The iconic aspect of visual language

Authors

  • Fábio Rogério Batista Lima Universidade Estadual Paulista - (UNESP) Campus de Marília.
  • Plácida Leopoldina Ventura Amorim da Cos Santos Universidade Estadual Paulista - (UNESP) Campus de Marília.

DOI:

https://doi.org/10.5433/1981-8920.2019v24n1p147

Keywords:

A Primer of Visual Literacy, Image Syntax, Icon, Semiotics, Peirce

Abstract

Introduction: The perception of information in imagistic signs represented in different forms and media, such as: the photographs, paintings and diagrams, are full of implicit and explicit information. A photograph, for example, is an object, person or place existing, or any historical moment, while containing physical information of its own materiality. Objective: Describe the relationship between the Semiotics of Charles Sanders Peirce and study of form, used in the book 'Syntax of Visual Language'. Methods: The study is of theoretical character, descriptive and exploratory level and was based on the qualitative systematic observation of the literature collected on the theme of Charles Sanders Peirce Semiotics. Results: The study shows the concept of icon and its variables as well, the relation of the iconic sign with the study of the visual elements. Conclusions: The visual communication, more specifically linked to the imagistic language, make relationship to its syntactical aspects and semantic with the study of Semiotics. Visual literacy is of paramount importance as a facilitating method for extracting sign information contained in visual syntaxes, more specifically in images.

Author Biographies

Fábio Rogério Batista Lima, Universidade Estadual Paulista - (UNESP) Campus de Marília.

Doutor pelo Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Filosofia e Ciências, Marília, Brasil. Departamento de Ciência da Informação - Área: Informação, Tecnologia e conhecimento.Docente no curso de Aprendizagem Profissional do SENAC - Serviço Nacional de Aprendizagem Profissional, Marília-SP.

Plácida Leopoldina Ventura Amorim da Cos Santos, Universidade Estadual Paulista - (UNESP) Campus de Marília.

Livre docente em Catalogação pela Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Filosofia e Ciências, Marília. Doutora em Letras pela Universidade de São Paulo, Brasil. Docente do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - Campus de Marília, Brasil.

References

AUMONT, J. A imagem. Campinas: Papirus, 1993.

BARRETO, A. A. Uma quase história da Ciência da Informação. DataGramaZero, Rio de Janeiro, v. 9, n. 2, abr. 2008. Disponível em: http://dgz.org.br/ago07/Ind_com.htm. Acesso em: 28 ago. 2011.

BERTIN, J. Ver ou ler. São Paulo: AGB, 1988.

DONDIS, D. A. A sintaxe da linguagem visual. Tradução de Jefferson Luiz Camargo. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

GOMES, C. S. dos N.; LIMA, J. J. T.; LIMER, M. E. da C.; MARQUES, R.; FEITOSA, S. Semiologia gráfica e a representação gráfica. Revista Eletrônica Don Domênico, v. 1, n. 5, 2012. Disponível em: http://faculdadedondomenico.edu.br/novo/revista_don/artigos5edicao/5ed5.pdf. Acesso em: 10 fev. 2016.

HASELAGER, W. F. G. O mal estar do representacionismo: sete dores de cabeça da ciência cognitiva. Tradução Mariana Claudia Broens. In: FERREIRA, A.; GONZALEZ, M. E. Q.; COELHO, J. G. (Org.). Encontro com as Ciências Cognitivas. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2004, p. 105-120.

LIMA, F. R. B. Imagem e tecnologia: webmuseu de arte. 2012. 126 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Filosofia e Ciências, Marília, 2012. Disponível em: http://www.marilia.unesp.br/Home/PosGraduacao/CienciadaInformacao/Dissertacoes/Lima_F_R_B_mestrado_C_I_2012.pdf. Acesso em: 12 jan. 2015.

LOCKE, J. Ensaio acerca do entendimento humano. São Paulo: Nova Cultura, 1988.

NÖTH, W. Panorama da semiótica: de Platão a Peirce. 4. ed. São Paulo: Annablume, 2008.

OLIVEIRA, A. C. As semioses pictóricas. In: OLIVEIRA, A. C. (Org.). Semiótica plástica. São Paulo: Hacker, 2004. p. 116-158.

OLIVEIRA, S. L. Tratado de metodologia científica: projetos de pesquisas, TGI, TCC, monografias, dissertações e teses. 2. ed. São Paulo: Pioneira, 1997.

PEIRCE, C. S. Collected papers. Hartshorne, Weiss, and Burks (Ed.), 8 vols. Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 1931-1958.

PEIRCE, C. S. Semiótica. Tradução de José Teixeira Coelho Netto. São Paulo: Perspectiva, 1990.

PEIRCE, C. S. Semiótica. 3. ed. São Paulo: Perspectiva, 2003.

PLAZA, J. As imagens de terceira geração, tecno-poéticas. In: PARENTE, A. (Org.). Imagem máquina: a era das tecnologias do virtual. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1993. p. 72-88.

SANTAELLA, L. O que é Semiótica. São Paulo: Brasiliense, 1983.

SANTAELLA, L. Matrizes da linguagem e pensamento: sonora, visual, verbal. São Paulo: Iluminuras/FAPESP, 2001.

SANTAELLA, L.; NOTH, W. Imagem: cognição, semiótica e mídia. São Paulo: Iluminuras, 2001. 193 p.

SANTAELLA, L. Semiótica Aplicada. São Paulo: Cengage Learning, 2010.

SILVEIRA, L. F. B. Curso de Semiótica Geral. São Paulo: Quartier Latin, 2007.

Published

2019-03-06

How to Cite

Lima, F. R. B., & Santos, P. L. V. A. da C. (2019). The iconic aspect of visual language. Informação & Informação, 24(1), 147–168. https://doi.org/10.5433/1981-8920.2019v24n1p147

Issue

Section

Artigos