Left or right? Teachers, political options and history didactics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1984-3356.2016v9n18p298

Keywords:

History teaching. Teachers training. history didactics. Political stances. Mercosur

Abstract

In this text we discuss the political options of history teachers and its consequences to teaching. We ask if there are relations between political options and didactical choices of the history teacher. The data were obtained from the project “Youth and History in MERCOSUR”, that uses a questionnaire which was responded by a sample of 288 history teacher of Brazil, Argentina, Uruguay, Chile and Paraguay. A descriptive and inferential statics treatment was given to the answers, with special attention to political options of the teachers, and crossing general information with stances about didactical aspects. Norberto Bobbio’s notion about left and right was used. It was noted that the teachers, regardless of political opinion, defend the history teaching importance and care about their own political participation. There are subtle differences about the teaching objectives evaluation and about professional difficulties among teachers, that also interpret sensitive historical themes coherently to their political stances. These findings invite to think more about the role of those professors who performs history teachers training, as to reinforce the importance of connecting politics and didactics in the making of teaching responsibility.

Author Biographies

Caroline Pacievitch, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

PhD in Education from the Universidade Estadual de Campinas. Adjunct Professor at the Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Luis Fernando Cerri, Universidade Estadual de Ponta Grossa

Doctor in Education from the Universidade Estadual de Campinas. Associate Professor at the Universidade Estadual de Ponta Grossa.

References

ARENDT, H. Entre o passado e o futuro. São Paulo: Perspectivas, 2009.

BOBBIO, N. Direita e esquerda: razões e significados de uma distinção política. São Paulo: Unesp, 2011.

BRESSER-PEREIRA, L. C. O paradoxo da esquerda no Brasil. Novos Estudos, São Paulo, n. 74, p. 25-45, mar. 2006. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-33002006000100003. Acesso em: 9 nov. 2014.

BRESSER-PEREIRA, L.C. A nova esquerda: uma visão a partir do sul. Revista de Filosofia Política, Porto Alegre, v. 6, p. 144-178, dez. 2000. Disponível em: http://www.bresserpereira.org.br/view.asp?cod=947. Acesso em: 9 nov. 2014.

CARREIRÃO, Y. S. Identificação ideológica e voto para presidente. Opinião Pública, Campinas, v. 8, n. 1, p. 54-79, 2002. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-62762002000100004. Acesso em: 9 nov. 2014.

CORPORACIÓN LATINOBARÓMETRO. Latinobarómetro. Disponível em: http://www.latinobarometro.org/lat.jsp. Acesso em: 5 fev. 2015.

DOSEK, T. ¿Por qué la gente vota a la izquierda? Clivajes, ideología y voto retrospectivo en Bolivia y Uruguay en perspectiva comparada. Dados: Revista de Ciências Sociais, Rio de Janeiro, v. 57, n. 3, p. 773-815, 2014. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0011-52582014000300773&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 16 nov. 2014.

FANFANI, Emilio Tenti. La condición docente. Análisis comparado de la Argentina, Brasil, Perú y Uruguay. Buenos Aires: Siglo XXI Editores, 2007.

GINZBURG, C. Mitos, emblemas e sinais. São Paulo: Cia das Letras, 2012.

GOUVEIA, A. B. Direita e esquerda na política educacional: democracia, partidos e disputas entre projetos de administração pública municipal no Brasil. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 90, n. 224, p. 32-58, jan./abr. 2009. Disponível em: http://www.oei.es/pdf2/rbep_224_direita_esquerda_politica_educacional.pdf. Acesso em: 9 nov. 2014.

KAUCHAKJE, S. Esquerda e direita importam: partidos políticos e valores de vereadores sobre direitos sociais. Civitas, Porto Alegre, v. 12, n. 2, p. 236-261, maio/ago. 2012. Disponível em: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id =74223598003. Acesso em: 15 nov. 2014.

LILÓN, D. El mapa político de América Latina en el siglo XXI. South-East Europe International Relations Quarterly, Budapeste, v. 3, n. 2, p. 1-11, 2012.

MADEIRA, R.; TAROUCO, G. Esquerda e direita no Brasil: uma análise conceitual. Revista de Pós-Graduação em Ciências Sociais, Maranhão, v. 8, n. 15, p. 171-186, jan./jun. 2011. Disponível em: http://www.periodicoseletronicos.ufma.br/ index.php/rpcsoc/article/view/591. Acesso em: 9 nov. 2014.

MOCCA, E. O futuro incerto dos partidos políticos argentinos. Estudos Avançados, São Paulo, v. 19, n. 55, p. 49-63, 2005. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo. php?pid=S0103-40142005000300004&script=sci_arttext. Acesso em: 9 nov. 2014.

MOREIRA, C. A esquerda no Uruguai e no Brasil: cultura política e desenvolvimento partidário. Opinião Pública, Campinas, v. 6, n. 1, p. 17-54, 2000. Disponível em: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=32960102. Acesso em: 1 nov. 2014.

MOTTA, A. R.; POSSENTI, S. Direita e esquerda: volver! In: JORNADA INTERNACIONAL DE ESTUDOS DO DISCURSO, 1., 2008, Maringá. Anais... Maringá, 2008. Disponível em: http://www.dle.uem.br/jied/pdf/DIREITA%20E%20

ESQUERDA%20motta%20e%20possenti.pdf. Acesso em: 9 nov. 2014.

NOLTE, D. Pautas de orientación socioeconômica y perfil ideológico de los senadores en el cono sur. América Latina Hoy. Salamanca, n. 38, p. 101-123, 2004. Disponível em: http://revistas.usal.es/index.php/1130-2887/article/viewFile/10321/10749. Acesso em: 16 nov. 2014.

PROYECTO DE OPINIÓN PÚBLICA DE AMÉRICA LATINA. Barómetro de las Américas. Disponível em: http://www.vanderbilt.edu/lapop-espanol/acerca-americasbarometer.php. Acesso em: 5 fev. 2015.

RODRIGUES, L. M. Os partidos brasileiros representam algo? Em direção da estabilização? In: RODRIGUES, L. M. Partidos, ideologia e composição social: um estudo das bancadas partidárias da Câmara dos Deputados. Rio de Janeiro: Centro Edelstein de Pesquisas Sociais, 2009. p. 143-154.

TAROUCO, G.; MADEIRA, R. Esquerda e direita no sistema partidário brasileiro: análise de conteúdo de documentos programáticos. Revista Debates, Porto Alegre, v. 7, n. 2, p. 93-114, maio/ago. 2013. Disponível em: seer.ufrgs.br/debates/article/ download/38573/26637. Acesso em: 15 nov. 2014.

ZECHMEISTER, E.; CORRAL, M. El variado significado de “izquierda” y “derecha” en América Latina. Perspectivas desde el Barómetro de las Américas, Nashville, n. 38, p. 1-10, 2010. Disponível em: http://www.vanderbilt.edu/lapop/insights/I0838es.pdf. Acesso em: 16 nov. 2014.

Published

2017-01-31

How to Cite

PACIEVITCH, Caroline; CERRI, Luis Fernando. Left or right? Teachers, political options and history didactics. Antíteses, [S. l.], v. 9, n. 18, p. 298–324, 2017. DOI: 10.5433/1984-3356.2016v9n18p298. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/22412. Acesso em: 4 jul. 2024.