The high school student’s political culture place and its relation with the historical learning
DOI:
https://doi.org/10.5433/1984-3356.2012v5n10p635Keywords:
History teaching, Historical education, Political culture, Historical learning, High schoolAbstract
It relates a research developed with high school senior students from Colégio Estadual do Paraná. The reflections related in this article result from the activities of the pedagogical intervention project at school named “The High School student’s political culture place and its relation with the historical learning”. The project was originated to fulfill one of the exigencies of the Educational Development Program (PDE), 2008 edition, a continuous formation program of State of Paraná’s Educational Secretary. The methodology was the qualitative research in form of a case study, using the documental research and the observation procedures as well as some queries and interviews. The general objective was to identify the political culture place of the high school students and its relation with the historical learning. The specific objective was to identify some elements which constitute methodological alternatives to the teaching of History through the theoretic referential using the students’ thoughts as indication and to evaluate both social and political experiences in History classes to identify the concept of political culture to the secondary students.Downloads
Download data is not yet available.
References
AGUILAR, Juan Francisco. Construcción de cultura democrática em la escuela. In: HERRERA, Martha Cecília; DIAZ, Carlos Jilmar. Educación y cultura política: uma mirada multidisciplinaria. Bogotá: Plaza & Janés, 2001.
ALBUQUERQUE, Guilhon. Movimento social e consciência social na América Latina. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997.
ARAÚJO, Maria Paula Nascimento. Memórias estudantis, 1937-2007: da fundação da UNE aos nossos dias. Rio de Janeiro: Relume Dumará: Fundação Roberto Marinho, 2007.
BREMBATTI, Kátia; SILVEIRA, Fabio. Jovem da capital vota menos do que o do interior.Gazeta do Povo, Curitiba, 29 set. 2008. p. 13.
BRESSER-PEREIRA, Luiz Carlos. As revoluções utópicas dos anos 60: a revolução estudantil e a revolução política na Igreja. São Paulo: Ed. 34, 2006.
ROCHE, Fabio López de la. Aproximaciones al concepto de cultura política. In: HERRERA, Martha Cecília; DIAZ, Carlos Jilmar. Educación y cultura política: uma mirada multidisciplinaria. Bogotá: Plaza & Janés, 2001.
RÜSEN, Jörn. Razão histórica: teoria da história: fundamentos da ciência histórica. Brasília: Universidade de Brasília, 2001.
SANFELICE, José Luís. Movimento estudantil: a UNE na resistência ao golpe de 64. São Paulo: Cortez, 1986.
SAVIO, Mariane. Nada rebeldes e ainda sem causas. Gazeta do Povo, Curitiba, 29 set. 2008. p. 15
ALBUQUERQUE, Guilhon. Movimento social e consciência social na América Latina. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997.
ARAÚJO, Maria Paula Nascimento. Memórias estudantis, 1937-2007: da fundação da UNE aos nossos dias. Rio de Janeiro: Relume Dumará: Fundação Roberto Marinho, 2007.
BREMBATTI, Kátia; SILVEIRA, Fabio. Jovem da capital vota menos do que o do interior.Gazeta do Povo, Curitiba, 29 set. 2008. p. 13.
BRESSER-PEREIRA, Luiz Carlos. As revoluções utópicas dos anos 60: a revolução estudantil e a revolução política na Igreja. São Paulo: Ed. 34, 2006.
ROCHE, Fabio López de la. Aproximaciones al concepto de cultura política. In: HERRERA, Martha Cecília; DIAZ, Carlos Jilmar. Educación y cultura política: uma mirada multidisciplinaria. Bogotá: Plaza & Janés, 2001.
RÜSEN, Jörn. Razão histórica: teoria da história: fundamentos da ciência histórica. Brasília: Universidade de Brasília, 2001.
SANFELICE, José Luís. Movimento estudantil: a UNE na resistência ao golpe de 64. São Paulo: Cortez, 1986.
SAVIO, Mariane. Nada rebeldes e ainda sem causas. Gazeta do Povo, Curitiba, 29 set. 2008. p. 15
Downloads
Published
2013-03-15
How to Cite
SCHENA, Denilson Roberto. The high school student’s political culture place and its relation with the historical learning. Antíteses, [S. l.], v. 5, n. 10, p. 635–664, 2013. DOI: 10.5433/1984-3356.2012v5n10p635. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/antiteses/article/view/13321. Acesso em: 5 jan. 2025.
Issue
Section
Dossier