Niche media and music for the youth: O Mundo é do Brotos and Revista do Rock (1960-1965)

Authors

  • Marcelo Garson Universidade Federal do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-3356.2017v10n19p185

Keywords:

Music for the youth, Rock and roll, Youth, Brazilian rock, Popular music

Abstract

The purpose of this article is to analize, beetween 1960 and 1965, how the press gave meaning and materiality to the idea of a music for the youth in Brazil. Media outlets such as Revista do Radio – in particular O mundo é dos Brotos, a segment written by Carlos Imperial – and also Revista do Rock, took a fundamental role in denifining the moral, visual and sonic codes that were the basis of a professional niche of popular music available for upcoming singers, enterpreneurs and audience. Through multiple strategies this kind of media gave a simbolic and material shape to a new segment of brazilian popular music.

Author Biography

Marcelo Garson, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Master in Communication from Universidade Federal Fluminense. Doctor in Sociology from the Universidade de São Paulo. Postdoctoral student in Communication at the Universidade Federal do Rio de Janeiro.

References

AGUILLAR, Antônio. Histórias da Jovem Guarda. São Paulo: Globo, 2005.

ARAUJO, Paulo César de. Roberto Carlos em detalhes. Rio de Janeiro: Ed. Planeta, 2006.

BOURDIEU, Pierre. The forms of capital. In: RICHARDSON, J. Handbook of theory and research for the sociology of education. Nova York: Greenwood, 1985.

CALABRE, Lia. No Tempo do Rádio. Radiodifusão e Cotidiano no Brasil. 1923-1960. 2002. Tese (Doutorado em História) - Universidade Federal Fluminense, Niteroi, 2002.

CARLOS, Erasmo. Minha Fama de mau. Rio de Janeiro: Objetiva, 2009.

DELMONT, Matthew F. The Nicest Kids in Town. American bandstand, rock´n ´roll, and the struggle for civil rights in 1950s Philadelphia. California: University of California Press, 2012.

ELIAS, Norbert; SCOTSON, John. Os Estabelecidos e os Outsiders. Sociologia das relações de poder a partir de uma pequena comunidade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2000.

FRITH, Simon. Sound Effects: Youth, Leisure and the Politics of Rock 'n' Roll. London: Pantheon Books, 1981.

FRITH, Simon. Music and Identity. In: HALL, Stuart; DU GAY, Paul. Questions of Cultural Identity. London: Sage Publications, 1996, p.108-127.

FRITH, Simon. Performing rites: on the value of popular music. Cambridge, Massachussets: Harvard University Press, 1998.

MONTEIRO, Denílson. Dez! Nota Dez! Eu sou Carlos Imperial. São Paulo: Matrix, 2008.

MOTA, Nelson. Noites Tropicais. São Paulo: Objetiva, 2000.

ORTIZ, Renato. A moderna tradição brasileira. São Paulo: Ática, 1988.

PARANHOS, Adalberto. A invenção do Brasil como terra do samba: os sambistas e sua afirmação social. História, São Paulo, v. 22, n. 1, p.81-113, 2003.

TINHORÃO, José Ramos. Música Popular: Do Gramofone ao Rádio e TV. São Paulo: Ed. Ática, 1978.

WARD, Brian. Just My Soul Responding:Rhythm and Blues, Black Consciousness, and Race Relations. Berkeley: University of California, 1998.

Published

2017-07-28

How to Cite

GARSON, Marcelo. Niche media and music for the youth: O Mundo é do Brotos and Revista do Rock (1960-1965). Antíteses, [S. l.], v. 10, n. 19, p. 185–210, 2017. DOI: 10.5433/1984-3356.2017v10n19p185. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/27953. Acesso em: 4 jul. 2024.