Cosmogeography as a proposal for School Geography
DOI:
https://doi.org/10.5433/2447-1747.2024v33n1p307Keywords:
ensino de Geografia, ensino de Cosmogeografia, Geografia Escolar, raciocínio geográfico, CosmografiaAbstract
Cosmogeography is an approach aimed at teaching Geography. It deals with cosmogeographical phenomena, that is, geographical events produced by terrestrial and celestial relations. It aims to help in the development of geographic thinking and reasoning, adopting perception as a starting point for the description and analysis of terrestrial and celestial objects, to which students have access in their daily lives. This article addresses reflections developed within the scope of a Doctoral research, which proposes Cosmogeography as a proposal to School Geography. Thus, we present here the relationship between Cosmogeography and the concepts of place, everyday life, landscape and perception. We also highlight the proposition of new geographic skills that can be included in the scope of the BNCC, related to the studies of Physical Geography, Human Geography and School Cartography in which cosmogeographic phenomena weigh.
Downloads
References
BERTRAND, Georges. Paisagem e Geografia Física Global: esboço metodológico. Revista Ra'e Ga, Curitiba, v. 8, p. 141-152, 2004. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/raega/article/ view/3389/2718. Acesso em: 16 mar. 2023. DOI: https://doi.org/10.5380/raega.v8i0.3389
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília, 2017.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: história e Geografia/Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1997.
BRIOT, Charles. Cours de Cosmographie ou Éléments D’Astronimie. Paris: Dalmont et Dunod, 1867.
CALLAI, Helena Copetti. Do ensinar Geografia ao produzir o pensamento geográfico. In: REGO, Nelson; AIGNER, Carlos; PIRES, Cláudia; LINDAU, Heloísa. Um pouco do mundo cabe nas mãos, Porto Alegre: UFRGS, 2003. p. 57- 73.
CARVALHO, Delgado de. A Orientação Moderna. Boletim Geográfico, Rio de Janeiro, n. 12, p. 8-11, 1944. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/index.php/biblioteca-catalogo?id=719&vie w=detalhes. Acesso em: 25 nov. 2022.
CASTELLAR, Sonia. Educação geográfica: a psicogenética e o conhecimento escolar. Cad. Cedes, Campinas, vol. 25, n. 66, p. 209-225, 2005. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-32622005000200005
DIBO, Dulcídio. Curso sôbre relações Terra/Sol (Noções de Cosmografia) - Parte 1. Boletim Geográfico, Rio de Janeiro, n. 200, p. 70-78, 1967. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/periodicos/19/bg_1967_v26_n200_set_out.pdf. Acesso em: 25 nov. 2022.
FRANCO, Luiz Gustavo; MUNFORD, Danusa. Reflexões sobre a Base Nacional Comum Curricular: Um olhar da área de Ciências da Natureza. Horizontes, Itatiba, v. 36, n. 1, p. 158-170, jan./abr. 2018. DOI: https://doi.org/10.24933/horizontes.v36i1.582
LIBAULT, André. Os quatro níveis da pesquisa geográfica. São Paulo: Universidade de São Paulo, Instituto de Geografia, 1971.
MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da percepção. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
MOREUX, Theófilo. Cosmographie Élementaire. Paris: J. de Gigord, 1929.
MORIN, Edgar. A cabeça bem-feita. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2003.
OLIVEIRA, Lívia de. Portal da Terra: o espaço e o lugar. Geograficidade, v. 10, n. especial, p. 5-10, outono 2020.
OLIVEIRA, Lívia de. Percepção da paisagem geográfica: Piaget, Gibson e Tuan. Revista GEOGRAFIA, Rio Claro, v. 25, p. 5-22, 2000.
OLIVEIRA, Lívia de. Contribuição dos estudos cognitivos à percepção geográfica. Geografia, v. 2, p. 61-72, 1977.
RODRIGUES, Tuane T. Geografia escolar: um convite à Cosmogeografia. Tese (Doutorado em Geografia) - Programa de Pós-graduação em Geografia, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2023.
SANTA MARIA. D.O.C. (Documento Orientador Curricular): ciências humanas, 2022. Disponível em: http://www.santamaria.rs.gov.br/inc/view_doc_api.php?arquivo=D24-1782.pdf&opcao= gc_ documento. Acesso em: 26 nov. 2022.
SANTOS, Milton. A Natureza do Espaço: técnica e tempo, razão e emoção. São Paulo: Hucitec, 1997.
SUERTEGARAY, Dirce Maria Antunes. Notas sobre a epistemologia da Geografia. Cadernos Geográficos, Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Filosofia e Ciências Humanas, Departamento de Geociências, Florianópolis, n. 11, p. 1- 63, maio de 2005.
TUAN, Yi-Fu. Espaço e lugar: a perspectiva da experiência. São Paulo: Difel, 1983.
TUAN, Yi-Fu. Topofilia: um estudo da percepção, atitudes, e valores do meio ambiente. São Paulo: Difel, 1980.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Profa Dra Tuane Telles Rodrigues, Prof. Dr. Eduardo Schiavone Cardoso, Prof. Dr. Lúcio Cunha
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The authors retain the copyright simultaneously licensing the work under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International license. This license allows third parties to distribute, remix, adapt, and develop the material in any medium or format for non-commercial purposes, giving due credit for authorship and initial publication in this journal.
The journal reserves the right to make normative, orthographic, and grammatical changes to the originals in order to maintain the standardized language and the credibility of the vehicle while still respecting the authors' writing style. Conceptual suggestions, changes, or corrections will be communicated to the authors when necessary.
The opinions expressed by the authors of the articles are their sole responsibility.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International license.