Sailor apprentices schools in Santa Catarina in the 19th century

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-3356.2023v16n32p707-738

Keywords:

History of Education, Instruction of Blacks in Santa Catarina, Constitution of Santa Catarina society, Structuring of racism in Brazil, sailor apprentices schools in Santa Catarina

Abstract

This article, through the evidentiary paradigm, aims to analyze from different perspectives the Sailor Apprentices Schools in Santa Catarina (EAMSC). It presents and discusses classist and racist elements of the state of Santa Catarina, since its genesis, as a province, in the 19th century. In this context, forms of schooling and professionalization not yet universalized were often offered to poor and black populations through violence and oppression, materializing hierarchical positions and social inequalities. The EAMSC were situated at the confluence of objectives such as obtaining subaltern labor for the Imperial Navy and sanitizing public spaces, ridding the modernizing cities, especially the port cities, with greater social complexity, of the minors who roamed there. On the other hand, they also represented the hope of being educated, fed, paid work and conquered citizenship in the midst of the rigidity and threats in which they operated, for many families and boys who voluntarily entered them.

Author Biography

Sidneya Gaya, Universidade Federal de SantaCatarina UFSC

Sidneya Magaly Gaya studies Post-doctoral scholarship from CAPES for the CAPES-EPIDEMIAS Program (Emergency Strategic Program for Preventing and Combating Outbreaks, Endemics, Epidemics and Pandemics). Shis is Pedagogue, specialist, master and doctorate in Education, from the Federal University of Santa Catarina (UFSC).

References

ALMEIDA, Silvia Capanema P. de. A modernização do material e do pessoal da Marinha nas vésperas da revolta dos marujos de 1910: modelos e contradições?. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 23, p. 147-169, 2010a. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-21862010000100007

ALMEIDA, Sílvia Capanema Pereira de. Vidas de marinheiro no Brasil republicano: identidades, corpos e lideranças da revolta de 1910. Antíteses, Londrina, v. 3, p. 90-114, dez. 2010b. Edição Especial. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/9695/8539. Acesso em: 20 set. 2023. DOI: https://doi.org/10.5433/1984-3356.2010v3n0p90

ARIAS NETO, José Miguel. João Cândido 1910-1968: arqueologia de um depoimento sobre a Revolta dos Marinheiros. História Oral,.Rio de Janeiro, v. 6, p. 159-185, 2009. Disponível em: https://revista.historiaoral.org.br/index.php/rho/article/view/70. Acesso em: 20 set. 2023. DOI: https://doi.org/10.51880/ho.v6i0.70

BILÉSSIMO, Angelo Renato. Grandes fortunas em Santa Catarina entre os anos de 1850 e 1888. 2010. Dissertação (Mestrado em História dos Descobrimentos e da Expansão) - Universidade de Lisboa Faculdade de Letras, Lisboa, 2010.

BORDIEU, Pierre. Escritos de Educação. Petrópolis: Vozes, 1998.

BRASIL. Decreto nº 1.517, de 4 de Janeiro de 1855. Crêa huma Companhia de Aprendizes Marinheiros na Provincia do Pará, e manda observar o Regulamento respectivo. Rio de Janeiro: Brasil Império, 1855. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1824-1899/decreto-1517-4-janeiro-1855-558302-publicacaooriginal-79450-pe.html. Acesso em: 30 set. 2020. Acesso em: 20 jan. 2023.

BRASIL. Decreto nº 2.003, de 24 de Outubro de 1857. Crêa duas Companhias de Aprendizes Marinheiros, uma na Provincia de Santa Catharina, e outra na de Pernambuco. Rio de Janeiro: Brasil Império, 1857. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1824-1899/decreto-2003-24-outubro-1857-558075-publicacaooriginal-78953-pe.html. Acesso em: 25 jan. 2023.

BRASIL. Decreto nº 6382, de 1 de agosto de 1907. Dá novo regulamento às escolas de aprendizes marinheiros. Diário Official, Rio de Janeiro, p. 6567, 3 set. 1907. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1900- 1909/decreto-6582-1-agosto-1907-514091-republicacao-149730-pe.html. Acesso em: 20 jan. 2023.

