D. Alexandre de Sousa e Holstein and the Portuguese culture in a Rome in disarray (1790-1803)

Authors

  • Francisco Almeida Dias Università degli Studi della Tuscia

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-3356.2017v10n20p700

Keywords:

Prelude and epilogue of the Repubblica Romana (1798-99), Application of neoclassical theories in the teaching of the arts (Winckelmann and Mengs), D. Alexandre de Sousa e Holstein (1751-1803), Portuguese Academy of Fine Arts of Rome (1791-1803), First Rom

Abstract

The neoclassical conceptions, promoted by the theoretical production of Winckelmann and Mengs found a concrete application in Rome at the end of the eighteenth century in the artistic education of the young Portuguese people sent by the Casa Pia of Lisbon or provided with alternative scholarships such as Sequeira or Vieira Portuense. The foundation of an ephemeral Academy of Fine Arts found in D. Alexandre de Sousa e Holstein a refined and educated protagonist who saw his project interrupted by family issues and by the European political turbulence, which prefigured the invasion of the city of Pius VI by the army of Berthier in 1798. It will be the same diplomat who, in his second mission, will dissolve the Academy planned in collaboration with the Intendant Pina Manique and established with the precious intervention of the art critic, collector and bibliophile Giovanni Gherardo de Rossi. Returned in a devastated Rome, D. Alexandre will die soon afterwards. Coming from an exceptional family and giving birth to an illustrious progeny, in his sepulchral effigy finely carved by the ineffable Canova he ends symbolically a life that still awaits a deserved extensive study.

Author Biography

Francisco Almeida Dias, Università degli Studi della Tuscia

Erasmus Scholarship in Rome (La Sapienza). Collaborator at the Instituto Português de Santo António/Università degli Studi della Tuscia - Dipartimento di studi linguisticoletterari, storico-philosofici e giuridici.

References

AFFONSO, Domingos Araujo e VALDEZ, Ruy Dique Travassos. Livro de Oiro da Nobreza,. Braga: Tipografia PAX, 1933.

AUGUSTIN, Kristina, «A trajetória dos castrati nos teatros da corte de Lisboa (séc. XVIII)». Revista Música e Linguagem, Vitória/ES, vol.1, n. 3 (2013), pp.73-94.

ALMEIDA, Fortunato de. História da Igreja em Portugal, v. III. Porto: Livraria Civilização, 1970.

ANDRADE, António Alberto de. Vernei e a cultura do seu tempo. Coimbra: Imprensa da Universidade, 1966.

BARROERO, Liliana, «L’occhio critico di Giovanni Gherardo De Rossi sulle Belle Arti». In AA.VV. Antonio Canova: La cultura figurativa dei grandi centri italiani. Bassano del Grappa: Istituto di ricerca per gli studi su Canova e il Neoclassicismo, 2005, pp.281-295.

BEIRÃO, Caetano. D. Maria I (1777-1792): subsídios para a revisão da história do seu reinado. 3ª ed. Lisboa: Empresa Nacional de Publicidade, 1944.

BERNARDY, Amy Allemand. «Instituições e tradições culturais de Portugal em Roma». Estudos Italianos em Portugal, Lisboa, n. 5, (1941), pp.71-76.

BERNARDY, Amy Allemand. Portogallo e Roma. Spoleto: Istituto Nazionale per le Relazioni Culturali con l'Estero, 1941.

BONA, Federico. I da Sousa e i de Silva: presenze portoghesi in ambiente subalpino nel 1700 e 1800. Società Italiana di Studi Araldici. 2014. Disponível em http://www.socistara.it/studi/Bona_Sousa_Silva.pdf, acesso em 03.04.2017.

BOUTRY, Philippe. «Pio VII». In Enciclopedia dei Papi, v. III. Roma: Istituto della Enciclopédia Italiana, 2000, pp.509-529.

BRAZÃO, Eduardo. Relações diplomáticas de Portugal com a Santa Sé: da Revolução Francesa a Bonaparte (1790-1803). Lisboa: Academia Internacional da Cultura Portuguesa, 1973.

BRAZÃO, Eduardo. «Notícia de duas missões a Roma pelo embaixador Dom Alexandre de Sousa e Holstein». In AA.VV. A historiografia portuguesa anterior a Herculano. Lisboa: Academia Portuguesa de História, 1977, pp.382-402.

BRUNETTI, Enrico Castreca (Org.). Lettere inedite di Vincenzo Monti, d'Ippolito Pindemonte, di Luigi Biondi, di Paolo Costa, di Urbano Lampredi, di Tommaso Gargallo, di Gian Gherardo De Rossi e di altri. Roma: Tipografia Gismondi, 1846.

