What do we talk about when we talk about gender in Information Science?

Authors

  • Mell Siciliano Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)
  • Cleiton da Mota de Souza Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)
  • Clara de Mello e Souza Meth Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

DOI:

https://doi.org/10.5433/1981-8920.2017v22n2p144

Keywords:

Gender, Information Science, State of Knowledge

Abstract

Introduction: Nowadays, various fields conduct research on gender. This study investigates under what perspectives this domain is addressed by Library and Information Science (LIS). Goals: The main goal is to understand how the field appropriates and/or contributes to gender studies; defining gender as a representative term related to social roles and expectations of behavior attributed to people according to their sex. Methodology: Keywords from 588 articles from the International Library and Information Science Abstracts (LISA) were retrieved and analyzed, from 1980 to 2016. Given the large number of keywords retrieved, cloud tags were generated and analyzed in order to identify the most used terms per decade. Results: The results indicate that gender was addressed by LIS from different perspectives over the years, but generally maintained the main focus on issues related to women’s studies and gender differences. In addition, it is observed that gender is studied in LIS within traditional topics of the area, such as Information Retrieval and Scientific Communication. Conclusions: This study opens new possibilities for research on how LIS addresses gender in its scientific discoveries.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mell Siciliano, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação convênio Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia e Universidade Federal do Rio de Janeiro.

Cleiton da Mota de Souza, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação convênio Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia e Universidade Federal do Rio de Janeiro

Clara de Mello e Souza Meth, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação convênio Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia e Universidade Federal do Rio de Janeiro.

References

BUFREM, Leilah Santiago; NASCIMENTO, Bruna Silva do. A questão do gênero na literatura em Ciência da Informação. Em Questão, Porto Alegre, v. 18, n. 3, p. 199-214, dez. 2012. Disponível em: http://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/33285>. Acesso em: 25 nov. 2016.
DIAS, Karla Cristina Oliveira; LIMA, Francisca Rosimere Alves de. Levantamento das produções sobre mulheres e relações de gênero nos artigos de periódicos em Ciência da Informação. Múltiplos Olhares em Ciência da Informação, [Belo Horizonte], v. 3, n. 2, p. 1-15, out. 2013. Disponível em: portaldeperiodicos.eci.ufmg.br/index.php/moci/article/view/2166>. Acesso em: 25 nov. 2016.
ESPÍRITO SANTO, Patrícia. Os estudos de gênero da Ciência da Informação. Em Questão, Porto Alegre, v. 14, n. 2, p. 317-332, jul./dez. 2008. Disponível em: http://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/6389/4877>. Acesso em: 25 nov. 2016.
EUROPEAN INSTITUTE FOR GENDER EQUALITY. Gender equality glossary and thesaurus: gender disparities. Lituânia, c2016. Disponível em: http://eige.europa.eu/rdc/thesaurus/terms/1162>. Acesso em: 25 nov. 2016.
EUROPEAN ORGANIZATION FOR NUCLEAR RESEARCH. The birth of the web. Suíça, 2013. Disponível em: https://home.cern/topics/birth-web>. Acesso em: 07 dez. 2016.
FLEURY-TEIXEIRA, Elizabeth; CHIMELI, Isabela. Papéis femininos e papéis masculinos. In: FLEURY-TEIXEIRA, Elizabeth; MENEGHEL, Stela N. (Org.). Dicionário feminino da infâmia: acolhimento e diagnóstico de mulheres em situação de violência. Rio de Janeiro: Editora Fiocruz, 2015. p.153-155.
HØRLAND, Birger. What is knowledge organization (KO)? Knowledge Organization, [S.I.], v. 35, n. 2/3, p. 86-101, 2008.
MATOS, Marlise. Gênero. In: FLEURY-TEIXEIRA, Elizabeth; MENEGHEL, Stela N. (Org.). Dicionário feminino da infâmia: acolhimento e diagnóstico de mulheres em situação de violência. Rio de Janeiro: Editora Fiocruz, 2015. p.153-155.
MOROSINI, Marília Costa; FERNANDES, Cleoni Maria Barboza. Estado do Conhecimento: conceitos, finalidades e interlocuções. Educação Por Escrito, Porto Alegre, v. 5, n. 2, p.154-164, jul./dez. 2014. Disponível em: http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/porescrito/article/view/18875>. Acesso em: 25 nov. 2016.
PROQUEST. Library and Information Science Abstracts (LISA): About. [S.I.], 2016. Disponível em: http://proquest.libguides.com/lisa>. Acesso em: 20 nov. 2016.
SCOTT, Joan Wallach. Gender: a useful category of historical analysis. The American Historical Review, Oxford, v. 91, n. 5, p.1053-1075, dez. 1986. Disponível em: http://www-jstor-org.ez29.capes.proxy.ufrj.br/stable/1864376>. Acesso em: 26 dez. 2016.

Published

2017-10-29

How to Cite

Siciliano, M., Souza, C. da M. de, & Meth, C. de M. e S. (2017). What do we talk about when we talk about gender in Information Science?. Informação & Informação, 22(2), 144–165. https://doi.org/10.5433/1981-8920.2017v22n2p144

Issue

Section

Artigos