. 34, p. 52-62, jul./set. 2006.
GOMES, Ângela de Castro Gomes. Cultura Política e cultura histórica no Estado Novo. In: ABREU, Martha; SOIHET, Rachel; GONTIJO, Rebeca. Cultura política e leituras do passado: historiografia e ensino de história. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, Faperj, 2007.
GUIMARÃES, Antonio Sergio Alfredo. Cotas, cores e raças. Disponível em: www.fflch.usp.br/sociologia/asag/cotas%20cores%20e%20racas.pdf.
HEYMANN Luciana. O “devoir de mémoire” na França contemporânea: entre a memória, história, legislação e direitos. In: GOMES, Ângela de Castro (org.). Direitos e cidadania. Rio de Janeiro: Ed. FGV, 2007.
MAGGIE, Yvonne; FRY; Peter. A reserva de vagas para negros nas universidades brasileiras. Estudos Avançados, v. 18, n. 50, 2004.
MATTOS Hebe; ABREU, Martha; DANTAS, Carolina Vianna; MORAES, Renata. Personagens negros e livros didáticos: reflexões sobre a representação da cultura brasileira e a ação política dos afrodescendentes. In: ROCHA, Helenice Aparecida Bastos; REZNIK, Luís; MAGALHÃES, Marcelo de Souza (org.), Os livros de história na escola: trajetória e usos. Rio de Janeiro: Editora da Fundação Getúlio Vargas, [2010]. (no prelo).
POLLAK, Michael. Memória e Identidade Social. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 5, n. 10, 1992. p. 200-215.
POLLAK, Michael. Memória, esquecimento e silêncio. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 2, n. 3, p. 3-15, 1989.
SALGADO GUIMARÃES, Manoel Luis. O presente do passado: as artes de Clio em tempos de memória. In: ABREU, Martha; SOIHET, Rachel; GONTIJO, Rebeca. Cultura Política e leituras do passado: historiografia e ensino de história, Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, Faperj, 2007.
SILVA, Petronilha Beatriz G; SILVÉRIO, Valter Roberto (org.). Educação e ações afirmativas: entre a injustiça simbólica e a injustiça econômica. Brasília: INEP, 2003.
FILMOGRAFIA
JONGOS, Calangos e folias: música negra, memória e poesia. Direção Geral: Hebe Mattos e Martha Abreu, LABHOI-UFF, 2007.
MEMÓRIAS do Cativeiro. Direção Acadêmica: Hebe Mattos e Martha Abreu, LABHOI-UFF, 2005.
Downloads
Published
2010-06-02
How to Cite
ABREU, Martha; MATTOS, Hebe; DANTAS, Carolina Vianna. Around the slave past: the affirmative action and the historians. Antíteses, [S. l.], v. 3, n. 5, p. 21–37, 2010. DOI: 10.5433/1984-3356.2010v3n5p21. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/5214. Acesso em: 16 feb. 2025.
Issue
Section
Guest author