The interest awakening in reading and writing by the accounting students of Londrina State Universtity – UEL – during graduation

Authors

  • Cosmo Rogério de Oliveira Universidade Estadual de Londrina
  • Cristiana Mizue Koyama Universidade Estadual de Londrina
  • Danielle Cristine da Silva Universidade Estadual de Londrina

Keywords:

Reading and writing, production accounting, interest in reading

Abstract

This study attempts to identify the course in Accounting from State University of Londrina arouses interest in reading technical and scientific production in students. The methods used in this study were: Literature and exploratory field research, whose collection was done through direct interviews tickets to students and graduates of 2009, State University of Londrina. The results have shown that students prefer tickets as a source of regular reading books, while the graduates prefer the internet and also that they prefer books of accounts instead of tickets they prefer other subjects, and who spend more time reading than these. The final conclusion is in response to the research question "the course in Accounting from State University of Londrina has attracted the interest of students in reading and writing accounting matters?", The result of research presents strong evidence that course in Accounting Sciences at UEL have aroused interest among students in reading and writing, considering that former students are more focused on accounting matters and devoting more time to study, and scientific readings.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cosmo Rogério de Oliveira, Universidade Estadual de Londrina

Mestrado em Controladoria e Contabilidade pela Universidade de São Paulo-USP, Professor Assistente do Departamento de Ciências Contábeis da Universidade Estadual de Londrina-UEL e Coordenador do Curso de Especialização em Perícia Contábil e Auditoria da UEL

Cristiana Mizue Koyama, Universidade Estadual de Londrina

Bacharel em Ciências Contábeis pela Universidade Estadual de Londrina-UEL

Danielle Cristine da Silva, Universidade Estadual de Londrina

Bacharel em Ciências Contábeis pela Universidade Estadual de Londrina-UEL

References

BARRETO, Ângela Maria. Leitura: suas categorias de produção de sentidos nas novas e antigas formas de acesso à informação. In: CARVALHO, Kátia de; SCHWARZEMULLER, Ann (Org.). O ideal de disseminar: novas perspectivas, outras percepções. Salvador: EDUFBA, 2006. p. 55-76

KRIEGL, Maria de Lourdes de Souza. Leitura: um desafio sempre atual. Revista PEC, Curitiba, v. 2, n.1, p. 1-12, jul. 2001-jul. 2002.

MARION, José Carlos. O ensino da contabilidade. São Paulo: Atlas, 2001.

OLIVEIRA, Katya Luciane; SANTOS, Acácia Aparecida Angeli dos. Compreensão em leitura e avaliação da aprendizagem em universitários. 2005. Disponível em: <www.scielo.br> . Acesso em: 22 mar. 2009.

SÁ, Antonio Lopes de. Ética Profissional. 3. ed. São Paulo: Atlas, 2000.

SILVA, Antonio Carlos Ribeiro da. Metodologia da Pesquisa Aplicada à Contabilidade. São Paulo: Atlas, 2003. 181p.

Ubirajara Vicente; SULLIVAN, Daniel (Trad.). A informação: tendências para o novo milênio. Brasília: IBICT, 1999. Tradução das partes II e III do World Information Report 1997/1998, editado pela Unesco.

SOUZA, Leila. A importância da leitura para a formação de uma sociedade consciente. In: VII Encontro Nacional de Ensino e Pesquisa da Informação. 2007. Disponível em : <www.cinform.ufba.br> . Acesso em: 22 mar. 2009.

TROMBETA, Maria Rosa; JUNIOR, Edgard Bruno Cornachione. Um estudo empírico da percepção dos alunos de contabilidade sobre as habilidades de comunicação adquiridas na graduação. Disponível em: < http://www.congressousp.fipecafi.org/artigos12004/429.pdf>. Acesso em: 22 mar. 2009.

Published

2012-06-06

How to Cite

Oliveira, C. R. de, Koyama, C. M., & Silva, D. C. da. (2012). The interest awakening in reading and writing by the accounting students of Londrina State Universtity – UEL – during graduation. Revista De Estudos Contábeis, 2(2), 57–71. Retrieved from https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/rec/article/view/12194

Issue

Section

Artigos