Virtual simulation as a tool for the development of products: a review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/2236-2207.2016v7n1p65

Keywords:

Systematic review. Assistive Technology, Virtual simulation, Product Development.

Abstract

Descriptive study in the form of systematic review databases, with the descriptors, Assistive Technology and Virtual Simulation. Data were characterized by frequency in each area of expertise. Thus, we sought in electronic databases BDENF, LILACS, MEDLINE, and SCIELO SCIENCEDIRECT to Assistive Technology and Virtual Simulation as a theme in design production, between January 2009 to June 2014. Of the publications, the Assistive Technology and Virtual simulation were subject to 2.74 % of all articles

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Valéria Ilsa Rosa, Universidade Federal do Rio Grande do Sul -UFRGS

PhD student in the Graduate Program in Design of the Universidade Federal do Rio Grande do Sul -UFRGS

Régio Pierre da Silva, Universidade Federal do Rio Grande do Sul -UFRGS

PhD in Production Engineering in the Media and Knowledge area at the Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Associate Professor, Department of Design and Graphic Expression, Faculty of Architecture, Universidade Federal do Rio Grande do Sul -UFRGS

José Luís Farinatti Aymone, Universidade Federal do Rio Grande do Sul -UFRGS

PhD in Civil Engineering in the area of Structures by UFRGS. Full Professor, Department of Design and Graphic Expression, Faculty of Architecture, Universidade Federal do Rio Grande do Sul -UFRGS

References

AMES, A. L.; NADEAU, D. R.; MORELAND, J. L. The VRML Sourcebook. New York: John Wiley & Sons, 1996.

AYMONE, J. L. F. A otimização de modelos em realidade virtual para engenharia. In: COBENGE, 31., Rio de Janeiro. Anais... Rio de Janeiro: Cobenge, 2003.

BANNINGAN; DROOGAN; ENTWISTLE, 1997 BERSCH, R. Introdução à tecnologia assistiva. Porto Alegre: Assistiva - Tecnologia E Educação, 2013.

BRAATZ, D. et al. Simulação humana digital na concepção de postos de trabalho: estudo comparativo de casos. Gestão & Produção, São Carlos, v. 19, n. 1, p. 79-92, 2012.

BRASIL. Decreto nº. 3.298, de 20 de dezembro de 1999. Regulamenta a Lei no 7.853, de 24 de outubro de 1989, dispõe sobre a Política Nacional para a Integração da Pessoa Portadora de Deficiência, consolida as normas de proteção, e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/d3298.htm. Acesso em: 10 abr. 2014.

BRASIL. Ministério da Educação e Assistência Social. Secretaria de Assistência Social. A atenção à pessoa portadora de deficiência na área da assistência social. Brasília: 1996. BRASIL: Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Sala de recursos multifuncionais: espaços para o atendimento educacional especializado. Brasília: MEC/SEESP, 2006a.

BRASIL. Secretaria de Direitos Humanos. Portaria nº 163 de 29 de dezembro de 2006. Torna público o Regimento Interno do Comitê de Ajudas Técnicas. 2006b. Disponível em: https://www.legisweb.com. br/legislacao/?id=196373. Acesso em: 12 maio 2014.

CILISKA, D.; CULLUM, N.; MARKS, S. Evaluation of systematic reviews of treatment or prevention interventions. Evidence-Based Nursing, England, v. 4, n. 4, p. 100-4, Oct. 2001.

COOK, A. M.; HUSSEY, S. M. Assistive technologies: principles and practices. St. Louis: Mosby - Year Book, 1995. DANIELLOU, F. A análise da atividade futura e a concepção de instalações externas. In: DUARTE, F. (Org.). Ergonomia e projeto na indústria de processo contínuo. Rio de Janeiro, 2002. p. 75-83.

EUROPEAN COMMISSION. Empowering users trought assistive technology. 1998. Disponível em: http://www.siva.it/research/eustat/ index.html. Acesso em: 5 maio 2014.

HARTMAN, J.; WERNECKE, J. The VRML 2.0 Handbook. New York: Silicon Graphics, 1996.

KRUCKEN, L. Design e território: valorização de identidades e produtos locais. São Paulo: Studio Nobel, 2009.

MELLO, A. G. Políticas públicas de educação inclusiva: oferta de tecnologia assistiva para estudantes com deficiência. Revista Habitus: Revista Eletrônica dos Alunos de Graduação em Ciências Sociais, Rio de Janeiro, v. 8, n. 1, p. 68-92, jul. 2010. Disponível em: www.habitus.ifcs. ufrj.br. Acesso em: 26 jul. 2010.

NEWELL, A. Inclusive design or assistive technology. In: CLARKSON, J. et al. (Ed.). Inclusive design: design for the whole population. United States: Springer, 2003. p. 172-181. Pereira et al. (2013

PLOS, O.; BUISINE, S.; AOUSSAT, A.; MANTELET, F.; DUMAS, C. A universalist strategy for the design of Assistive Technology. International Journal of Industrial Ergonomics, Amsterdam, v. 42, p. 533-541., 2012. Disponível em: http://staff.www.ltu.se/~kalevi/References/A%20Universalist%20strategy%20for%20the%20design%20of%20Assistive%20Technology.pdf Acesso em: 1 jun. 2014.


PRODANOV, C. C.; FREITAS, E. C. de. Metodologia e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013. Sartoretto e Bersch (2014)

SASSAKI, R. K. Inclusão: construindo uma sociedade para todos. Rio de Janeiro: WVA, 2006.

TEIXEIRA, 2003 TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 2006.

VIOLANTE, R. R.; LEITE, L. P. A empregabilidade das pessoas com deficiência: uma análise da inclusão social no mercado de trabalho do município de Bauru, SP. Cadernos de Psicologia Social do Trabalho, São Paulo, v. 14, n. 1, jun. 2011.

ZIOLEK, S. A.; KRUITHOF, P. C. J. Human modeling & simulation: a primer for practitioners. In: HFES, 44., 2000, San Diego. Proceedings... San Diego: HFES, 2000.

Published

2016-06-10

How to Cite

Rosa, V. I., Silva, R. P. da, & Aymone, J. L. F. (2016). Virtual simulation as a tool for the development of products: a review. Projetica, 7(1), 65–80. https://doi.org/10.5433/2236-2207.2016v7n1p65

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.