History and Audiovisual: formation and paths of a research group

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-3356.2019v12n23p563

Keywords:

Film and history, Film history, Cultural history

Abstract

The article recovers the trajectory of the Research Group CNPq “History and Audiovisual: Circularities and Forms of Communication”, identifying the main questions of method that guide its intellectual production. It summarizes the results obtained during its fifteen years of existence and synthesizes the main advances obtained in the field.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eduardo Victorio Morettin, Universidade de São Paulo

PhD in Arts from the Universidade de São Paulo. Professor at the Universidade de São Paulo.

Marcos Napolitano, Universidade de São Paulo

PhD in Social History from the Universidade de São Paulo. Professor at the Department of History, Universidade de São Paulo.

References

ADAMATTI, Margarida; AGUIAR, Carolina Amaral de; CARVALHO, Danielle Crepaldi; MONTEIRO, Lúcia Ramos Monteiro; MORETTIN, Eduardo (org.). Cinema e história: circularidades, arquivos e experiência estética. Porto Alegre: Sulina, 2017.

AGUIAR, Carolina Amaral de. O Chile na obra de Chris Marker: um olhar para a Unidade Popular desde a França. São Paulo, 2013. Tese (Doutorado em História Social) - Programa de Pós-Graduação em História Social, Universidade de São Paulo, São Paulo.

ARAUJO, Denize Correa; MORETTIN, Eduardo; REIA-BAPTISTA, Vitor (org.). Ditaduras revisitadas: cartografias, memórias e representações audiovisuais. Faro, Portugal: CIAC/Universidade do Algarve, 2016.

ARCHANGELO, Rodrigo. Imagens da nação: política e prosperidade nos cinejornais Notícias da Semana e Atualidades Atlântida (1956 - 1961). 2015. Tese (Doutorado em História Social) - Programa de Pós-Graduação em História Social, Universidade de São Paulo, São Paulo.

ARCHANGELO, Rodrigo. Um bandeirante nas telas de São Paulo: o discurso adhemarista em cinejornais (1947 1956). 2007. Dissertação (Mestrado em História Social) - Programa de Pós-Graduação em História Social, Universidade de São Paulo, São Paulo.

CAPELATO, Maria Helena; MORETTIN, Eduardo; NAPOLITANO, Marcos; SALIBA, Elias Thomé (org.). História e cinema: dimensões históricas do audiovisual. São Paulo: Alameda Casa Editorial, 2007

DEL VALLE DÁVILA, Ignacio; MORETTIN, Eduardo. Cinéma et histoire dans lês Amériques. IdeAs [En ligne], n. 7, Printemps/Été, 2016. Disponível em: http://ideas.revues.org/1503. Acesso em: 15 set. 2019.

FERRO, Marc. O filme: uma contra-análise da sociedade? In: LE GOFF, Jacques; NORA, Pierre (org.). História: novos objetos. Tradução de Terezinha Marinho. Rio de Janeiro: Francisco Alves Ed., 1976. p. 199-215.

GOMES, Paulo Emilio Salles. Crítica de cinema no suplemento literário. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981. v. I.

KORNIS, Mônica Almeida. Cinema, televisão e história. Rio de Janeiro: Zahar Editora, 2008.

KORNIS, Mônica Almeida. Uma história do Brasil recente nas minisséries da Rede Globo. 2001. Tese (Doutorado em Comunicação) - Programa de Pós-graduação em Ciências da Comunicação, Universidade de São Paulo, São Paulo.

KORNIS, Mônica Almeida; MORETTIN, Eduardo. Entrevista com Ismail Xavier. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 26, n. 51, p. 213-238, ago. 2013.

KORNIS, Mônica Almeida; MORETTIN, Eduardo. Entrevista com Lucia Murat. ArtCultura, Uberlândia, v. 20, n. 36, p. 133-148, jan./jul. 2018a.

KORNIS, Mônica Almeida; MORETTIN, Eduardo. Entrevista com Silvio Tendler. ArtCultura, Uberlândia, v. 20, n. 36, p. 109-132, jan./jul. 2018b.

KORNIS, Mônica Almeida; MORETTIN, Eduardo; NAPOLITANO, Marcos (org.). História e documentário. São Paulo: Editora FGV, 2012.

LINDEPERG, S. ‘Nuit et Brouillard’. Un film dans l’Histoire. Paris: Odile Jacob, 2007.

MORETTIN, Eduardo Victorio. Uma construção luminosa: o cinema e a Exposição Internacional de 1937. Revista Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 26, n. 51, p. 73-93, ago. 2013. Disponível em: http://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/reh/issue/view/961. Acesso em: 15 jun. 2019.

MORETTIN, Eduardo. Acervos cinematográficos e pesquisa histórica: questões de método. Esboços, Florianópolis, v. 21, n. 31, p. 50-67, ago. 2014.

MORETTIN, Eduardo. O cinema como fonte histórica na obra de Marc Ferro. In: CAPELATO, Maria Helena; MORETTIN, Eduardo; NAPOLITANO, Marcos; SALIBA, Elias Thomé (org.). História e cinema: dimensões históricas do audiovisual. São Paulo: Alameda Casa Editorial, 2007. p. 39-64.

MORETTIN, Eduardo; NAPOLITANO, Marcos (org.). O cinema e as ditaduras militares: contextos, memórias e representações audiovisuais. São Paulo: Intermeios, 2018.

SELIPRANDY, Fernando. Documentário e memória intergeracional das ditaduras do Cone Sul. 2018. Tese (Doutorado em História Social) - Programa de PósGraduação em História Social, Universidade de São Paulo, São Paulo.

SELIPRANDY, Fernando. Imagens divergentes, “conciliação histórica”: memória, melodrama e documentário. 2012. Dissertação (Mestrado em História Social) - Programa de Pós-Graduação em História Social, Universidade de São Paulo, São Paulo.

SIGNIFICAÇÃO: Revista De Cultura Audiovisual, São Paulo, v. 40, n. 40, jun./dez. 2013. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/significacao/issue/view/5652. Acesso em: 15 jun. 2019.

SIGNIFICAÇÃO: Revista de Cultura Audiovisual, São Paulo, v. 46, n. 51, jan./jun. 2019. Disponível em:www.revistas.usp.br/significação. Acesso em: 15 jun. 2019.

XAVIER, Ismail. Sertão mar: Glauber Rocha e a estética da fome. São Paulo: Brasiliense, 1983.

Published

2019-08-09

How to Cite

MORETTIN, Eduardo Victorio; NAPOLITANO, Marcos. History and Audiovisual: formation and paths of a research group. Antíteses, [S. l.], v. 12, n. 23, p. 563–578, 2019. DOI: 10.5433/1984-3356.2019v12n23p563. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/37045. Acesso em: 27 dec. 2024.