CAFFIERO, Marina. «Pio VI». In Enciclopedia dei Papi, v. III. Roma: Istituto della Enciclopédia Italiana, 2000, pp. 492-509.

CARDOSO, Arnaldo Pinto. A presença portuguesa em Roma. Lisboa: Quetzal Editores, 2001.

CARVALHO, Ayres de. «O Pintor Cirilo Volkmar Machado». In Boletim do Museu Nacional de Arte Antiga, Lisboa, v. III, n. 2 (1956).

CARVALHO, Ayres de. «Os artistas de outrora e as academias de Belas-Artes». In Belas Artes, n. 4, (1982).

CARVALHO, Joaquim Martins Teixeira de. Domingos António de Sequeira em Itália: 1788-95: segundo a correspondencia do Guarda-Joias João António Pinto da Silva. Coimbra: Imprensa de Universidade, 1922.

CARVALHO, José Alberto Seabra. «Uma cronologia». In AA.VV. Sequeira, um Português na Mudança dos Tempos. Lisboa: M.N.A.A., 1996, pp.102-122.

CARVALHO, Maria Amália Vaz de, Vida do Duque de Palmella D. Pedro de Sousa e Holstein, v. I. Lisboa: Imprensa Nacional, 1898.

CASTRO, José de. Portugal em Roma, v. II. Lisboa: União Gráfica, 1939.

CASTRO, José de, O Cardial Nacional. Lisboa: Agência Geral das Colónias, 1943.

CIPRIANI, Angela (Org.). Roma 1771-1819: i giornali di Vincenzo Pacetti. Pozzuoli: Naus, 2011.

COGNASSO, Francesco. «Pio VII». In Enciclopedia Cattolica, v. IX. Vaticano: Ente per l’Enciclopedia Cattolica e per il Libro Cattolico, 1952, pp.1504-1508.

COSTA, Luís Xavier da. As Belas-Artes plásticas em Portugal durante o século XVIII: resumo histórico. Lisboa: J. Rodrigues, 1934.

COSTA, Luís Xavier da. «Documentos relativos aos alunos que de Portugal foram para o estrangeiro estudar Belas-Artes e Cirurgia, com protecção oficial, nos decénios finais do século XVIII». In Arquivo Histórico de Portugal, v. III. Lisboa: Academia Nacional de Belas-Artes, 1938.

DEGORTES, Michela. «Ensino artístico no estrangeiro: o caso da Academia Portuguesa de Belas-Artes em Roma». In NETO, Maria João e MALTA, Marize (Org.). Coleções de Arte em Portugal e Brasil: As Academias de Belas-Artes: Rio de Janeiro, Lisboa, Porto (1816-1836). Casal de Cambra: Caleidoscópio, 2016, pp.137-148.

FERRÃO, António (Org.). As impressões de um diplomata português na côrte de Berlim: correspondencia oficial de D. Alexandre de Sousa e Holstein, primeiro ministro de Portugal na corte da Prússia, no tempo de Frederico-Guilherme II (1789-1790). Coimbra: Imprensa da Universidade, 1919.

FERREIRA, A. Aurélio da Costa. Domingos Antonio de Sequeira e a Casa Pia de Lisboa. Coimbra: Typ. Auxiliar d'Escriptorio, 1912.

FRANÇA, José Augusto. A arte em Portugal no século XIX. 3ª ed. Venda Nova: Bertrand, 1990.

GENTILE, Luisa Clotilde. «Portugais au-deçà des Alpes: Traces héraldiques d’intérêts dynastiques et familiaux portugais en Piémont et dans la Vallée d’Aoste (XVIe-XIXe siècles)». In Armas e Troféus: revista de história, heráldica, genealogia e arte, IX série, tomo XVI (2014), pp.191-192.

GIUNTELLA, Vittorio E.. «Pio VI». In Enciclopedia Cattolica, v. IX. Vaticano: Ente per l’Enciclopedia Cattolica e per il Libro Cattolico, 1952, pp.1500-1504.

LEFLON, Jean. «La Chiesa Costituzionale». In Storia della Chiesa: La Crisi Rivoluzionaria (1789-1815), v. XX/1. Torino: S.A.I.E, 1971, pp.85-124.

LUCENA, Armando de. Sequeira na arte do seu tempo. Lisboa: Academia Nacional de Belas Artes, 1969.

