Sustainability through fair trade: the case of a cooperative that crafts silks products

Authors

  • Edi Carlos de Oliveira
  • Fabiane Cortez Verdu Possui Doutorado em Administração pela Universidade Federal do Paraná - UFPR, Brasil. Mestrado em Administração pela mesma Universidade. Graduação em Administração pela Faculdade de Ciências Administrativas e Contábeis de Lins, Brasil e Graduação em Tecnologia Em Processamento de Dados pela Faculdade de Informática de Lins, Brasil. Atualmente é Professora Adjunta do Departamento de Administração da Universidade Estadual de Maringá - UEM, Brasil.
  • Maurício Reinert Possui Doutorado em Administração de Empresas pela Fundação Getúlio Vargas – FGV, Brasil, tendo realizado Doutorado Sanduíche na University of Michigan – Ann Arbor, Estados Unidos. Mestrado em Administração pela Universidade Federal do Paraná – UFPR, Brasil. Graduação em Administração pela Faculdade Católica de Administração e Economia, Brasil. Atualmente é Professor Adjunto do Departamento de Administração da Universidade Estadual de Maringá -UEM, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.5433/2318-9223.2014v2n2p114

Keywords:

Sustainability, Fair Trade, Cooperative, Crafts.

Abstract

The goal of this article is to describe sustainability through the fair trade concept employed by Cooperativa Artisans Brasil, considering that the business strategies adopted by the cooperative were articulated with silk producers and partner companies from Projeto Seda Justa, who contributed to the cooperative formation and to the emergence of fair trade opportunities in France. The authors developed a qualitative descriptive research through thirteen semi-structured interviews conducted using the snowball technique. Then, data was analyzed using the content analysis technique. Results show that the iniciative of organizing artisans around the goal of exporting silk scarves to France, through the French network Artisans Du Monde, a practitioner of the fair trade philosophy proved to be a viable proposal. In fair trade practices, there are concerns about the compensation of producers for a fair price, bearing in mind the cultural and symbolic value of marketed products. It also intends to create consumer awareness that the acquisition of these products contributes to better living conditions in remote communities, to ensure that the goods purchased from artisans are not a product of degrading ways of work, and to safeguard the sustainability of the cooperative.

Author Biography

Edi Carlos de Oliveira

Possui Mestrado em Administração pela Universidade Estadual de Maringá - UEM, Brasil. Pós-graduação em Tecnologias e Educação a Distância; Educação pela Universidade Castelo Branco - UCB/RJ, Brasil. Pós-graduação em Métodos e Técnicas de Ensino pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná - UTFPR, Brasil. MBA Executivo em Negócios pela Faculdade Maringá - CESPAR, Brasil. Pós-graduação em Docência do Ensino Superior pela mesma Universidade. Graduação em Administração pela Faculdade Estadual de Educação Ciências e Letras de Paranavaí - FAFIPA, Brasil. Atualmente é Professor e Coordenador do curso de Administração da Faculdade do Noroeste Paranaense – Nova Esperança - FANP/UNIESP, Brasil.

Published

2014-12-22

How to Cite

Oliveira, E. C. de, Verdu, F. C., & Reinert, M. (2014). Sustainability through fair trade: the case of a cooperative that crafts silks products. Organizações E Sustentabilidade, 2(2), 114–149. https://doi.org/10.5433/2318-9223.2014v2n2p114

Issue

Section

Artigos