Speech in this history textbook: an ideological approach and historiography

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-3356.2010v3n6p837

Keywords:

History, Teaching history, Historiography, Textbook, Ideology

Abstract

This study aimed to address this historical discourse in history books, showing the actual contents of the ideological messages that are conveyed by them. For this purpose it was intended to seek ways of explaining how such discourses, constructed ideologically, are materialized in the social environment, through language and relate to the social class of the subject utterer. The research was drawn from the analysis of the textbook New Critical History Mario Schmidt and reading the papers with Bakhtin, Bloch, Hobsbaum, Chartier and others. In our research, we look at the fact that criticize the way they are produced textbooks, compoition and distribution, is of great importance, however, one has to think and criticize the position of teachers that do not reflect their teaching practice and In doing that work with the spread of the most shameful “social visions of the world” including those found in textbooks, not only the discipline of history, but whatever. In this sense, the school would be acting as an ideological apparatus of the state that through various factors, among them the textbook, ensure submission to the dominant ideology or field of practice.

Author Biographies

Natalia Aparecida Tiezzi Martins dos Santos, Universidade Católica Dom Bosco - UCDB

Graduating in Letters from the Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Graduated in History from the Universidade Católica Dom Bosco.

Dolores Pereira Ribeiro Coutinho, Universidade Católica Dom Bosco - UCDB

PhD in Social Sciences-Sociology from the Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Titular Professor at the Universidade Católica Dom Bosco.

References

ADORNO, Theodor W. A indústria cultural. In: COHN, Gabriel (org.) Theodor W. Adorno. Trad. de Flávio R. Koethe et al. São Paulo: Ática. 1986. p.92-93.

ALTHUSSER, Louis. Aparelhos ideológicos de Estado: nota sobre os aparelhos ideológicos de Estado. Trad. de Walter Jose Evangelista e Maria Laura Viveiros de castro. 2. ed. Rio de Janeiro: Graal, 1985.

BAKHTIN, Mikhailovitch. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Trad. de Michel Lahud e Yara F. Vieira 9. ed. São Paulo: Hucitec, 1999.

BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Livro didático e conhecimento histórico: uma história do saber escolar. 1993. Dissertação (Doutorado em História). São Paulo: Universidade de São Paulo, 1993.

BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Livros didáticos entre textos e imagens. In: BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. (org). O saber histórico na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2006.

BLOCH, Marc; BLOCH, Étienne. Apologia da história, ou, o ofício de historiador. Trad. de André Telles. Rio de Janeiro: J. Zahar, 2001.

BOURDIEU, Pierre e PASSERON, Jean-Claude. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. Trad. de Reynaldo Bairão. 3. ed. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1992.

CHARTIER, Roger. A história cultural: entre práticas e representações. Trad. de Maria Manuela Galhardo. Lisboa: Difel: Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1990.

CHAUI, Marilena de Souza. O que é ideologia. 9. ed. São Paulo: Brasiliense, 1982.

ENGELS, Friedrich e MARX, Karl. A ideologia alemã. Trad. José Carlos Bruni e Marco Aurélio Nogueira. 6. ed. São Paulo: Hucitec, 1987.

FERRO, Marc. A manipulação da história no ensino e nos meios de comunicação. Trad. de Wladimir Araujo. 2. ed. São Paulo: Ibrasa, 1983.

FIORIN, Jose Luiz. Linguagem e ideologia. 3. ed. São Paulo: Ática, 1993.

GRAMSCI, Antonio. Os intelectuais e a organização da cultura. Trad. de Carlos Nelson Coutinho. 4. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1982.

HOBSBAWM, Eric. J. Sobre história: ensaios. Trad. de Cid Knipel Moreira. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.

LÖWY, Michael. Ideologias e ciências sociais: elementos para uma análise marxista. Trad. de 11. ed. São Paulo: Cortez, 1996.

MUNAKATA, Kazumi. Produzindo livros didáticos e paradidáticos. 1997. Dissertação (Doutorado em História e Filosofia da Educação). São Paulo: Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 1997.

NOSELLA, Maria de Lourdes Chagas Deiro. As belas mentiras: a ideologia subjacente aos textos didáticos. 8. ed. São Paulo: Moraes, 1978.

OLIVEIRA, Margarida Maria Dias de. Livros didáticos de história: pesquisa, ensino e novas utilizações deste objeto cultural. In: OLIVEIRA, Margarida Maria Dias de. O livro didático em questão. Salto para o futuro. Rio de Janeiro: Empresa Brasileira de Comunicação, 2006.

PINTO, Joana Plaza. Pragmática. In: MUSSALIM, Fernanda; BENTES, Anna Christina. (org.) Introdução à lingüística: domínios e fronteiras. São Paulo: Cortez, 2002. v. 2.

SCHMIDT, Maria Auxiliadora. A formação do professor de história e o cotidiano da sala de aula. In: BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. (org). O saber histórico na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2006.

SCHMIDT, Mário. Nova história crítica. São Paulo: Nova Geração, 2005.

WEINBERG, Mônica e PEREIRA, Camila. Prontos para o século XIX. Veja, n. 2.074, p. 76-84, 20 ago. 2008. Disponível em: http://veja.abril.com.br/200808/p_076.shtml. Acesso em: 29/08/2008.

Published

2011-02-08

How to Cite

SANTOS, Natalia Aparecida Tiezzi Martins dos; COUTINHO, Dolores Pereira Ribeiro. Speech in this history textbook: an ideological approach and historiography. Antíteses, [S. l.], v. 3, n. 6, p. 837–856, 2011. DOI: 10.5433/1984-3356.2010v3n6p837. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/4569. Acesso em: 23 jul. 2024.