Design requirements for the development of digital games using the natural user interface oriented to the elderly

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-2207.2018v9n1p105

Keywords:

Aging, Natural User Interface, Digital Games, Design Requirements

Abstract

The increase of the elderly population implies specific actions to meet their needs and preferences. In this context, this paper aims to offer theoretical and methodological support for the development of digital games that meet the needs of the elderly. Objective: establishing a set of design requirements to support the development of digital games using the natural user interface from the perspective of elderly users, in order to improve their life quality. Methodology: a case study performed during eight weeks with three aged people within the extension project of the Center of Studies of Leisure and Physical Activity for the Elderly (Celari) from the School of Physical Education (ESEF) at the Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS). Results: through the application of the Quality Function Deployment (QFD), a set of design requirements was structured according to the degree of importance assigned by the elderly users. Conclusion: the results found in this research may guide the development of digital games using the natural user interface for the elderly.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Carolina Bravo Pillon, Universidade Federal do Rio Grande do Sul -UFRGS

Student of the Doctoral program in Design, with focus on Design and Technology at the Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Régio Pierre da Silva, Universidade Federal do Rio Grande do Sul -UFRGS

Doctor in Production Engineering – focus on Media and Knowledge, earned from the Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Profesor at the  Faculty of Architecture at the Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). 

Carla Skilhan de Almeida, Universidade Federal do Rio Grande do Sul -UFRGS

Doctor in Post-graduation in Human Movements Sciences earned from the Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Professor at the Universidade Federal do Rio Grande do Sul

References

BACK, Nelson; OGLIARI, André; DIAS, Acires; SILVA, Jonny Carlos. Projeto integrado de produtos: planejamento, concepção e modelagem. Barueri: Manole, 2008.

CAMARANO, Ana Amélia; KANSO, Solange. Envelhecimento da população brasileira: uma contribuição demográfica. In: FREITAS, Elizabete Viana; PY, Ligia; CANÇADO, Flávio Aluizio Xavier; DOLL, Johannes; GORZONI, Milton Luiz. Tratado de geriatria e gerontologia. 3. ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2011. p. 133-152.

CHENG, Lin Chih; MELO, Leonel Del Rey De. QFD: desdobramento da função qualidade na gestão de desenvolvimento de produtos. 2. ed. São Paulo: Blücher, 2010.

HARMONIX. Dance central spotlight. Cambridge: Harmonix. Disponível em: http://goo.gl/fnuoFz. Acesso em: 16 out. 2014a.

HARMONIX. Fantasia: music evolved. Cambridge: Harmonix Disponível em: http://goo.gl/7LTSpS>. Acesso em: 1 jul. 2014b.

IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Síntese de indicadores sociais: uma análise das condições de vida da população brasileira. Rio de Janeiro: IBGE, 2010.

IESS. Instituto de Estudos de Saúde Suplementar. Envelhecimento populacional e os desafios para o sistema de saúde brasileiro. São Paulo: IESS, 2013.

MAILLOT, Pauline; PERROT, Alexandra; HARTLEY, Alan. Effects of interactive physicalactivity video-game training on physical and cognitive function in older adults. Psychology and Aging, Washington, v. 27, n. 3, p. 589-600, set. 2012.

MARINELLI, Elena C.; ROGERS, Wendy A. Identifying potential usability challenges for xbox 360 kinect exergames for older adults. Proceedings of the Human Factors and Ergonomics Society Annual Meeting, [S. l.], v. 58, n. 1, p. 1247-1251, set. 2014.

MCLAUGHLIN, Anne; GANDY, Maribeth; ALLAIRE, Jason; WHITLOCK, Laura. Putting fun into video games for older adults. Ergonomics in Design: the quarterly of human factors applications, Springs, v. 20, n. 2, p. 13-22, abr. 2012.

MICHAEL, David; CHEN, Sande. Serious games: games that educate, train, and inform. Mason: Thomson Course Technology, 2006.

MICROSOFT. Kinect for windows: human interface guidelines v 1.8. [S.l.]: Microsoft Corporation, 2013.

