Eye tracking in Google interface: the influence of the element "Richnippet"

Authors

  • Cecilio Merlotti Rodas Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de São Paulo - IFSP - Campus Votuporanga
  • Silvana Aparecida Borsetti Gregório Vidotti Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" - UNESP - Campus de Marília

DOI:

https://doi.org/10.5433/1981-8920.2017v22n2p402

Keywords:

Eye Tracking, Google, Search Engine Result Pages, Rich Snippet, Humancomputer Interaction

Abstract

Introduction: In an era of intense production of information in which we live, the human-computer interfaces may have a considerable impact on the success of a product. It is through interfaces that people access information and in this context the user should always be considered. Considering that the access to Information and Communication Technologies has been frequently made by people less expert such as children and the elderly, interfaces need to become gradually more intuitive and able to attract the attention of its users. In this context, studies on User Experience shows that some technologies, such as Eye Tracking, are able to add extra layers of data and thus allow a better understanding of people’s behavior when accessing digital information. Objective: In the tests we sought to identify whether users could be influenced by two different tasks, one with emotional appeal and another without emotional appeal. Methodology: This work carried out some tests about the access of the results page of the Google search engine using the Eye Tracking Technology, trying to stimulate the emotional appeal in one of the two participating groups. Results: The results were surprising and showed that the links in the Google results pages, with Rich Snippets, were able to influence the behavior of participants, regardless of the task. Conclusions: These results revealed the impact of Rich Snippet element in the users experience when they are seeking information on Google interface.

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Author Biographies

Cecilio Merlotti Rodas, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de São Paulo - IFSP - Campus Votuporanga

Doutor em Ciência da Informação pela Unesp, Mestre em Engenharia Elétrica pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2004). Graduado em Ciência da Computação pelo Centro Universitário de Votuporanga (2000); Licenciado em Informática pela Universidade Católica de Brasília (2008); Especialista em Banco de Dados pela Wpos (2012). Professor do Instituto Federal de São Paulo (IFSP).

Silvana Aparecida Borsetti Gregório Vidotti, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" - UNESP - Campus de Marília

Licenciada em Matemática pelo Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas da UNESP (1986). Especialista em Ciência da Computação pelo Instituto de Ciências Matemáticas de São Carlos da USP (1987). Mestre em Ciências, área de concentração - Ciências da Computação e Matemática Computacional - pelo Instituto de Ciências Matemáticas de São Carlos da USP (1993). Doutora em Educação - área de concentração Educação Brasileira - pela Faculdade de Filosofia e Ciências da UNESP (2001). Professora Assistente-Doutora em Regime de Dedicação Integral à Docência e à Pesquisa da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Filosofia e Ciências - FFC - Campus de Marília, Departamento de Ciência da Informação. Docente dos cursos de graduação em Arquivologia e Biblioteconomia e dos cursos de mestrado acadêmico e doutorado em Ciência da Informação da Unesp. Assessora da Pró-Reitoria de Pós-Graduação da Unesp (PROPG ).

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Published

2017-10-29

How to Cite

Rodas, C. M., & Vidotti, S. A. B. G. (2017). Eye tracking in Google interface: the influence of the element "Richnippet". Informação & Informação, 22(2), 402–419. https://doi.org/10.5433/1981-8920.2017v22n2p402

Issue

Section

Artigos