Book, reading and libraries policy making guidelines: focus on the 2030 agenda SDG 4 for south american countries

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5433/1981-8920.2020v25n4p327

Keywords:

Guidelines, Policy making, Reading promotion, SDG 4, 2030 Agenda

Abstract

Introduction: This research is justified by understanding that the nations of South America are at risk of being affected in the short, medium and long terms when it comes to ensuring the effective and significant development of reading oriented to quality education for their peoples. As a result, guidelines for the formulation of public policies to promote books, reading and libraries become fundamental to safeguard the human right to emancipation of citizens in the world.
Objective: To develop guidelines to orient the formulation of public policies for the books, reading promotion and libraries that ensure quality education in South American countries.
Methodology: To reach this research goal it was undertaken a study of exploratory, descriptive, qualitative and documental approaches. The research methods chosen for this study were Content Analysis and Collective Subject Discourse.
Results: The findings of the research consist on presenting a guideline that, as a whole, has 5 axes, 10 objectives and 20 goals (15 concrete and 5 additional) and four combination alerts, assignment of goals and location codes each.
Conclusion: The study concludes that the use of the guideline by local, state and federal governments in South America can assist in building just and democratic societies by promoting the reading ability in libraries and other environments of information and knowledge focusing on quality education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Everton da Silva Camillo, Universidade Estadual Paulista - UNESP

PhD student in Information Science at the Universidade Estadual Paulista - UNESP

Claudio Marcondes de Castro Filho, Universidade de São Paulo - USP

PhD in Information Science from the Universidade Estadual Paulista - UNESP

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.

BIRKLAND T. A. An introduction to the policy process. New York: M.E. Shape, 2005.

BOCCANFUSO, D.; LAROUCHE, A.; TRANDAFIR, M. Quality of higher education and the labor market in developing countries: evidence from an education reform in Senegal. World Development, [S. l] v. 74, p. 412-424, 2015. DOI: 10.1016/j.worlddev.2015.05.007. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0305750X15001163?via%3Dihub. Acesso em: 03 set. 2019.

CAMILLO, E. S. Diretrizes para formular políticas públicas de promoção do livro, leitura e bibliotecas: foco no ODS 4 da Agenda 2030.2020. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Marília, 2020. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/191535. Acesso em: 09 set. 2020.

CAVALCANTE, R. B.; CALIXTO, P.; PINHEIRO, M. M. K. Análise de conteúdo: considerações gerais, relações com a pergunta de pesquisa, possibilidades e limitações do método. Informação & Sociedade: Estudos, João Pessoa, v. 24, n. 1, p. 13-18, jan./abr. 2014. Disponível em: http://www.periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/ies/article/view/10000. Acesso em: 19 dez. 2018.

COMISIÓN ECONÓMICA PARA AMÉRICA LATINA Y EL CARIBE (CEPAL). El analfabetismo funcional en América Latina y el Caribe: panorama y principales desafios de política. Santiago: Naciones Unidas, 2014. Disponível em: https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/36781/1/S2014179_es.pdf. Acesso em: 13 ago. 2019.

COMISIÓN ECONÓMICA PARA AMÉRICA LATINA Y EL CARIBE (CEPAL). Base de datos y publicaciones estadísticas. CEPALSTAT, 2019. Disponível em: https://estadisticas.cepal.org/cepalstat/PerfilesNacionales.html?idioma=spanish. Acesso em: 13 ago. 2019.

COMISSÃO ECONÔMICA PARA A AMÉRICA LATINA E O CARIBE (CEPAL). Estudo econômico da América Latina e do Caribe: o novo contexto financeiromundial: efeitos e mecanismos de transmissão na região. Santiago: CEPAL, 2019. Disponível em: https://www.cepal.org/pt-br/publicacoes/tipo/estudo-economicoamerica-latina-caribe. Acesso em: 08 ago. 2019.

ESTEVES, R. F. Políticas públicas para implementação tecnológica na educação escolar. 2018. Tese (Doutorado em Educação Escolar) – Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Araraquara, 2018. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/157340/esteves_rf_dr_arafcl.pdf?sequence=5&isAllowed=y. Acesso em: 09 set. 2020.

FERREIRA, A. Inflação no país acelera a 0,19%, mas é a menor para julho em 5 anos. UOL, 2019. Disponível em: https://economia.uol.com.br/noticias/redacao/2019/08/08/inflacao-julho-ipcaibge.htm. Acesso em: 08 ago. 2019.

GASPARI, E. Políticas públicas e intencionalidade. In: CHRISPINO, A. Introdução ao estudo das políticas públicas: uma visão interdisciplinar e contextualizada. Rio de Janeiro: FGV Editora, 2016.