BRASIL. Decreto nº 9.371, de 14 de fevereiro de 1885. Dá nova organização ás companhias de aprendizes marinheiros. Rio de Janeiro: Brasil Império, 1885. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1824-1899/decreto-9371-14-fevereiro-1885-543543-publicacaooriginal-53909-pe.html. Acesso em: 20 jan. 2023.

BRASIL. Directoria Geral de Estatística. Recenseamento geral do Brazil em 1872. Rio de Janeiro: Directoria Geral de Estatística, 1874. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/biblioteca-catalogo?id=225477&view=detalhes#:~:text=censo%20decenal%20do%20Imp%C3%A9rio%20criou,elementos%20herdados%20da%20monarquia%20bragantina. Acesso em: 20 jan. 2023.

BRASIL. Ministério da Marinha. Aviso circular nº 29, de 27 de abril de 1849. Enviado pelo Ministério da Marinha ao Presidente da Província de Santa Catarina. [S. l.]: Ministério da Marinha, 1849. Livro de Avisos: Presidente da Província/Ministério da Marinha, nº 20. Arquivo Público do Estado de Santa Catarina.

CABRAL, Osvaldo Rodrigues. Nossa Senhora do Desterro: Memória. Florianópolis: Lunardelli, 1972. 2v

CABRAL, Osvaldo Rodrigues. Os Açorianos. Florianópolis, 1951.

CAPANEMA, Silvia. João Cândido e os navegantes negros: a revolta da chibata e a segunda abolição. Rio de Janeiro: Malê, 2022.

CERTEAU, Michel de. A invenção do Cotidiano: 1 Artes de fazer. 22. ed. Tradução de Ephraim Ferreira Alves. Petrópolis, RJ: Vozes, 2020.

CHALHOUB, Sidney. Visões da liberdade, uma história das últimas décadas da escravidão na Corte. São Paulo: Cia. das Letras, 2010.

GAYA, Sidneya Magaly. Estratégias e táticas para a formação de crianças, jovens e adultos das classes populares e da população negra em Santa Catarina (1870-1930). 2022. Tese (Doutorado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/2236-3459/120604

GINZBURG, Carlo. Mitos, emblemas e sinais: morfologia e história. Tradução de Federico Carotti. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.

GROSFOGUEL, Ramón. Para uma visão decolonial da crise civilizatória e dos paradigmas da esquerda ocidentalizada. In: BERNARDINO-COSTA, Joaze; MALDONADO-TORRES, Nelson; GROSFOGUEL Ramón (org). Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2018. p.55-77 (Coleção Cultura Negra e Identidades).

HOFBAUER, Andreas. O conceito de “raça” e o ideário do “branqueamento” no século XIX – bases ideológicas do racismo brasileiro. Teoria e Pesquisa, v. 1, n. 42, p. 63-110, jan./jul. 2003. Disponível em: https://www.teoriaepesquisa.ufscar.br/index.php/tp/article/view/57/47 Acesso em: 20 set. 2023.

LEITE, Ilka Boaventura. Negros no sul do Brasil: invisibilidade e territorialidade. Florianópolis: Letras Contemporâneas, 1991.

MACHADO, Gisele Terezinha. "Escreveu, não leu, o pau comeu": a Escola de Aprendizes-Marinheiro de Santa Catarina (1889-1930. 2007. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2007.

MAMIGONIAN, Beatriz; VIDAL Joseane. História Diversa: africanos e afrodescendentes na ilha de Santa Catarina. Florianópolis: Ed. da UFSC. 2013.

MESGRAVIS, Laima. A sociedade brasileira e a historiografia colonial: historiografia brasileira em perspectiva. São Paulo: Contexto, 2003.

MOREL, Edmar. A Revolta da Chibata. [S. l.]: Graal, 1979.

NASCIMENTO, Álvaro Pereira do. “Sou escravo de oficiais da Marinha”: a grande revolta da marujada negra por direitos no período pós-abolição (Rio de Janeiro, 1880-1910). Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 36, n. 72, p. 151-172, ago. 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbh/a/nMTbYgS8vydg8pvSWtcrn6J/# . Acesso em: 30 set. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/1806-93472016v36n72_009

NASCIMENTO, Álvaro Pereira do. João Cândido: o mestre sala dos mares. Niterói: Eduff, 2020.

