Postural problems in the population assisted by the Parque Ouro Branco Basic Health Unit: study of some intervention factors

Authors

  • Alberto Y. Yoshihara Universidade Estadual de Londrina - UEL
  • Daniele Futigami Universidade Estadual de Londrina - UEL
  • Emanuel Gois Junior Universidade Estadual de Londrina - UEL https://orcid.org/0000-0003-2267-9117
  • Fabio W. T. Fukahori Universidade Estadual de Londrina - UEL
  • Fernanda da Silva Floter Universidade Estadual de Londrina - UEL
  • Flávio H. B. da Rocha Universidade Estadual de Londrina - UEL
  • Jefferson Watanabe Universidade Estadual de Londrina - UEL
  • Lana M. Neri Universidade Estadual de Londrina - UEL
  • Luciana C. Grattão Universidade Estadual de Londrina - UEL
  • Mara C. Nishikawa Universidade Estadual de Londrina - UEL https://orcid.org/0000-0003-4797-8930
  • Rafael A. Costacurta Universidade Estadual de Londrina - UEL
  • Samya C. Otman Universidade Estadual de Londrina - UEL
  • Simone Cimadon Universidade Estadual de Londrina - UEL
  • Thaiz F. P. da Silva Universidade Estadual de Londrina - UEL
  • Wellington C. Chiaratti Universidade Estadual de Londrina - UEL
  • Sonia Akiko Hirazawa Universidade Estadual de Londrina - UEL

Keywords:

Postural problems, Kids, Primary Health Care, Postural hygiene

Abstract

Considering the high incidence of postural problems, the population's lack of knowledge on the subject and the absence of basic prevention procedures in the coverage area of the Parque Ouro Branco Health Center, this study aimed to verify the level of knowledge of the employees of the Health Center about the most frequent postural problems in schoolchildren aged 6 to 14 years. Data were collected by applying a questionnaire to employees and by performing a posture assessment in students from 3 schools in the region. The results obtained made it possible to conclude that the level of knowledge of the Health Center employees is satisfactory in view of their professional activities and that most students have some degree of postural deviation, reflecting the need to trigger educational actions with employees and the population Of region.

Author Biographies

Alberto Y. Yoshihara, Universidade Estadual de Londrina - UEL

Student of the Physiotherapy course at the Universidade Estadual de Londrina.

Daniele Futigami, Universidade Estadual de Londrina - UEL

Student of the Pharmacy and Biochemistry course at the Universidade Estadual de Londrina.

Emanuel Gois Junior, Universidade Estadual de Londrina - UEL

Student of the Physiotherapy course at the Universidade Estadual de Londrina.

Fabio W. T. Fukahori, Universidade Estadual de Londrina - UEL

Student of the Physiotherapy course at the Universidade Estadual de Londrina.

Fernanda da Silva Floter, Universidade Estadual de Londrina - UEL

Student of the Nursing course at the Universidade Estadual de Londrina.

Flávio H. B. da Rocha, Universidade Estadual de Londrina - UEL

Medical student at the Universidade Estadual de Londrina.

Jefferson Watanabe, Universidade Estadual de Londrina - UEL

Student of the Dentistry course at the Universidade Estadual de Londrina.

Lana M. Neri, Universidade Estadual de Londrina - UEL

Medical student at the Universidade Estadual de Londrina.

Luciana C. Grattão, Universidade Estadual de Londrina - UEL

Student of the Dentistry course at the Universidade Estadual de Londrina.

Mara C. Nishikawa, Universidade Estadual de Londrina - UEL

Student of the Nursing course at the Universidade Estadual de Londrina.

Rafael A. Costacurta, Universidade Estadual de Londrina - UEL

Medical student at the Universidade Estadual de Londrina.

Samya C. Otman, Universidade Estadual de Londrina - UEL

Student of the Dentistry course at the Universidade Estadual de Londrina.

Simone Cimadon, Universidade Estadual de Londrina - UEL

Student of the Pharmacy and Biochemistry course at the Universidade Estadual de Londrina.

Thaiz F. P. da Silva, Universidade Estadual de Londrina - UEL

Student of the Nursing course at the Universidade Estadual de Londrina.

Wellington C. Chiaratti, Universidade Estadual de Londrina - UEL

Medical student at the Universidade Estadual de Londrina.

Sonia Akiko Hirazawa, Universidade Estadual de Londrina - UEL

Instructor at PEEPIN and Professor at the Department of Nursing at the Universidade Estadual de Londrina.

References

LEHMKUHL, L. D.; SMITH, L. K. Cinesiologia clínica. 4. ed. São Paulo: Manole, 1989.

MOTA, J. A. P. S. A postura como fator de observação na escola. Rev. bras. ciênc. mov., v.5, n.2, p.36-40, abr.1991.

PIRES, A. C. et al. Prevenção fisioterápica de escoliose em crianças da primeira série do primeiro grau. Fisioterapia em movimento, v.2, n.2, p.45-80, mar. 1990.

RASCH, P. J.; BURKE. R. K. Cinesiologia e anatomia aplicada. 5 ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 1977.

REBELATTO, J. R.; CALDAS, M. A. J.; VITTA, A. Influência do transporte do material escolar sobre a ocorrência de desvios posturais em estudantes. Rev. bras. ortop., v.26, n. 11/ 12, p403-410, nov./dez.
1991.

ROSA NETO, F. Avaliação postural em escolares de 1ª à 4ª série do 1º grau. Rev. bras. ciênc. mov., v.5, n.2, p.7-11, abr. 1991.

Published

2021-12-03

How to Cite

1.
Yoshihara AY, Futigami D, Gois Junior E, Fukahori FWT, Floter F da S, Rocha FHB da, et al. Postural problems in the population assisted by the Parque Ouro Branco Basic Health Unit: study of some intervention factors. Semin. Cienc. Biol. Saude [Internet]. 2021 Dec. 3 [cited 2024 Aug. 24];17(1esp):18-22. Available from: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/seminabio/article/view/45124

Issue

Section

Artigos