Characterization of corporate sustainability in the tire industry: a case study

Authors

  • Ronnie Layon Soldi Fundação Escola de Comércio Álvares Penteado - FECAP
  • Leonardo Fabris Lugoboni Universidade de São Paulo - FEA/USP
  • Bárbara Galleli Universidade de São Paulo - FEA/USP
  • Rafael Borim-de-Souza Universidade Federal do Paraná - UFPR

DOI:

https://doi.org/10.5433/2318-9223.2013v1n1p19

Keywords:

corporate sustainability, motivation to sustainability, sustainability tools.

Abstract

This article was developed with the aim to characterise one pneumatics factory regarding their stance on corporate sustainability, following the classification of Hahn and Scheemesser (2005). From a qualitative and descriptive approach, a case study was adopted as research strategy. Primary and secondary sources  were analysed as well as documents and interviews with finance, environment and human resources managers considered experts on the topic in question and part of the organization of the institution being analysed. The data analysis triangulation allowed to infer that the three points of focus of this research - motivation to adopt sustainability; managerial perception of sustainability, and sustainability tools - Industry P is close to the "Traditionalist approach". The case studied is likely to be considered as an evidence that, although there is already a recognition of the fundamental role of enterprises in the pursuit of sustainable development, its operation and applicability in the organizational context remain lacking further research, both in quantity and quality.

Author Biographies

Leonardo Fabris Lugoboni, Universidade de São Paulo - FEA/USP

Discente do Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade de São Paulo - FEA/USP, Brasil, nível doutorado. Possui mestrado em Administração pela Universidade de São Caetano do Sul - USCS, Brasil. 

Bárbara Galleli, Universidade de São Paulo - FEA/USP

Discente do Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade de São Paulo - FEA/USP, Brasil, nível doutorado.

Possui mestrado em Administração pelo Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Estadual de Londrina - PPGA/UEL, Brasil. Tem interesses de pesquisa e publicações nos seguintes temas: gestão por competências, sustentabilidade, desenvolvimento sustentável, ecoeficiência.

 

Rafael Borim-de-Souza, Universidade Federal do Paraná - UFPR

Discente em Administração pelo Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Federal do Paraná - PPGADM/UFPR, Brasil, nível doutorado. Possui mestrado em Administração pelo Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Estadual de Londrina - PPGA/UEL, Brasil.  Tem onteresses de pesquisa e publicações nos seguintes temas: responsabilidade social empresarial, sustentabilidade organizacional, desenvolvimento sustentável, crise ambiental, competências organizacionais e gestão de competências.

Published

2013-11-22

How to Cite

Soldi, R. L., Lugoboni, L. F., Galleli, B., & Borim-de-Souza, R. (2013). Characterization of corporate sustainability in the tire industry: a case study. Organizações E Sustentabilidade, 1(1), 19–53. https://doi.org/10.5433/2318-9223.2013v1n1p19