O DESPERTADOR. Desterro, ano 7, n. 702, 19 out. 1869. Disponível em: http://hemerotecadigital.bn.br/acervo-digital/despertador/709581. Acesso em: 15 fev. 2023.

O DESPERTADOR. Desterro, ano 8, n. 752, p. 1, 12 abr. 1870. Disponível em: http://hemerotecadigital.bn.br/acervo-digital/despertador/709581 . Acesso em: 15 fev. 2023.

OLIVEIRA, Henrique Luiz Pereira. Os Filhos da Falha: Assistência Aos Expostos e Remodelação das Condutas em Desterro (1828-1887). 1990. Dissertação (Mestrado em História) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 1990.

PAULILO, Maria Ignez Silveira. Terra à vista... e ao longe. Florianópolis: UFSC, 1998.

POPINIGIS, Fabiane. Africanos e descendentes na história do primeiro mercado público de Desterro. In MAMIGONIAN, Beatriz; VIDAL Joseane. História Diversa: africanos e afrodescendentes na ilha de Santa Catarina. Florianópolis: Ed. da UFSC. 2013. p. 151-176.

PORTO, Rosane de Albuquerque. Roda dos Expostos: Deslocamentos do livro ao jornal. Florianópolis, SC. 2011. Tese (Doutorado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2011.

ROMÃO, Jeruse; CARVALHO, Andréia. Negros e Educação em Santa Catarina: retratos de exclusão, invisibilidade e resistência. In: DALLABRIDA, Norberto (org.). Mosaico de Escolas: modos de educação na primeira república. Florianópolis: Cidade Futura, 2003.

SANTA CATARINA. Regulamento para a Instrução Secundária de 30 de junho de 1859. Santa Catarina: [s. n.], 1859. (Coleção de leis provinciais). Biblioteca Pública do Estado de Santa Catarina. Seção de Obras Raras.

SANTA CATARINA. Resolução 382, de 1° de julho de 1854, Arts. 16 e 17. Catarina: [s. n.], 1854. (Coleção de leis provinciais). Biblioteca Pública do Estado de Santa Catarina. Seção de Obras Raras.

SANTA CATARINA. Escola de Aprendizes Marinheiros. Ofício do Comando da Escola de Aprendizes Marinheiros, enviado ao Presidente da Província de Santa Catarina, Francisco José da Rocha, em 30 de dezembro de 1885. Santa Catarina: Escola de Aprendizes Marinheiros, 1885. Livro de Ofícios dos Presidentes da Província/Aprendizes Marinheiros 1885/90, f. 22-24. Arquivo Público do Estado de Santa Catarina.

SCHWARCZ, Lilia Moritz. O espetáculo das raças: Cientistas, instituições e questão racial no Brasil do século XIX. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.

SEBRÃO. Graciane Daniela. Presença/Ausência de africanos e afrodescendentes nos processos de escolarização em Desterro – Santa Catarina (1870-1888). 2010. Dissertação (Mestrado) - Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, 2010.

SILVA, Velôr Pereira Carpes da. A Escola de Aprendizes Marinheiros e as crianças desvalidas: Desterro (SC), 1857-1889. 2002. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2002.

SKIDMORE, Thomas Elliot. Preto no Branco: Raça e nacionalidade no pensamento brasileiro. Tradução de Raul de Sá Barbosa. Rio de Janeiro. Paz e Terra, 1976.

VIANA, Iamara da Silva; RIBEIRO NETO, Alexandre; GOMES, Flávio. Escritos insubordinados entre escravizados e libertos no Brasil. Estudos Avançados, São Paulo, v. 33, p. 155-178, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/s0103-4014.2019.3396.0010

Published

2023-12-31

How to Cite

GAYA, Sidneya; LAGE FERNANDES LAFFIN, Maria Hermínia. Sailor apprentices schools in Santa Catarina in the 19th century. Antíteses, [S. l.], v. 16, n. 32, p. 707–738, 2023. DOI: 10.5433/1984-3356.2023v16n32p707-738. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/49295. Acesso em: 3 jul. 2024.