Mediation of information, mediation of reading and the sociocultural aspects of the work Brazil, the golpe: the end of the world opera

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1981-8920.2023v28n2p250

Keywords:

Reading mediation, Information mediation, Cultural repertoire

Abstract

Objective: This communication aimed to analyze the sociocultural aspects present in the panel 'Brasil, O Golpe: The Ópera do fim do mundo', in the light of the theoretical framework of information mediation and reading mediation.
Methodology: It is characterized as a descriptive and documentary research using a qualitative approach.
Results: The results indicated that the reader's interpretation process of the aforementioned panel will be based on its cultural and informational repertoire on the socio-political aspects of Brazil.
Conclusions: It is concluded that for the interpretation of the messages contained in the panel, depending on the reader's repertoire, the role of the mediating agent will be necessary to expand this repertoire.

Author Biographies

Acrisonélia Medeiros de Sousa Rocha, Universidade Federal da Bahia - UFBA

Master in Information Science from the Universidade Federal da Bahia (UFBA), Salvador, Brasil.

Raquel do Rosário Santos, Universidade Federal da Bahia (UFBA)

PhD in Information Science from the Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Professor in the Postgraduate Program in Information Science at the Universidade Federal da Bahia (UFBA), Salvador, Brasil.

Ana Claudia Medeiros de Sousa, Universidade Federal da Paraíba - UFPB

PhD in Information Science from the Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Professor in the Postgraduate Program in Information Science at the Universidade Federal da Bahia (UFBA), Salvador, Brasil.

Oswaldo Francisco de Almeida Júnior, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP

PhD in Communication Sciences from the Universidade de São Paulo. Professor of the Postgraduate Program in Information Science at the Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Marília, Brasil.

References

ALMEIDA JÚNIOR, O. F. Mediação da informação: um conceito atualizado. In: BORTOLIN, S.; SANTOS NETO, J. A.; SILVA, R. J. (org.). Mediação oral da informação e da leitura. Londrina: Abecin, 2015. p. 9-32.

ALMEIDA JÚNIOR, O. F.; BORTOLIN, S. Mediação da Informação e da Leitura. In: SEMINÁRIO EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO (SECIN), 2., 2007, Londrina. Anais [...]. Londrina: UEL, 2007. Disponível em: http://eprints.rclis.org/13269/1/MEDIA%C3%87%C3%83O_DA_INFORMA%C3%87%C3%83O_E_DA_LEITURA.pdf. Acesso em: 10 out. 2020.

COELHO NETO, J. T. Dicionário crítico de política cultural. São Paulo: Iluminuras, 1997.

DUMONT, L. M. M. Construtos próprios sobre leitura na Ciência da Informação. In: DUMONT, L. M. M. (org.). Leitor e leitura na Ciência da Informação: diálogos, fundamentos, perspectivas. Belo Horizonte: ECI/UFMG, 2020. cap. 1, p. 21-52.

ECO, U. A definição de arte. São Paulo: Martins Fontes, 1981.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2010.

LUHMANN, N. A realidade dos meios de comunicação. Tradução: MARCONDES FILHO, C. São Paulo: Paullus, 2005.

MARCONDES FILHO, C. Prefácio. In: LUHMANN, N. A realidade dos meios de comunicação. Tradução: MARCONDES FILHO, C. São Paulo: Paullus, 2005.

MARTINS, M. H. O que é Leitura. São Paulo: Brasiliense, 1998.

MOLES, A. Sociodinâmica da Cultura. São Paulo: Ed. Perspectiva, 1974.

PERROTTI, E. Leitores, ledores e outros afins (apontamentos sobre a formação ao leitor). In: PADRO, J.; CONDINI, P. (org.). A formação do leitor: pontos de vista. Rio de Janeiro: Agnus, 1999. cap. 5, p. 31- 43.

RASTELI, A. Mediação da Leitura em Bibliotecas Públicas. 2013. 169 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista, Marília, 2013. Disponível em: https://www.marilia.unesp.br/Home/Pos-Graduacao/CienciadaInformacao/Dissertacoes/rasteli_a_me_mar.pdf. Acesso em: 22 jun. 2021.

SANTOS NETO, J. A. O estado da arte da mediação da informação: uma análise histórica da constituição e desenvolvimento dos conceitos. Orientador: ALMEIDA JÚNIOR, O. F. 2019. 462 p. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) – Faculdade de Filosofias e Ciências, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Marília, 2019. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/181525. Acesso em: 10 out. 2020.

TAVARES, F. Relato do artista. 2018. Disponível em: https://www.facebook.com/100012172950096/videos/564528500629577/. Acesso em: 06 jul. 2021

TAVARES, F. Biografia. Disponível em: flaviotavares.com.br/pt_br/biografia/. Acesso em: 15 nov. 2021.

Published

2024-05-03

How to Cite

Rocha, A. M. de S., Santos, R. do R., Sousa, A. C. M. de, & Almeida Júnior, O. F. de. (2024). Mediation of information, mediation of reading and the sociocultural aspects of the work Brazil, the golpe: the end of the world opera. Informação & Informação, 28(2), 250–272. https://doi.org/10.5433/1981-8920.2023v28n2p250