Information and Communication technologies on teenagers everyday

focus on behavior and on digital and information competence of 'Google Generation'

Authors

  • Lucirene Andréa Catini Lanzi Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP - Campus de Marília)
  • Fernando Luiz Vechiato Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP - Campus de Marília)
  • Ana Maria Jensen Ferreira da Costa Ferreira Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP - Campus de Marília)
  • Silvana Aparecida Borsetti Gregorio Vidotti Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP - Campus de Marília)
  • Helen de Castro Silva Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP - Campus de Marília)

DOI:

https://doi.org/10.5433/1981-8920.2012v17n3p49

Keywords:

Information and Communication Technologies, Digital informational environments, Teenagers, Information behavior

Abstract

Introduction: Individuals born from the 1990’s to accompany technological change course and learn how to use the technological resources that have access before they even learn to read or write. In this sense, the literature considers the digital natives or even 'Google generation'. However, it has been questioned their skills to identify information needs and seeking and use of information in the most varied environments digital information available on the Web. Objectives: To characterize the behavior of information seeking in everyday life of a group of teenage students from a private school in Marilia, Sao Paulo. Methodology: A qualitative study with 30 adolescent students of a private school in Marilia, Sao Paulo. Data collection was accomplished at first by means of a questionnaire, based on the research of Hughes-Hussell and August (2007), containing questions about age, gender, hobbies and everyday tasks, and issues the use of computers and the internet, which allowed determination of the social, economic and cultural rights of respondents. Results: have focused on the use of Information and Communication Technologies (ICT) to search access and use information. It was suggested that the "Brotherhood of Informatics', an incentive for students to (re) learn the tools of digital communication and make appropriate use of the resources, products and services on the web to search and effective use of information compatible with their needs and that is tied to the ethical and responsible use of technology environments. Conclusions: The results arising from this study will continue through the continuation of the Confraternity of Computing, which became a "thermometer" on the use of digital information environments and the attitude of the students in front of Information and Communication Technologies in the College “Cristo Rei”.

Author Biographies

Lucirene Andréa Catini Lanzi, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP - Campus de Marília)

Mestre em Ciência da Informação pelo Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da UNESP, Campus de Marília.

Bibliotecária do Colégio Cristo Rei, Marília

Fernando Luiz Vechiato, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP - Campus de Marília)

Doutorando em Ciência da Informação pelo Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da UNESP, Campus de Marília.

Ana Maria Jensen Ferreira da Costa Ferreira, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP - Campus de Marília)

Mestre em Ciência da Informação pelo Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da UNESP, Campus de Marília.

Bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES).

Silvana Aparecida Borsetti Gregorio Vidotti, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP - Campus de Marília)

Doutora em Educação. Professora do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da UNESP de Marília.

Helen de Castro Silva, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP - Campus de Marília)

Livre-Docente. Doutora em Letras. Professora do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da UNESP de Marília.

Published

2012-12-15

How to Cite

Lanzi, L. A. C., Vechiato, F. L., Ferreira, A. M. J. F. da C., Vidotti, S. A. B. G., & Silva, H. de C. (2012). Information and Communication technologies on teenagers everyday: focus on behavior and on digital and information competence of ’Google Generation’. Informação & Informação, 17(3), 49–75. https://doi.org/10.5433/1981-8920.2012v17n3p49

Issue

Section

Artigos