MACHADO, Cyrilo Volkmar. Collecção de memórias, relativas às vidas dos pintores, e escultores, architetos, e gravadores portuguezes, e dos estrangeiros, que estiverão em Portugal / recolhidas e ordenadas por Cyrillo Volkmar Machado, pintor ao serviço de S. Magestade o senhor D. João VI. Lisboa: Impr. de Victorino Rodrigues da Silva, 1823.

MARTINS, Francisco d’Assis Oliveira. «A Academia Portuguesa de Belas Artes em Roma». In Ocidente, Lisboa, vol. 18, (1942).

MARTINS, Francisco d’Assis Oliveira. Pina Manique: o político - o amigo de Lisboa. Lisboa: Soc. Ind. de Tipografia, 1948.

PACCA, Bartolomeo. Notizie sul Portogallo con una breve relazione della Nunziatura di Lisbona dall'anno 1795 fino all'anno 1802. Modena: G. Vincenzi e Comp., 1836.

PAIS, Alexandre Nobre (Org.), Uma família de coleccionadores: poder e cultura, antiga colecção Palmela. Lisboa: Casa-Museu Dr. Anastácio Gonçalves, 2001.

PAMPLONA, Fernando de. Dicionário de Pintores e Escultores Portugueses, v. V. Lisboa: Liv. Civilização Editora, 1988.

PASTOR, Ludovico Barone von. «Pio VI (1755-1799)». In Idem. Storia dei Papi: Storia dei Papi nel periodo dell’Assolutismo: dall’elezione di Benedetto XIV sino alla morte di Pio VI (1740-1799), v. XVI. Roma: Desclée & C.ª Editori Pontifici, 1955, pp. 460-497.

PEREIRA, Paulo (Org.), História da Arte em Portugal, v. III. Lisboa: Círculo de Leitores, 1995.

RACZYNSKI, Atanazy. Les Arts en Portugal: lettres adressées a la société artistique et scientifique de Berlin et accompagnées de documents. Paris: Jules Renouard, 1846.

RIO MAIOR, Marquês de. O Marquês de Pombal e os Sousas do Calhariz: inéditos pombalinos. Lisboa: Tip. Inglesa, 1936.

ROCCA, Sandra Vasco e BORGHINI, Gabriele (Org.). Santo Antonio dei Portoghesi. Roma: Istituto Centrale per il Catalogo e la Documentazione - Árgos, 1992.

ROETTGEN, Steffi (Org.). Mengs: la scoperta del Neoclassico. Venezia: Marsilio, 2001.

SAMPAYO, Luiz Teixeira de. Em volta do processo dos Távoras: documentos do arquivo do Ministério dos Negócios Estrangeiros. Coimbra: Imp. da Universidade, 1929.

SERRÃO, Joaquim Veríssimo. História de Portugal: O Despotismo Iluminado (1750-1807), v.VI. Lisboa: Verbo, 1982.

SERRÃO, Joel (Org.). Dicionário de História de Portugal, v. VI. Porto: Figueirinhas, 1981.

SOARES, Ernesto. Livro da matrícula dos discípulos ordinários e extraordinários da aula pública de desenho, a qual principiou a ter exercício no 1º de Dezembro do ano de 1781. Lisboa: Tip. Henrique Torres, 1935.

TABORDA, José da Cunha. Regras da arte da pintura: com breves reflexões criticas sobre os caracteres distinctivos de suas escolas: vidas e quadros dos seus mais célebres professores: escritas na lingua italiana por Micael Angelo Prunetti dedicadas as excellentissimo senhor Marquez e Borba. Lisboa: Impr. Regia, 1815.

TORRES, João Carlos Feio Cardoso de Castelo Branco e. Resenha das famílias titulares do reino de Portugal: acompanhada das noticias biographicas de alguns individuos das mesmas familias. Lisboa: Imprensa Nacional, 1838.

VALENTE, Vasco. «Correspondência inédita de Pina Manique». In Museu, Lisboa, n. 15-16 (1950), pp.33-34.

ZUQUETE, Afonso Eduardo Martins Zuquete (Org.). Nobreza de Portugal e do Brasil, v.III. Lisboa: Editorial Enciclopédia, 1960.

Published

2017-12-01

How to Cite

DIAS, Francisco Almeida. D. Alexandre de Sousa e Holstein and the Portuguese culture in a Rome in disarray (1790-1803). Antíteses, [S. l.], v. 10, n. 20, p. 700–728, 2017. DOI: 10.5433/1984-3356.2017v10n20p700. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/29672. Acesso em: 23 jul. 2024.