OMS. Organização Mundial da Saúde. Envelhecimento ativo: uma política de saúde. Brasília: Organização Pan-Americana da Saúde, 2005.

RARE. Kinect sports rivals. Twycross: Rare, 2014. Disponível em: http://goo.gl/ bpB8Bx. Acesso em: 16 out. 2014.

ROGERS, Scott. Level UP: um guia para o design de grandes jogos. São Paulo: Edgar Blucher, 2012.

ROGERS, Yvonne; SHARP, Helen; PREECE, Jennifer. Design de interação: além da interação humano-computador. 3. ed. Porto Alegre: Bookman, 2013.

SALEN, Katie; ZIMMERMAN, Eric. Regras do jogo: fundamentos do design de jogos. São Paulo: Edgard Blucher, 2012. v. 1.

SCHUYTEMA, Paul. Design de games: uma abordagem prática. São Paulo: Cengage Learning, 2008. Projética, Londrina, v.9, n.1, p. 10


TREML, Cleiton José; KALIL FILHO, Faruk Abrão; CICCARINO, Renata Franco Leite; WEGNER, Rosemari Sandra; SAITA, Cleide Yoko de Souza; CORRÊA, Aline Geronasso. O uso da plataforma balance board como recurso fisioterápico em idosos. Revista Brasileira de Geriatria e Gerontologia, Rio de Janeiro, v. 16, n. 4, p. 759-768, dez. 2013.

UBISOFT. Just dance 2015. Montreuil: Ubisoft, 2014a. Disponível em: http://goo.gl/ vsPgP. Acesso em: 16 out. 2014.

UBISOFT. Shape up. Montreal: Ubisoft, 2014b. Disponível em: http://goo.gl/ dLbGTT. Acesso em: 16 out. 2014.

UNFPA. Fundo de População das Nações Unidas. Envelhecimento no século XXI: celebração e desafio. New York: UNFPA, 2012.

UNITED NATIONS. World population ageing 2013. Nova York: United Nations, 2013.

VIRTUAL AIR GUITAR COMPANY. Boom ball for kinect. Helsinki: Virtual Air Guitar Company, 2014. Disponível em: http://goo.gl/wUB8Hm. Acesso em: 1 jul. 2014.

WALKER, Rob. How kinect spawned a commercial ecosystem. The New York Times, 31 maio 2012. Disponível em: http://goo.gl/FnZyl. Acesso em: 5 set. 2014.

WI, Sam Yeol; KANG, Jong Ho; JANG, Jun Hyeok. Clinical feasibility of exercise game for depression treatment in older women with osteoarthritis: a pilot study. Journal of Physical Therapy Science, Saitama, v. 25, n. 2, p. 165-167, 2013.

WIBELINGER, Lia Mara; BATISTA, Juliana Secchini; VIDMAR, Marlon Francys; KAYSER, Bárbara; PASQUALOTTI, Adriano; SCHNEIDER, Rodolfo Herberto. Efeitos da fisioterapia convencional e da wiiterapia na dor e capacidade funcional de mulheres idosas com osteoartrite de joelho. Revista Dor, São Paulo, v. 14, n. 3, p. 196-199, jul./ set. 2013.

WIGDOR, Daniel; WIXON, Dennis. Brave NUI world. Boston: Morgan Kaufmann, 2011.

XBOX. Gestos de navegação comuns do Kinect no Xbox One. Disponível em: http://goo.gl/qHuO5s. Acesso em: 6 set. 2014.

ZOË MODE. Zumba fitness: world party. Brighton: Zoë Mode, 2013. Disponível em: http://goo.gl/gH4xKR. Acesso em: 1 jul. 2014.

Published

2018-07-11

How to Cite

Bravo Pillon, C., Pierre da Silva, R., & Almeida, C. S. de. (2018). Design requirements for the development of digital games using the natural user interface oriented to the elderly. Projetica, 9(1), 105–122. https://doi.org/10.5433/2236-2207.2018v9n1p105

Issue

Section

Design Grafico: Imagem e Mídia