Charlie Hebdo: Historical Consciousness on Religious Intolerance of Goiânia Students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-3356.2018v11n22p573

Keywords:

Weekly Charlie Hebdo, Religious intolerance, Historical consciousness, Historical education, Story

Abstract

The present research analyzes the significance of religious intolerance from studies on the attack on Charlie Hebdo Weekly in January 2015 in the city of Paris. The sources investigated were the narratives of students of a School of the Municipal Secretary of Education of “Goiânia”, collected between 2015 and 2017, through research instruments, whose objective was to investigate the contrary and favorable position of the students to the terrorists or to cartoonists. The theoretical contribution of historical education made it possible to carry out interventions for the study of intolerance. After the interventions, we applied the research instrument a second time to check for changes in learning. We have identified little progress in relation to students' positions on religious and non-religious freedom of expression. We made a third intervention, with questions related to the motive of the cartoons being offensive to the Islamic religion and the explanation of what is religious intolerance today. We perceive in these narratives the existence of alterations; some students demonstrated a shift in historical consciousness to a critical and genetic orientation.

Author Biographies

Maria da Conceição Silva, Universidade Federal de Goiás

PhD in History from Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita. Professor at the Universidade Federal de Goiás.

Enelice Milhomem Jacobina Teixeira, Rede Municipal de Educação de Goiânia

Master in History from the Universidade Federal de Goiás. Professor of History at the Rede Municipal de Educação em Goiânia.

References

BARCA, Isabel. Aula oficina: do projeto à avaliação. In: JORNADA DE EDUCAÇÃO HISTÓRICA, 4., 2004, Braga. Anais [...]. Braga: Universidade do Minho, 2004. p. 131-144.

CARDOSO, Oldimar. Leituras da história. 7º ano. São Paulo: Escala Educacional, 2012.

GOIÂNIA. Prefeitura Municipal de Goiânia. Secretaria Municipal de Educação. Proposta político-pedagógica para a educação fundamental da infância e da adolescência. Revista Inter-Ação, Goiânia, v. 37, n. 1, p. 177-208, jan./jun. 2012. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/interacao/article/view/18878/11248. Acesso em: 25 abr. 2017.

LUCENA, Liliane de. Os atentados ao Charlie Hebdo e seus desdobramentos. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 38., 2015, Rio de Janeiro. Anais [...]. Rio de Janeiro: UFRJ, 2015. Disponível em: http://www.academia.edu/28629695/Os_Atentados_ao_Charlie_Hebdo_e_Seus_Desdobramentos_On_e_Off-Line. Acesso em: 14 out. 2017.

MELO, Thiago Ramos. Enfrentamentos e tensões: uma análise de discursos de charges sobre o atentado ao Charlie Hebdo. 2016. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Universidade Federal do Piauí, Teresina, 2016. Disponível em: http://repositorio.ufpi.br/xmlui/handle/123456789/342. Acesso em: 12 maio 2018.

PESCHANSKI, João Alexandre. Atentado contra a extrema-esquerda na França. In: BOITEMPO EDITORIAL. Blog da Boitempo. São Paulo, 7 jan. 2015. Disponível em: https://blogdaboitempo.com.br/2015/01/07/atentado-contra-a-extrema-esquerda-na-franca/. Acesso em: 2 set. 2016

REDAÇÃO PRAGMATISMO. As 6 charges mais polêmicas do Charlie Hebdo. In: PRAGMATISMO POLÍTICO. [S. l.], 7 jan. 2015. Disponível em: https://www.pragmatismopolitico.com.br/2015/01/charges-mais-polemicas-da-charliehebdo.html. Acesso em: 2 set. 2016.

REDAÇÃO PRAGMATISMO. Quem somos. In: PRAGMATISMO POLÍTICO. [S. l.], 22 jan. 2017. Disponível em: https://www.pragmatismopolitico.com.br/2017/01/quem-somos.html. Acesso em: 24 mar. 2018.

SCHMIDT, Maria Auxiliadora; BARCA, Isabel; MARTINS, Estevão de Rezende (org.). Jörn Rüsen e o ensino de História. Curitiba: Ed. UFPR, 2010.

Published

2019-01-30

How to Cite

SILVA, Maria da Conceição; TEIXEIRA, Enelice Milhomem Jacobina. Charlie Hebdo: Historical Consciousness on Religious Intolerance of Goiânia Students. Antíteses, [S. l.], v. 11, n. 22, p. 573–592, 2019. DOI: 10.5433/1984-3356.2018v11n22p573. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/35176. Acesso em: 23 jul. 2024.