Historiography theory and practice pedagogic: the chains of thought that influence the teaching of history in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-3356.2010v3n6p703

Keywords:

Teaching history, Historiography, Pedagogical theories, Basic education, Teaching-learning process

Abstract

This article explains features of different schools of thought educational and historiographical, relating them to the teaching of history. It follows that knowledge about teaching history in changes from the theoretical and methodological framework adopted. Thus, providing an understanding of different conceptions of education and history would allow the redefinition of learning objectives to be achieved by the students and the didactic and pedagogical practices in the classroom. Faced with problems in teaching history, it is believed that the teacher to dominate different educational ideas and historical can better define and decide on the kind of knowledge that will work in the classroom given the specifics of your public school.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Crislane Barbosa Azevedo, Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN

PhD in Education from the Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Professor at the Department of Education at the Universidade Federal do Rio Grande do Norte.

Maria Inês Sucupira Stamatto, Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN

Doctor in History from the Université Sorbonne - Paris III. Professor at the Department of Education at the Federal University of Rio Grande do Norte.

References

BITTENCOURT, Circe M. F. Ensino de história: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2004.

BOIS, Guy. Marxismo e história nova. In: LE GOFF, Jacques (org.). A História nova. Trad. Eduardo Brandão. 5. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2005. p. 324-349.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: História – 5ª a 8ª séries. Brasília: SEF, 1997.

BURKE, Peter. A Escola dos Annales: (1929-1989): a revolução francesa da historiografia. São Paulo: Editora da Unesp, 1990.

CAIMI, Flávia E. Conversas e controvérsias: o ensino de História no Brasil (1980-1998). Passo Fundo: UPF, 2001.

CAIMI, Flávia E. O livro didático: algumas questões. In: DIEHL, Astor Antonio (org). O livro didático e o currículo de história em transição. Passo Fundo: Ediup, 1999.

FONSECA, Selva G. Didática e prática de ensino de história: experiências, reflexões e aprendizados. Campinas: Papirus, 2003.

GARDINER, Patrick. (org.). Teorias da história. 3. ed. Lisboa: Calouste Gulbenkian, 1984.

GAUTHIER, Clermont; TARDIF, Maurice. O saber profissional dos professores: fundamentos e epistemologia. Trad. Francisco A. Loiola. Quebec: Universidade Laval, 1996.

HOFFMANN, Jussara. Avaliação mediadora: uma prática em construção da pré-escola à universidade. Porto Alegre: Mediação, 2000.

MACHADO, Ironita A. P. O currículo de História. In: DIEHL, Astor Antonio (org). O livro didático e o currículo de história em transição. Passo Fundo: Ediup, 1999.

PENTEADO, Heloísa D. Metodologia do ensino de história e geografia. São Paulo: Cortez, 1994. (Coleção magistério 2o grau. Série formação do professor).

PROENÇA, Maria Cândida. Didáctica da história. Lisboa: Universidade Aberta, s.d.

REIS, José Carlos. A história: entre a filosofia e a ciência. 2. ed. São Paulo : Ática, 1999.

SILVA, Thomas T. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autentica: 1999.

STAMATTO, Maria Inês S. Abordagens metodológicas nos livros didáticos de História - Ensino Fundamental (1ª a 4ª séries) (Brasil 1997-2007). In: OLIVEIRA, Margarida M. D. de; STAMATTO, Maria Inês S. (org.). O livro didático de história: políticas educacionais, pesquisa e ensino. Natal: EdUFRN, 2007. p. 37-52.

Published

2011-02-03

How to Cite

AZEVEDO, C. B.; STAMATTO, M. I. S. Historiography theory and practice pedagogic: the chains of thought that influence the teaching of history in Brazil. Antíteses, [S. l.], v. 3, n. 6, p. 703–728, 2011. DOI: 10.5433/1984-3356.2010v3n6p703. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/4571. Acesso em: 19 may. 2024.