HÖFLING, E. M. Estado e políticas (públicas) sociais. Cadernos Cedes, v. 21, n. 55, p. 30-41, nov. 2001. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=s0101-32622001000300003&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 09 set. 2020.

LEFEVRE, F.; LEFEVRE, A. M. C. Discurso do sujeito coletivo: representações sociais e intervenções comunicativas. Texto Contexto Enferm, Florianópolis, v. 23, n. 2, p. 502-507, abr./jun. 2014. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/tce/v23n2/pt_0104-0707-tce-23-02-00502.pdf. Acesso em: 20 maio 2019.

LEFEVRE, F.; LEFEVRE, A. M. C. O sujeito coletivo que fala. Interface, Botucatu, v. 10, n. 20, p. 517-524, jul./dez. 2006. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/icse/v10n20/17.pdf. Acesso em: 20 maio 2019.

OLIVEIRA, D. C. Análise de conteúdo temático-categorial: uma proposta de sistematização. Revista Enfermagem UERJ, Rio de Janeiro, v. 16, n. 4, p. 569-576, out./dez. 2008. Disponível em: http://www.facenf.uerj.br/v16n4/v16n4a19.pdf. Acesso em: 19 dez. 2018.

PLATAFORMA AGENDA 2030. Objetivo 4: Educação de qualidade. Plataforma Agenda 2030. Disponível em: http://www.agenda2030.com.br/ods/4/. Acesso em: 16 jul. 2019.

SARAIVA, E.; FERRAREZI, E. Políticas públicas: coletânea. Brasília: ENAP, 2006.

SECCHI, L.; COELHO, F. S.; PIRES, V. Políticas públicas: conceitos, casos práticos, questões de concursos. 3. ed. São Paulo: Cengage, 2019.

SECCHI, L. Políticas públicas: conceitos, esquemas de análise, casos práticos. 2. ed. São Paulo: Cengage Learning, 2013.

SERRA, E. D. Políticas de promoção da leitura. In: RIBEIRO, V. M. Letramento no Brasil: reflexões a partir do INAF 2001. São Paulo: Global, 2003. p. 65-85.

SILVA, R. C.; CAMILLO, E. S.; ARAÚJO, L. M.; SPERANDIO, D. S.; JESUS, M. F.; CASTRO FILHO, C. M. Políticas públicas de leitura e biblioteca escolar: percebendo os cenários nacional e internacional. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, v. 15, n. 3, p. 21-48, set./dez. 2019. Disponível em: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/1238/1149. Acesso em: 09 set. 2020.

SOUZA, C. Políticas públicas: questões temáticas e de pesquisa. Caderno CRH, Salvador, n. 39, p. 11-24, jul./dez. 2003. Disponível em: https://portalseer.ufba.br/index.php/crh/article/view/18743. Acesso em: 09 set. 2020.

SOUZA, C. Políticas públicas: uma revisão de literatura. Sociologias, Porto Alegre, n. 16, p. 20-45, jul./dez. 2006. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/soc/n16/a03n16. Acesso em: 09 set. 2020.

TEIXEIRA, E. C. O papel das políticas públicas no desenvolvimento local e na transformação da realidade. Salvador: AATR-BA, 2002. Disponível em: http://www.dhnet.org.br/dados/cursos/aatr2/a_pdf/03_aatr_pp_papel.pdf. Acesso em: 09 set. 2020.

THE WORLD BANK. Data base. Education Indicators. The World Bank, 2019a. Disponível em: https://databank.worldbank.org/source/education-statistics-%5e-allindicators/preview/on. Acesso em: 14 ago. 2019.

THE WORLD BANK. Data base. World Development Indicators. The World Bank, 2019b. Disponível em: https://databank.worldbank.org/indicator/NY.GDP.MKTP.CD/1ff4a498/PopularIndicators. Acesso em: 14 ago. 2019.

TIETJE, L. Why bother teaching public policy analysis? Journal for the Advancement of Educational Research International, v. 12, n. 1, 2018. Disponível em: https://eric.ed.gov/?q=public+policy&id=EJ1209445. Acesso em: 09 set. 2020.

Published

2020-12-26

How to Cite

Camillo, E. da S., & Castro Filho, C. M. de. (2020). Book, reading and libraries policy making guidelines: focus on the 2030 agenda SDG 4 for south american countries. Informação & Informação, 25(4), 327–356. https://doi.org/10.5433/1981-8920.2020v25n4p327

Issue

Section

Artigos